Annonce
Skip to content
Find vej til
  • Job
  • Annonceinfo
  • Redaktionen
  • Artikler
  • Anmeldelser
  • Meninger
Skriv et debatindlæg
0
  • Alle
  • Arbejdsmiljø
  • Kunstig intelligens
  • Undervisning

Mere

  • Adgangskrav Afskedigelser Alkoholpolitik Almendannelse anvendelsesorienteret undervisning arb Arbejdsglæde Arbejdsmiljø Arbejdstid AT Besparelse Brobygning Corona Dannelse Dansk Deltid DGS Didaktik Digital dannelse
  • Digital eksamensovervågning Digitalisering Efteruddannelse Eksamen Eksamensform Elevboom i gymnasiet Elever med handicap elevfor Elevfordeling Elevtrivsel Engelsk Eux Faglighed Feedback Filosofi Finanslov 2023 Folketingsvalg 2015 Folketingsvalg 2019 Folketingsvalg 2022
  • Frafald Fremmedsprog Fremmedsprogsstrategi GDPR GL's hovedbestyrelsesvalg GLs internationale arbejde Grønland Grundforløb Gymnasiale suppleringskurser Gymnasielukning Gymnasiereform 2016 Hf Historie Idræt Innovation Integration It It i undervisning It-forbud
  • Karakterer Karakterkrav Karakterræs Karakterskala Karrierelæring kinesisk Klager Klasseledelse Klima Kommunikation og it Kompetenceudvikling Køn Kunstig intelligens Lærer-elev-relation Lærerliv Læsevejledning Lectio Ledelse Lektier
  • Lokalaftale Lokalløn Løn Matematik Matematik B Min gymnasietid Naturgeografi Naturvidenskab Nedskæringer Ny lærer Nyt skoleår - nye ideer OK 13 OK 15 OK 21 OK 24 Ordblind Overenskomst Pension Præstationskultur
  • Praktikant Professionel kapital Psykisk arbejdsmiljø regeringens gymnasieudspil Repræsentantskabsmøde Rettestrategier samarbejde mellem uddannelser serviceeftersyn Sexchikane Sexisme Skriftlighed Snyd Sociale Medier Socialt taxameter SOP SRP Stress Studieretning Studietur
  • Sverige Taxameter Taxameterordning Teamsamarbejde tidsregistrering Tillidsrepræsentant Tværfaglighed Uddannelsespolitik Undervisningsdifferentiering Valgkamp Vejledning Vidensdeling Videregående uddannelse Virtuel undervisning VUC Ytringsfrihed
  • Gymnasiereform 2016 OK 13 Corona Elevfordeling Fremmedsprog Nedskæringer Digitalisering Eksamen Kunstig intelligens Besparelse
luk
Tilbage

Fagforeningens overlevelse på spil

11. december 2015
Skrevet af_
gs_redaktor
Denne artikel er hentet fra arkiv og er ikke optimeret til det nye design.

På det nyligt overståede repræsentantskabsmøde var det svært at se, at gymnasiesektoren er udfordret som aldrig før.

En fortjent uddannelsespris til Uddannelsesalliancen blev uddelt, men fra det deraf følgende 45-minutters talkshow mellem en journalist og tre elevorganisationsrepræsentanter i mødets primetime gik det ned ad bakke.

Den tidligere så defensive formands retorik er stort set den samme, og tiltagene er små og få.

Og dårligt forberedte workshopper med laaaangt gruppearbejde og erfaringsudveksling – ”vi skal også fyre hos os” – er ikke vejen frem.

Jeg mangler klare, skarpe og fokuserede udspil.

Vi vil have et fagblad, der klarere og mere konkret beskriver virkeligheden på de udfordrede gymnasier, ikke kvalmende succeshistorier med storsmilende, lykkelige adjunkter om diverse projekter, der er blevet en megasucces.

Det kunne for eksempel være en ide at lave ranglister over – eller beskrivelse af – skoler med den værste/bedste arbejdstidsaftale/forståelse/beskrivelse.

En opgørelse over elev-lærer-ratio på gymnasier offentliggjort for at lægge pres på rektorer og bestyrelser.

En liste over skolernes elevtal-årsværk-ratio, så man kan få en fornemmelse af, hvor i arbejdsraseriet ens skole er havnet.

Et krav til/en forventning om, at uddannelsesministeren stiller op på repræsentantskabsmødet, og det er efterhånden lang tid siden, undervisningsministeren gad bruge tid på Gymnasieskolernes Lærerforenings repræsentantskab, et i øvrigt klart signal om, hvor højt sektoren er prioriteret.

