Annonce
Skip to content
Find vej til
  • Job
  • Annonceinfo
  • Redaktionen
  • Artikler
  • Anmeldelser
  • Meninger
Skriv et debatindlæg
0
  • Alle
  • Arbejdsmiljø
  • OK 21
  • Undervisning

Mere

  • Adgangskrav Afskedigelser Alkoholpolitik Almendannelse anvendelsesorienteret undervisning arb Arbejdsglæde Arbejdsmiljø Arbejdstid AT Besparelse Brobygning Corona Dannelse Dansk Deltid DGS Didaktik Digital dannelse
  • Digitalisering Efteruddannelse Eksamen Eksamensform Elevboom i gymnasiet Elever med handicap elevfor Elevfordeling Elevtrivsel Eux Faglighed Feedback Finanslov 2023 Folketingsvalg 2015 Folketingsvalg 2019 Folketingsvalg 2022 Frafald Fremmedsprog Fremmedsprogsstrategi
  • GDPR GL's hovedbestyrelsesvalg GLs internationale arbejde Grønland Grundforløb Gymnasiale suppleringskurser Gymnasielukning Gymnasiereform 2016 Hf Historie Idræt Innovation Integration It It i undervisning It-forbud Karakterer Karakterkrav Karakterræs
  • Karakterskala Karrierelæring kinesisk Klager Klasseledelse Klima Kompetenceudvikling Køn Kunstig intelligens Lærer-elev-relation Lærerliv Lectio Ledelse Lektier Lokalaftale Lokalløn Løn Matematik Matematik B
  • Min gymnasietid Naturgeografi Naturvidenskab Nedskæringer Ny lærer Nyt skoleår - nye ideer OK 13 OK 15 OK 21 OK 24 Overenskomst Pension Præstationskultur Praktikant Professionel kapital Psykisk arbejdsmiljø regeringens gymnasieudspil Repræsentantskabsmøde Rettestrategier
  • samarbejde mellem uddannelser serviceeftersyn Sexchikane Sexisme Skriftlighed Snyd Sociale Medier Socialt taxameter SRP Stress Studieretning Studietur Sverige Taxameter Taxameterordning Teamsamarbejde tidsregistrering Tillidsrepræsentant Tværfaglighed
  • Uddannelsespolitik Undervisningsdifferentiering Valgkamp Vejledning Vidensdeling Videregående uddannelse Virtuel undervisning VUC Ytringsfrihed
  • Gymnasiereform 2016 OK 13 Corona Elevfordeling Fremmedsprog Digitalisering Nedskæringer Eksamen Besparelse Uddannelsespolitik
luk
Tilbage
Anne_Boie J Ny

Facebook eller Skolekom?

1. november 2013
Skrevet af_
Anne Boie Johannesson
Denne artikel er hentet fra arkiv og er ikke optimeret til det nye design.

Jeg mener selvfølgelig ikke, at skolekom skal nedlægges, eller at al kommunikation skal foregå på Facebook. Men vi – og de faglige foreninger – bør være opmærksomme på, at Skolekom og Facebook fungerer forskelligt og henvender sig til forskellige målgrupper.

Af og til er der debatter om, hvordan det er bedst at videndele i vores fag, og bølgerne kan gå temmelig højt, når det handler om, hvorvidt det bør være Skolekom eller Facebook.  Og lad mig sige det med det samme: Jeg er mest til Facebook. Jeg går kun på Skolekom, hvis det er absolut nødvendigt.

Ser jeg på mine fags fora på Skolekom, er det tydeligt, at der er forskellige fagtraditioner. I dansk-forummet foregår der ikke ret meget. Af og til er der en, der stiller et spørgsmål, men der er ingen spontan deling af forløb eller lignende. I kemis forum foregår der rigtig meget. Der udveksles mange ideer, og der gives relativt hurtigt svar. Men igen mangler der uefterspurgt udveksling af idéer. Måske er man bange for, at Janteloven hersker i Skolekom, at man vil blive set skævt til? Eller at ens faglighed ikke er god nok? Jeg må indrømme, at jeg tænker begge dele om Skolekom. På den anden side er der ingen tvivl om, at fagligheden er i top, og at de svar, der gives, er lødige.

Jeg har det til gengæld rigtig godt med videndeling på Facebook. Jeg har stor glæde af gruppen ”Kemilærer i gymnasiet”, hvor jeg blandt andet har fundet supergode kemiopgaver til Breaking Bad-serien. Her lægger kemilærere ting op, som de synes har fungeret rigtig godt, og der stilles spørgsmål, som får hurtige svar. Og det er rart med den bekræftelse, der ligger i at blive ”liket”.

Facebook-gruppen ”Idéudvikling for danskundervisere” følger jeg også trofast med i. Her er der idéer til alle mulige typer af forløb, og der er guld at finde. Gruppen fungerer mest som spørgsmål-svar-forum, men svarene kommer meget hurtigt, tonen er god og faglig, og hjælpen er kvalificeret og konstruktiv. Og der gælder ingen jantelovsfordomme, i hvert fald ikke hos mig.

Jeg er med i mange grupper på Facebook. Det er nemt at holde mig ajour, idet jeg kan gøre det fra min mobil, iPad eller pc, og jeg er der dagligt. Jeg er ikke bange for at blande privatliv og arbejdsliv på Facebook fordi grupperne, som jeg er med i, er lukkede, så opslagene ikke kan ses af nogen udenfor gruppen.

Jeg kan godt lide dynamikken, spontaniteten, uhøjtideligheden og den frivillige videndeling, og jeg kan godt lide, at der er mange yngre lærere med i grupperne, fordi de har så mange utraditionelle ideer. Skolekom mangler den sprudlen, iver og fagglæde som jeg ser i de to Facebookgrupper, og som giver mig lyst til at deltage.

Jeg mener selvfølgelig ikke, at Skolekom skal nedlægges, eller at al kommunikation skal foregå på Facebook. Men vi – og de faglige foreninger – bør være opmærksomme på, at Skolekom og Facebook fungerer forskelligt og henvender sig til forskellige målgrupper. Og især de faglige foreninger kunne med fordel deltage aktivt på begge platforme i stedet for at holde sig til Skolekom, så de også bliver synlige for de yngre gymnasielærere og får fat i dem.

 

 

Link er kopieret
Kommentar til indlægget

Skriv et svar Annuller svar

Du skal være logget ind for at skrive en kommentar.

Fortsæt med Facebook
Continue with Google
Fortsæt med Twitter

Eller opret med din email

Klik her, hvis du har glemt din adgangskode
Relaterede artikler
  • No image

    Er der problemer med trusler og selvcensur i gymnasiet?

  • No image

    Tæt på ligestilling

  • No image

    “Entydig” kritik af grundforløbet?

  • No image

    Hvorfor papirblad?

  • No image

    Afskaf hf-vintereksamen på blandede institutioner

  • Annonceinfo
  • Job
  • GL
  • Redaktionen
  • Artikler
  • Anmeldelser
  • Meninger
  • Skriv et debatindlæg

Tilmeld nyhedsbrev

Gå ikke glip af nyheder fra Gymnasieskolen

Indtast din email adresse
Copyright Gymnasieskolen 2023

Anbefalede stofområder
  • Arbejdsmiljø
  • Undervisning
  • Karriere
Anbefalede emner
  • Corona
  • Stress
  • Eksamen

Artikler

Meninger

Anmeldelser

Ingen resultater