Annonce
Skip to content
Find vej til
  • Job
  • Annonceinfo
  • Redaktionen
  • Artikler
  • Anmeldelser
  • Meninger
Skriv et debatindlæg
0
  • Gymnasiereform 2030
  • Kunstig intelligens
  • Eksamen

Mere

  • Adgangskrav Afskedigelser Akademikerne Alkoholpolitik Almendannelse anvendelsesorienteret undervisning APV arb Arbejdsglæde Arbejdsmiljø Arbejdspres Arbejdstid AT Autisme Bæredygtighed Besparelse BNP Brobygning campus
  • Corona Dannelse Dansk Deltid DGS Didaktik Digital dannelse Digital eksamensovervågning Digital krænkelse Digitalisering Efteruddannelse Eksamen Eksamensform Elevboom i gymnasiet Elever med handicap elevfor Elevfordeling Elevtrivsel Engelsk
  • EOP Epx EU Eux Fængsler Faglighed Feedback Filosofi Finanslov 2023 Finanslov 2024 Finanslov 2025 fjernundervisning Folkemøde 2023 Folkemøde 23 Folketingsvalg 2015 Folketingsvalg 2019 Folketingsvalg 2022 Frafald Fremmedsprog
  • Fremmedsprogsstrategi fusion gambling GDPR GL's hovedbestyrelsesvalg GLs internationale arbejde Grønland Grundforløb Gruppearbejde Gymnasiale suppleringskurser Gymnasielukning Gymnasiereform 2016 Gymnasiereform 2030 Hf Hhx Historie Høje følelsesmæssige krav Htx Idræt
  • Indeklima Indflydelse Innovation Integration Internationalt It It i undervisning It-forbud Japan Kandidatreform Karakterer Karakterkrav Karakterræs Karakterskala Karrierelæring kinesisk Klager Klasseledelse Klima
  • Kollegial supervision Kommunikation og it Kompetenceudvikling Køn Kunstig intelligens Lærer-elev-relation Lærerens dag Lærerliv læring Læsevejledning læsning Lectio Ledelse Lektier Litteratur Litteraturkanon Lokalaftale Lokalløn Løn
  • Matematik Matematik B Min gymnasietid Mobiltelefon Mødekultur Motivation Musik Naturgeografi Naturvidenskab Nedskæringer Ny lærer Nyt skoleår - nye ideer Observation af undervisning OK 13 OK 15 OK 21 OK 24 OK 26 Ordblind
  • Overenskomst Pension politik Præstationskultur Praktikant privatundervisning Professionel kapital Psykisk arbejdsmiljø Psykologisk tryghed regeringens gymnasieudspil Religion Repræsentantskabsmøde Repræsentantskabsmøde 2023 Repræsentantskabsmøde 2024 Rettestrategier samarbejde mellem uddannelser Seksualundervisning Selvcensur Seniorarbejdsliv
  • serviceeftersyn Sexchikane Sexisme Skærmfri undervisning Skriftlighed Snyd Sociale Medier Socialt taxameter SOP SRP Stress Studieretning Studietur Sverige Sygdom Taxameter Taxameterordning Teamsamarbejde Tekst
  • Teoretisk pædagogikum Tidsregistrering Tillidsrepræsentant Tilsyn Tværfaglighed Uddannelsespolitik Udveksling Undervisningsdifferentiering Undervisningsevaluering ungdomskultur ungdomsuddannelse valg Valgkamp Vejledning Vidensdeling Videregående uddannelse Vikar Virtuel undervisning VUC
  • Ytringsfrihed
  • Gymnasiereform 2016 Eksamen Kunstig intelligens Corona Elevfordeling Fremmedsprog Gymnasiereform 2030 OK 13 Tidsregistrering Nedskæringer
luk
Tilbage
Anne_Boie J Ny

Facebook eller Skolekom?

1. november 2013
Skrevet af_
Anne Boie Johannesson
Denne artikel er hentet fra arkiv og er ikke optimeret til det nye design.

Jeg mener selvfølgelig ikke, at skolekom skal nedlægges, eller at al kommunikation skal foregå på Facebook. Men vi – og de faglige foreninger – bør være opmærksomme på, at Skolekom og Facebook fungerer forskelligt og henvender sig til forskellige målgrupper.

