Facebook eller Skolekom?
Jeg mener selvfølgelig ikke, at skolekom skal nedlægges, eller at al kommunikation skal foregå på Facebook. Men vi – og de faglige foreninger – bør være opmærksomme på, at Skolekom og Facebook fungerer forskelligt og henvender sig til forskellige målgrupper.
Af og til er der debatter om, hvordan det er bedst at videndele i vores fag, og bølgerne kan gå temmelig højt, når det handler om, hvorvidt det bør være Skolekom eller Facebook. Og lad mig sige det med det samme: Jeg er mest til Facebook. Jeg går kun på Skolekom, hvis det er absolut nødvendigt.
Ser jeg på mine fags fora på Skolekom, er det tydeligt, at der er forskellige fagtraditioner. I dansk-forummet foregår der ikke ret meget. Af og til er der en, der stiller et spørgsmål, men der er ingen spontan deling af forløb eller lignende. I kemis forum foregår der rigtig meget. Der udveksles mange ideer, og der gives relativt hurtigt svar. Men igen mangler der uefterspurgt udveksling af idéer. Måske er man bange for, at Janteloven hersker i Skolekom, at man vil blive set skævt til? Eller at ens faglighed ikke er god nok? Jeg må indrømme, at jeg tænker begge dele om Skolekom. På den anden side er der ingen tvivl om, at fagligheden er i top, og at de svar, der gives, er lødige.
Jeg har det til gengæld rigtig godt med videndeling på Facebook. Jeg har stor glæde af gruppen ”Kemilærer i gymnasiet”, hvor jeg blandt andet har fundet supergode kemiopgaver til Breaking Bad-serien. Her lægger kemilærere ting op, som de synes har fungeret rigtig godt, og der stilles spørgsmål, som får hurtige svar. Og det er rart med den bekræftelse, der ligger i at blive ”liket”.
Facebook-gruppen ”Idéudvikling for danskundervisere” følger jeg også trofast med i. Her er der idéer til alle mulige typer af forløb, og der er guld at finde. Gruppen fungerer mest som spørgsmål-svar-forum, men svarene kommer meget hurtigt, tonen er god og faglig, og hjælpen er kvalificeret og konstruktiv. Og der gælder ingen jantelovsfordomme, i hvert fald ikke hos mig.
Jeg er med i mange grupper på Facebook. Det er nemt at holde mig ajour, idet jeg kan gøre det fra min mobil, iPad eller pc, og jeg er der dagligt. Jeg er ikke bange for at blande privatliv og arbejdsliv på Facebook fordi grupperne, som jeg er med i, er lukkede, så opslagene ikke kan ses af nogen udenfor gruppen.
Jeg kan godt lide dynamikken, spontaniteten, uhøjtideligheden og den frivillige videndeling, og jeg kan godt lide, at der er mange yngre lærere med i grupperne, fordi de har så mange utraditionelle ideer. Skolekom mangler den sprudlen, iver og fagglæde som jeg ser i de to Facebookgrupper, og som giver mig lyst til at deltage.
Jeg mener selvfølgelig ikke, at Skolekom skal nedlægges, eller at al kommunikation skal foregå på Facebook. Men vi – og de faglige foreninger – bør være opmærksomme på, at Skolekom og Facebook fungerer forskelligt og henvender sig til forskellige målgrupper. Og især de faglige foreninger kunne med fordel deltage aktivt på begge platforme i stedet for at holde sig til Skolekom, så de også bliver synlige for de yngre gymnasielærere og får fat i dem.
Kommentar til indlægget
Eller opret med din email
Klik her, hvis du har glemt din adgangskode