Annonce
Skip to content
Find vej til
  • Job
  • Annonceinfo
  • Redaktionen
  • Artikler
  • Anmeldelser
  • Meninger
Skriv et debatindlæg
0
  • Gymnasiereform 2030
  • Kunstig intelligens
  • Karakterskala

Mere

  • Adgangskrav Afskedigelser Akademikerne Alkoholpolitik Almendannelse anvendelsesorienteret undervisning AP APV arb Arbejdsglæde Arbejdsmiljø Arbejdspres Arbejdstid AT Autisme Autoriteter Bæredygtighed Besparelse BNP
  • Brobygning campus Corona Dannelse Dansk Deltid DGS Didaktik Digital dannelse Digital eksamensovervågning Digital krænkelse Digitalisering Efteruddannelse Eksamen Eksamensform Elevboom i gymnasiet Elever med handicap elevfor Elevfordeling
  • Elevtrivsel Engelsk EOP Epx EU Eux Fængsler Fagkonsulent Faglighed Feedback Filosofi Finanslov 2023 Finanslov 2024 Finanslov 2025 fjernundervisning Folkemøde 2023 Folkemøde 23 Folketingsvalg 2015 Folketingsvalg 2019
  • Folketingsvalg 2022 Frafald Fremmedsprog Fremmedsprogsstrategi Fusion gambling GDPR GL's hovedbestyrelsesvalg GLs internationale arbejde Grønland Grundforløb Gruppearbejde Gymnasiale suppleringskurser Gymnasielukning Gymnasiereform 2016 Gymnasiereform 2030 Hf Hhx Historie
  • Høje følelsesmæssige krav Htx Idræt Indeklima Indflydelse Innovation Integration Internationalt It It i undervisning It-forbud Japan Kandidatreform Karakterer Karakterkrav Karakterræs Karakterskala Karrierelæring kinesisk
  • Klager Klasseledelse Klima Kollegial supervision Kommunikation og it Kompetenceudvikling Køn Kunstig intelligens Lærer-elev-relation Lærerens dag Lærerliv læring Læsevejledning læsning Lectio Ledelse Lektier Litteratur Litteraturkanon
  • Lokalaftale Lokalløn Løn Magt Matematik Matematik B Min gymnasietid Mobiltelefon Mødekultur Motivation Musik Naturgeografi Naturvidenskab Nedskæringer Ny lærer Nyt skoleår - nye ideer Observation af undervisning OK 13 OK 15
  • OK 21 OK 24 OK 26 Ordblind Overenskomst Pension politik Præstationskultur Praksisfaglighed Praktikant privatundervisning Professionel kapital Psykisk arbejdsmiljø Psykologisk tryghed regeringens gymnasieudspil Religion Repræsentantskabsmøde Repræsentantskabsmøde 2023 Repræsentantskabsmøde 2024
  • Rettestrategier samarbejde mellem uddannelser Seksualundervisning Selvcensur Seniorarbejdsliv serviceeftersyn Sexchikane Sexisme Skærmfri undervisning Skriftlighed Snyd Sociale Medier Socialt taxameter SOP SRP Stress Studieretning Studietur Sverige
  • Sygdom Taxameter Taxameterordning Teamsamarbejde Tekst Teoretisk pædagogikum Tidsregistrering Tillidsrepræsentant Tilsyn Tværfaglighed Uddannelsespolitik Udveksling Undervisning Undervisningsdifferentiering Undervisningsevaluering ungdomskultur ungdomsuddannelse valg Valgkamp
  • Vejledning Vidensdeling Videregående uddannelse Vikar Virtuel undervisning VUC Ytringsfrihed
  • Gymnasiereform 2016 Kunstig intelligens Eksamen Tidsregistrering Gymnasiereform 2030 Corona Fremmedsprog Elevfordeling OK 13 Uddannelsespolitik
luk
Tilbage

Er sprogkæden ved at falde af! Nej, den er sådan set sprunget af!