Af og til er der debatter om, hvordan det er bedst at videndele i vores fag, og bølgerne kan gå temmelig højt, når det handler om, hvorvidt det bør være Skolekom eller Facebook.  Og lad mig sige det med det samme: Jeg er mest til Facebook. Jeg går kun på Skolekom, hvis det er absolut nødvendigt.

Ser jeg på mine fags fora på Skolekom, er det tydeligt, at der er forskellige fagtraditioner. I dansk-forummet foregår der ikke ret meget. Af og til er der en, der stiller et spørgsmål, men der er ingen spontan deling af forløb eller lignende. I kemis forum foregår der rigtig meget. Der udveksles mange ideer, og der gives relativt hurtigt svar. Men igen mangler der uefterspurgt udveksling af idéer. Måske er man bange for, at Janteloven hersker i Skolekom, at man vil blive set skævt til? Eller at ens faglighed ikke er god nok? Jeg må indrømme, at jeg tænker begge dele om Skolekom. På den anden side er der ingen tvivl om, at fagligheden er i top, og at de svar, der gives, er lødige.

Jeg har det til gengæld rigtig godt med videndeling på Facebook. Jeg har stor glæde af gruppen ”Kemilærer i gymnasiet”, hvor jeg blandt andet har fundet supergode kemiopgaver til Breaking Bad-serien. Her lægger kemilærere ting op, som de synes har fungeret rigtig godt, og der stilles spørgsmål, som får hurtige svar. Og det er rart med den bekræftelse, der ligger i at blive ”liket”.

Facebook-gruppen ”Idéudvikling for danskundervisere” følger jeg også trofast med i. Her er der idéer til alle mulige typer af forløb, og der er guld at finde. Gruppen fungerer mest som spørgsmål-svar-forum, men svarene kommer meget hurtigt, tonen er god og faglig, og hjælpen er kvalificeret og konstruktiv. Og der gælder ingen jantelovsfordomme, i hvert fald ikke hos mig.

Jeg er med i mange grupper på Facebook. Det er nemt at holde mig ajour, idet jeg kan gøre det fra min mobil, iPad eller pc, og jeg er der dagligt. Jeg er ikke bange for at blande privatliv og arbejdsliv på Facebook fordi grupperne, som jeg er med i, er lukkede, så opslagene ikke kan ses af nogen udenfor gruppen.

Jeg kan godt lide dynamikken, spontaniteten, uhøjtideligheden og den frivillige videndeling, og jeg kan godt lide, at der er mange yngre lærere med i grupperne, fordi de har så mange utraditionelle ideer. Skolekom mangler den sprudlen, iver og fagglæde som jeg ser i de to Facebookgrupper, og som giver mig lyst til at deltage.

Jeg mener selvfølgelig ikke, at Skolekom skal nedlægges, eller at al kommunikation skal foregå på Facebook. Men vi – og de faglige foreninger – bør være opmærksomme på, at Skolekom og Facebook fungerer forskelligt og henvender sig til forskellige målgrupper. Og især de faglige foreninger kunne med fordel deltage aktivt på begge platforme i stedet for at holde sig til Skolekom, så de også bliver synlige for de yngre gymnasielærere og får fat i dem.

 

 

Link er kopieret
Kommentar til indlægget

Skriv et svar Annuller svar

Du skal være logget ind for at skrive en kommentar.

Fortsæt med Facebook
Continue with Google
Fortsæt med Twitter

Eller opret med din email

Klik her, hvis du har glemt din adgangskode
Relaterede artikler
  • No image

    Er der problemer med trusler og selvcensur i gymnasiet?

  • No image

    Tæt på ligestilling

  • No image

    Hvad skal vi med GL?

  • No image

    Elektrohypersensitivitet – en advarsel

  • egon_kristensen_mp_pension sorthvid

    Alle nedslidte skal hjælpes

  • Annonceinfo
  • Job
  • GL
  • Redaktionen
  • Artikler
  • Anmeldelser
  • Meninger
  • Skriv et debatindlæg

Tilmeld nyhedsbrev

Gå ikke glip af nyheder fra Gymnasieskolen

Indtast din email adresse
Copyright Gymnasieskolen 2025

Anbefalede stofområder
  • Arbejdsmiljø
  • Undervisning
  • Karriere
Anbefalede emner
  • Corona
  • Stress
  • Eksamen

Artikler

Meninger

Anmeldelser

Ingen resultater