Annonce
Skip to content
Find vej til
  • Job
  • Annonceinfo
  • Redaktionen
  • Artikler
  • Anmeldelser
  • Meninger
Skriv et debatindlæg
0
  • Gymnasiereform 2030
  • Kunstig intelligens
  • Tidsregistrering

Mere

  • Adgangskrav Afskedigelser Akademikerne Alkoholpolitik Almendannelse anvendelsesorienteret undervisning APV arb Arbejdsglæde Arbejdsmiljø Arbejdspres Arbejdstid AT Autisme Besparelse Brobygning campus Corona Dannelse
  • Dansk Deltid DGS Didaktik Digital dannelse Digital eksamensovervågning Digital krænkelse Digitalisering Efteruddannelse Eksamen Eksamensform Elevboom i gymnasiet Elever med handicap elevfor Elevfordeling Elevtrivsel Engelsk EOP Epx
  • EU Eux Fængsler Faglighed Feedback Filosofi Finanslov 2023 Finanslov 2024 Finanslov 2025 fjernundervisning Folkemøde 2023 Folkemøde 23 Folketingsvalg 2015 Folketingsvalg 2019 Folketingsvalg 2022 Frafald Fremmedsprog Fremmedsprogsstrategi fusion
  • gambling GDPR GL's hovedbestyrelsesvalg GLs internationale arbejde Grønland Grundforløb Gruppearbejde Gymnasiale suppleringskurser Gymnasielukning Gymnasiereform 2016 Gymnasiereform 2030 Hf Hhx Historie Høje følelsesmæssige krav Htx Idræt Indeklima Indflydelse
  • Innovation Integration It It i undervisning It-forbud Kandidatreform Karakterer Karakterkrav Karakterræs Karakterskala Karrierelæring kinesisk Klager Klasseledelse Klima Kollegial supervision Kommunikation og it Kompetenceudvikling Køn
  • Kunstig intelligens Lærer-elev-relation Lærerens dag Lærerliv læring Læsevejledning læsning Lectio Ledelse Lektier Litteratur Litteraturkanon Lokalaftale Lokalløn Løn Matematik Matematik B Min gymnasietid Mobiltelefon
  • Mødekultur Motivation Musik Naturgeografi Naturvidenskab Nedskæringer Ny lærer Nyt skoleår - nye ideer Observation af undervisning OK 13 OK 15 OK 21 OK 24 OK 26 Ordblind Overenskomst Pension politik Præstationskultur
  • Praktikant privatundervisning Professionel kapital Psykisk arbejdsmiljø Psykologisk tryghed regeringens gymnasieudspil Religion Repræsentantskabsmøde Repræsentantskabsmøde 2023 Repræsentantskabsmøde 2024 Rettestrategier samarbejde mellem uddannelser Seksualundervisning Selvcensur Seniorarbejdsliv serviceeftersyn Sexchikane Sexisme Skærmfri undervisning
  • Skriftlighed Snyd Sociale Medier Socialt taxameter SOP SRP Stress Studieretning Studietur Sverige Sygdom Taxameter Taxameterordning Teamsamarbejde Tekst Tidsregistrering Tillidsrepræsentant Tilsyn Tværfaglighed
  • Uddannelsespolitik Udveksling Undervisningsdifferentiering Undervisningsevaluering ungdomskultur valg Valgkamp Vejledning Vidensdeling Videregående uddannelse Vikar Virtuel undervisning VUC Ytringsfrihed
  • Gymnasiereform 2016 Eksamen Kunstig intelligens Corona Elevfordeling Fremmedsprog OK 13 Gymnasiereform 2030 Nedskæringer Tidsregistrering
luk
Tilbage
picture-558-1360229105

Fællesskabet skaber skolens ånd

11. februar 2013
Skrevet af_
Christian Wilde Langballe
Denne artikel er hentet fra arkiv og er ikke optimeret til det nye design.

På syv år er jeg gået fra at være famlende nybegynder til at høre til blandt den mest erfarne halvdel af lærerværelset.