7. oktober 2016
Skrevet af_
Sigrid Jørgensen
Denne artikel er hentet fra arkiv og er ikke optimeret til det nye design.

”Andelen af studenter med tre fremmedsprog er faldet fra 40,8 procent i 2007 til 1,2 procent i 2013.” (Kilde: UNI•C Statistik og Analyse, januar 2014)

På Københavns Universitet var der den 28.9. konferencen Om sprogfagenes værdier. Vi befandt os på det humanistiske fakultet, hvor sprog har både markedsrelaterede og ikkemarkedsrelaterede værdier. Der var for eksempel tolken og translatøren, der fortalte om sin vigtige og uundværlige oversættervirksomhed. Så var der erhvervsmennesket, der takket være sine sprogfærdigheder handlede den ene kontrakt hjem efter den anden. Og endelig var der lektorer med og uden forskningsforpligtelser, og alle var de enige om, at det står slemt til: Der er engelsk, og så er der de små fag. Altså alle fremmedsprogene.

De sprogstudier, der ikke er ”attraktive” nok, hvor tilgangen falder, og hvor de studerende falder fra, lever i fare for at blive lukket. Politikerne, der deltog i konferencen, slog fast, at de ikke ønskede at blande sig i selvejets beslutning om at nedlægge og lukke; det ville da også være ulogisk. Man kan vel dårligt som udenforstående blande sig i selvejets beslutninger om nedlæggelser og lukninger.

Men i planøkonomiens konkurrencestat kunne man måske alligevel gøre sin politiske indflydelse gældende, når den kommende nationale sprogstrategi en dag skal implementeres? Den sprogstrategi, der skulle være for alle og til vores fælles bedste?

Der er brug for en holdningsændring, der er brug for fremmedsprogene, og jeg håber, at den kommende nationale sprogstrategi vil være både visionær og konkret. Hvis fremmedsprogene skal overleve – i bredden og i dybden – må og skal konkurrencen mellem de selvejende institutioner droppes. Alle, skoler, gymnasier og videregående institutioner, er nødt til at indgå i et ægte forpligtende samarbejde. Og politikerne er nødt til at følge tilgangen til fremmedsprogene, hvis ikke Danmark skal blive et sprogligt uland. Om nødvendigt må politikerne til lommerne og i en kortere periode yde økonomiske incitamenter for at vende udviklingen.

Spørgsmålet er, om politikerne reelt har tænkt sig at følge udviklingen vedrørende tilgangen til de sproglige studieretninger, eller om fremmedsprogene – i selvejets navn – skal have lov til at rutsje ned i kloakken. Dermed vil sprogenes fødekæde være død.

Sigrid Jørgensen
Næstformand for GL’s hovedbestyrelse

Link er kopieret
Kommentar til indlægget

Skriv et svar Annuller svar

Du skal være logget ind for at skrive en kommentar.

Fortsæt med Facebook
Continue with Google
Fortsæt med Twitter

Eller opret med din email

Klik her, hvis du har glemt din adgangskode
Relaterede artikler
  • No image

    Er der problemer med trusler og selvcensur i gymnasiet?

  • No image

    Tæt på ligestilling

  • No image

    Hvad skal vi med GL?

  • No image

    Elektrohypersensitivitet – en advarsel

  • egon_kristensen_mp_pension sorthvid

    Alle nedslidte skal hjælpes

  • Annonceinfo
  • Job
  • GL
  • Redaktionen
  • Artikler
  • Anmeldelser
  • Meninger
  • Skriv et debatindlæg

Tilmeld nyhedsbrev

Gå ikke glip af nyheder fra Gymnasieskolen

Indtast din email adresse
Copyright Gymnasieskolen 2025

Anbefalede stofområder
  • Arbejdsmiljø
  • Undervisning
  • Karriere
Anbefalede emner
  • Corona
  • Stress
  • Eksamen

Artikler

Meninger

Anmeldelser

Ingen resultater