En liste over folketingsmedlemmers ufærdige uddannelsesforløb og færdiggjorte samme – noget tyder på, at de ikke mener, det kan betale sig at putte penge i uddannelse og forskning – måske fordi de ikke selv nåede så langt og derfor mener, at ”less is more”.

På sigt en opfordring til, at vi nægter at medvirke til disse nedskæringer i de demokratisk valgte organer på skolerne.

Og der kan udtænkes mange flere, men summa summarum, vi bliver nødt til at gå meget anderledes og mere radikalt til værks, for vi er oppe mod en modstander, der ikke skyr noget middel i pressestrategien.

De unge kolleger har svært ved at forstå, hvorfor de skal være med i en fagforening, hovedbestyrelsen skal give dem svaret, og det kan ikke gå stærkt nok.

Og glem alt om den venlige, fremkommelige tone, den kommer man ingen vegne med over for Finansministeriets regnedrenge.

Bo Hilsted
Rungsted Gymnasium

Svar:

Tak for dit indlæg. Vi havde også set frem til at byde velkommen til uddannelsesministeren til mødets officielle del, hvor Gymnasieskolernes Lærerforening (GL) gennem underholdning leveret af elever, uddeling af GL-prisen og formandens tale tegner et billede af vores sektor og leverer politiske budskaber. Ministeren kunne desværre ikke komme på grund af et møde i Bruxelles.

Hovedbestyrelsen har bedt tillidsrepræsentanterne (TR) evaluere repræsentantskabsmødet. Da det er repræsentantskabet, der overordnet fastlægger GL’s politik, er det vigtigt fortsat at udvikle mødeformen, så møderne giver det bedst mulige udbytte både for TR og hovedbestyrelse med henblik på den bedst mulige interessevaretagelse for medlemmerne. Evalueringen viser, at alt i alt har 75 procent af TR'erne været tilfredse eller meget tilfredse med mødet, og når vi spørger til fremtidige møder, svarer 91 procent af TR'erne, at det er vigtigt, at hovedbestyrelsen giver grundige orienteringer og fremlægger visioner, 83 procent mener, at det er vigtigt, at TR via repræsentantskabsmødet angiver rammerne for GL’s politik, 83 procent mener, at det er vigtigt, at TR får noget konkret med hjem til det daglige virke som TR, 79 procent mener, at der både skal være politiske drøftelser i salen og workshopper om konkrete emner, og 65 procent mener, at det er vigtigt, at der er god tid til de politiske drøftelser fra talerstolen.

På næste hovedbestyrelsesmøde vil vi drøfte evalueringen. Her vil vi blandt andet sætte fokus på, hvordan vi kan gøre møderne mere dynamiske og debatskabende. Vi bruger mange ressourcer på repræsentantskabsmøderne, og derfor skal vi også finde en form, der i større omfang opleves som meningsfuld for alle tillidsrepræsentanter i deres daglige arbejde.

Et hovedpunkt på dagsordenen var at drøfte nedskæringer, og der var da også en del TR'ere på talerstolen. Desværre valgte du ikke at komme med dine input på selve mødet. Hvis du havde fremsat dine forslag på mødet, var de blevet drøftet, og vi kunne have fået et billede af, om der var opbakning til de initiativer,
du foreslår.

I øvrigt kan man ikke beskylde tonen i formandens beretning for at være venlig og fremkommelig i forhold til nedskæringsdagsordenen.
 
Sigrid Jørgensen, Jeppe Kragelund og Annette Nordstrøm Hansen
Henholdsvis næstformand, næstformand og formand for GL's hovedbestyrelse

Link er kopieret
Kommentar til indlægget

Skriv et svar Annuller svar

Du skal være logget ind for at skrive en kommentar.

Fortsæt med Facebook
Continue with Google
Fortsæt med Twitter

Eller opret med din email

Klik her, hvis du har glemt din adgangskode
Relaterede artikler
  • No image

    Er der problemer med trusler og selvcensur i gymnasiet?

  • No image

    Tæt på ligestilling

  • No image

    “Entydig” kritik af grundforløbet?

  • No image

    Hvorfor papirblad?

  • No image

    Afskaf hf-vintereksamen på blandede institutioner

  • Annonceinfo
  • Job
  • GL
  • Redaktionen
  • Artikler
  • Anmeldelser
  • Meninger
  • Skriv et debatindlæg

Tilmeld nyhedsbrev

Gå ikke glip af nyheder fra Gymnasieskolen

Indtast din email adresse
Copyright Gymnasieskolen 2023

Anbefalede stofområder
  • Arbejdsmiljø
  • Undervisning
  • Karriere
Anbefalede emner
  • Corona
  • Stress
  • Eksamen

Artikler

Meninger

Anmeldelser

Ingen resultater