Annonce
Skip to content
Find vej til
  • Job
  • Annonceinfo
  • Redaktionen
  • Artikler
  • Anmeldelser
  • Meninger
Skriv et debatindlæg
0
  • Alle
  • Arbejdsmiljø
  • OK 21
  • Undervisning

Mere

  • Adgangskrav Afskedigelser Alkoholpolitik Almendannelse anvendelsesorienteret undervisning arb Arbejdsglæde Arbejdsmiljø Arbejdstid AT Besparelse Brobygning Corona Dannelse Dansk Deltid DGS Didaktik Digital dannelse
  • Digital eksamensovervågning Digitalisering Efteruddannelse Eksamen Eksamensform Elevboom i gymnasiet Elever med handicap elevfor Elevfordeling Elevtrivsel Engelsk Eux Faglighed Feedback Finanslov 2023 Folketingsvalg 2015 Folketingsvalg 2019 Folketingsvalg 2022 Frafald
  • Fremmedsprog Fremmedsprogsstrategi GDPR GL's hovedbestyrelsesvalg GLs internationale arbejde Grønland Grundforløb Gymnasiale suppleringskurser Gymnasielukning Gymnasiereform 2016 Hf Historie Idræt Innovation Integration It It i undervisning It-forbud Karakterer
  • Karakterkrav Karakterræs Karakterskala Karrierelæring kinesisk Klager Klasseledelse Klima Kommunikation og it Kompetenceudvikling Køn Kunstig intelligens Lærer-elev-relation Lærerliv Lectio Ledelse Lektier Lokalaftale Lokalløn
  • Løn Matematik Matematik B Min gymnasietid Naturgeografi Naturvidenskab Nedskæringer Ny lærer Nyt skoleår - nye ideer OK 13 OK 15 OK 21 OK 24 Ordblind Overenskomst Pension Præstationskultur Praktikant Professionel kapital
  • Psykisk arbejdsmiljø regeringens gymnasieudspil Repræsentantskabsmøde Rettestrategier samarbejde mellem uddannelser serviceeftersyn Sexchikane Sexisme Skriftlighed Snyd Sociale Medier Socialt taxameter SRP Stress Studieretning Studietur Sverige Taxameter Taxameterordning
  • Teamsamarbejde tidsregistrering Tillidsrepræsentant Tværfaglighed Uddannelsespolitik Undervisningsdifferentiering Valgkamp Vejledning Vidensdeling Videregående uddannelse Virtuel undervisning VUC Ytringsfrihed
  • Gymnasiereform 2016 OK 13 Corona Elevfordeling Fremmedsprog Nedskæringer Digitalisering Eksamen Besparelse Uddannelsespolitik
luk
Tilbage
Undervisning
Jens Folke Kaarsholm

Et stykke med ekstra passion

24. oktober 2019
Skrevet af_
Jens Folke Kaarsholm

Jeg forestiller mig, at passion driver de fleste gymnasielærere. Jeg forestiller mig, at en kombination af faglig ekspertise, menneskeligt tæft og pædagogisk snilde ofte former gymnasielæreren til et stykke vellykket arbejdskraft, hvor mennesket bag arbejdet holder af netop det – arbejdet.

Jeg forestiller mig også, at nogle gymnasielærere har en portion passion, der går lidt til spilde, eller et passionspotentiale, der ikke forløses, om man vil. For måske ryger der et par procent passion i rendestenen, når de øvrige procenter har været helliget den type omfattende arbejdsopgaver, der ofte skal klares på meget lidt tid.

Et personligt dogme for dette skoleår er for mig at forløse et stykke ekstra passion i skikkelse af min arbejdsplads’ første livtag med en skolekomedie. Når jeg husker min egen gymnasietid, bliver det hele hurtigt til et mismask af lærerstemmer, morgensange, fester og afstandsforelskelser. Det faglige indhold fylder meget lidt, selvom det åbenlyst har sat sig fast i tilstrækkelig grad. Men skolekomedien, og processen omkring den, husker jeg, så jeg kan gengive den omtrent så detaljeret som en samtale, jeg havde for fem minutter siden.

For en gymnasieelev er en skolekomedie et kreativt frirum og et åndehul. Omgivelserne er de samme og alligevel helt anderledes. Menneskerne er de samme og alligevel helt anderledes. Væk er standpunktskarakteren, til stede er en ny side af ens egen menneskelige karakter, og den er en ressource, der kan gøde et humørfyldt og fantasirigt fællesskab. Det vil, måske eller måske ikke, overraske en gymnasieelev, at det for gymnasielæreren, der involverer sig i en skolekomedie, er lidt det samme.

Skolekomedien er for mig et velkomment stykke med ekstra passion. Jeg fordyber mig i idéudviklingen med lige så komedieengagerede kolleger, jeg skriver løbende på manuskriptet i samarbejde med dramaholdet, og jeg lytter til udformningen af alle de praktiske foranstaltninger, som andre end mig klarer langt bedre. Jeg begynder at se en færdig forestilling i mit hoved og bliver barnligt begejstret. Det er ikke altid nemt at finde tid til, men jeg finder tiden, for åndehullet gavner min vejrtrækning i alle de andre arbejdsmæssige sammenhænge.

Den ekstra passion kan være mange ting, en teaterforestilling, en koncert, en studierejse eller noget helt fjerde. Men uanset hvad den er, kan det måske betale sig at finde den og dyrke den. Så kan den ”almindelige” passion måske holde meget længere.

Link er kopieret
Kommentar til indlægget

Skriv et svar Annuller svar

Du skal være logget ind for at skrive en kommentar.

Fortsæt med Facebook
Continue with Google
Fortsæt med Twitter

Eller opret med din email

Klik her, hvis du har glemt din adgangskode
Relaterede artikler
  • Thorbjørn Kaul sort hvid
    Debat Undervisning

    Studienet.dk – Vanskabning eller vidunder?

  • Lise sorthvid, kopi 2
    Undervisning

    Traumatiserede elever i undervisningen

  • Dorthe Schmittroth Madsen
    Debat Undervisning

    Eyes wide shut i Gymnasieskolernes Lærerforening

  • Blogger MarieTrier_sorthvidfoto
    Blog Undervisning Ungdomskultur

    SEX!

  • Blogger Hans Elgaard Mogensen
    Blog Undervisning

    Værksted for håndarbejdets fremme

  • Annonceinfo
  • Job
  • GL
  • Redaktionen
  • Artikler
  • Anmeldelser
  • Meninger
  • Skriv et debatindlæg

Tilmeld nyhedsbrev

Gå ikke glip af nyheder fra Gymnasieskolen

Indtast din email adresse
Copyright Gymnasieskolen 2023

Anbefalede stofområder
  • Arbejdsmiljø
  • Undervisning
  • Karriere
Anbefalede emner
  • Corona
  • Stress
  • Eksamen

Artikler

Meninger

Anmeldelser

Ingen resultater