På mit gymnasium ser det store generationsskifte ud til at være klinget af. Den generation, der blev ansat i starten af 70'erne, er gået på pension og nye kræfter er trådt til Jeg er lærer på syvende år.
På de syv år er jeg gået fra at være famlende nybegynder til at høre til blandt den mest erfarne halvdel af lærerværelset. Jeg er gået fra at være den, der ydmygt spurgte erfarne kolleger om hjælp til at finde lige præcis den der tekst, du ved nok i virvaret af antologier, til at være den, der selvsikkert hiver en bog ud af hylden til den unge kollega. Det er tankevækkende.

Alligevel plages jeg stadig af usikkerhed og oplevelsen af kun at være en enkelt side foran eleverne i Litteraturens Veje. Men jeg ved, at min verden ikke kollapser, hvis jeg bliver spurgt om noget, jeg ikke kan svare på. At min autoritet stadig er intakt, hvis jeg beder en elev om at researche svaret på spørgsmålet til næste gang. At det at være lærer ikke er det samme som at være ekspert på alle punkter.

Syv års erfaring lyder ikke af meget på papiret, når man arbejder sammen med kolleger, der har mere end 30 år på bagen. Det kan mærkes på en skole, når så stor en del af personalet går på pension og bliver skiftet ud med unge kræfter. Det skal endelig ikke forstås som noget negativt. Nye kræfter betyder også ny dynamik og nye input, nye ideer og spørgsmålstegn ved "plejer". Det har de fleste arbejdspladser godt af.

Men hvordan bibeholder man egentlig skolens "ånd", når en stor del af kollegiet bliver skiftet ud? Det er en problematik, der givetvis kan give anledning til skærmydsler rundt omkring. På min skole spiller traditionerne en stor rolle. Skolen har over 450 år på bagen, så der er solid historisk ballast.. Bygningen i sig selv kommanderer også en ydmyghed overfor lærergerningen med søjler og klassicistisk arkitektur i rigt mål. Den hvisker nærmest, at der var lærere på skolen før mig, og der vil være lærere påskolen, længe efter jeg engang er færdig med kaldet. Det skal ikke forstås som et udtryk for stagnation og selvtilstrækkelighed. Måske tværtimod. Følelsen af at stå på skuldrene af de, der kom før en, inspirerer.
Lærerkollegiet summer nærmest af dynamisk virkelyst. Der er en vilje og interesse blandt kollegerne til at nytænke vores praksis og dele erfaringer med hinanden. Videndeling er blevet en integreret del af mange faggruppers daglige virke. Man kan sagtens forholde sig til en skoles traditioner og "ånd" og samtidigt udvikle undervisningen. Ånden ligger i fællesskabet. I følelsen af at have en retning.

Jeg hører til den store gruppe lærere, der endnu ikke er fyldt 40. Vi er allesammen blevet ansat nogenlunde samtidig. Vi skal sikkert følges ad de næste 30-35 år. I slutningen af 2040’erne rammer vi det næste generationsskifte. Det bliver spændende at se, hvor gymnasiet og skolensånd befinder sig til den tid. Vi er på vej i en retning nu. Vi har kampe at kæmpe, både overfor vores arbejdsgivere, skoleudviklingen og de forventninger samfundet stiller til os. Jeg håber, det er ligeså givende at være gymnasielærer i 2048, som det er idag. 

Link er kopieret
Kommentar til indlægget

Skriv et svar Annuller svar

Du skal være logget ind for at skrive en kommentar.

Fortsæt med Facebook
Continue with Google
Fortsæt med Twitter

Eller opret med din email

Klik her, hvis du har glemt din adgangskode
Relaterede artikler
  • No image

    Er der problemer med trusler og selvcensur i gymnasiet?

  • No image

    Tæt på ligestilling

  • No image

    Hvad skal vi med GL?

  • No image

    Elektrohypersensitivitet – en advarsel

  • egon_kristensen_mp_pension sorthvid

    Alle nedslidte skal hjælpes

  • Annonceinfo
  • Job
  • GL
  • Redaktionen
  • Artikler
  • Anmeldelser
  • Meninger
  • Skriv et debatindlæg

Tilmeld nyhedsbrev

Gå ikke glip af nyheder fra Gymnasieskolen

Indtast din email adresse
Copyright Gymnasieskolen 2025

Anbefalede stofområder
  • Arbejdsmiljø
  • Undervisning
  • Karriere
Anbefalede emner
  • Corona
  • Stress
  • Eksamen

Artikler

Meninger

Anmeldelser

Ingen resultater