Annonce
Skip to content
Find vej til
  • Job
  • Annonceinfo
  • Redaktionen
  • Artikler
  • Anmeldelser
  • Meninger
Skriv et debatindlæg
0
  • Alle
  • Arbejdsmiljø
  • Kunstig intelligens
  • Undervisning

Mere

  • Adgangskrav Afskedigelser Alkoholpolitik Almendannelse anvendelsesorienteret undervisning arb Arbejdsglæde Arbejdsmiljø Arbejdstid AT Besparelse Brobygning Corona Dannelse Dansk Deltid DGS Didaktik Digital dannelse
  • Digital eksamensovervågning Digitalisering Efteruddannelse Eksamen Eksamensform Elevboom i gymnasiet Elever med handicap elevfor Elevfordeling Elevtrivsel Engelsk Eux Faglighed Feedback Filosofi Finanslov 2023 Folketingsvalg 2015 Folketingsvalg 2019 Folketingsvalg 2022
  • Frafald Fremmedsprog Fremmedsprogsstrategi GDPR GL's hovedbestyrelsesvalg GLs internationale arbejde Grønland Grundforløb Gymnasiale suppleringskurser Gymnasielukning Gymnasiereform 2016 Hf Historie Idræt Innovation Integration It It i undervisning It-forbud
  • Karakterer Karakterkrav Karakterræs Karakterskala Karrierelæring kinesisk Klager Klasseledelse Klima Kommunikation og it Kompetenceudvikling Køn Kunstig intelligens Lærer-elev-relation Lærerliv Læsevejledning Lectio Ledelse Lektier
  • Lokalaftale Lokalløn Løn Matematik Matematik B Min gymnasietid Naturgeografi Naturvidenskab Nedskæringer Ny lærer Nyt skoleår - nye ideer OK 13 OK 15 OK 21 OK 24 Ordblind Overenskomst Pension Præstationskultur
  • Praktikant Professionel kapital Psykisk arbejdsmiljø regeringens gymnasieudspil Repræsentantskabsmøde Rettestrategier samarbejde mellem uddannelser serviceeftersyn Sexchikane Sexisme Skriftlighed Snyd Sociale Medier Socialt taxameter SOP SRP Stress Studieretning Studietur
  • Sverige Taxameter Taxameterordning Teamsamarbejde tidsregistrering Tillidsrepræsentant Tværfaglighed Uddannelsespolitik Undervisningsdifferentiering Valgkamp Vejledning Vidensdeling Videregående uddannelse Virtuel undervisning VUC Ytringsfrihed
  • Gymnasiereform 2016 OK 13 Corona Elevfordeling Fremmedsprog Nedskæringer Digitalisering Eksamen Kunstig intelligens Besparelse
luk
Tilbage

Er sprogkæden ved at falde af! Nej, den er sådan set sprunget af!

7. oktober 2016
Skrevet af_
Sigrid Jørgensen
Denne artikel er hentet fra arkiv og er ikke optimeret til det nye design.

”Andelen af studenter med tre fremmedsprog er faldet fra 40,8 procent i 2007 til 1,2 procent i 2013.” (Kilde: UNI•C Statistik og Analyse, januar 2014)

På Københavns Universitet var der den 28.9. konferencen Om sprogfagenes værdier. Vi befandt os på det humanistiske fakultet, hvor sprog har både markedsrelaterede og ikkemarkedsrelaterede værdier. Der var for eksempel tolken og translatøren, der fortalte om sin vigtige og uundværlige oversættervirksomhed. Så var der erhvervsmennesket, der takket være sine sprogfærdigheder handlede den ene kontrakt hjem efter den anden. Og endelig var der lektorer med og uden forskningsforpligtelser, og alle var de enige om, at det står slemt til: Der er engelsk, og så er der de små fag. Altså alle fremmedsprogene.

De sprogstudier, der ikke er ”attraktive” nok, hvor tilgangen falder, og hvor de studerende falder fra, lever i fare for at blive lukket. Politikerne, der deltog i konferencen, slog fast, at de ikke ønskede at blande sig i selvejets beslutning om at nedlægge og lukke; det ville da også være ulogisk. Man kan vel dårligt som udenforstående blande sig i selvejets beslutninger om nedlæggelser og lukninger.

Men i planøkonomiens konkurrencestat kunne man måske alligevel gøre sin politiske indflydelse gældende, når den kommende nationale sprogstrategi en dag skal implementeres? Den sprogstrategi, der skulle være for alle og til vores fælles bedste?

Der er brug for en holdningsændring, der er brug for fremmedsprogene, og jeg håber, at den kommende nationale sprogstrategi vil være både visionær og konkret. Hvis fremmedsprogene skal overleve – i bredden og i dybden – må og skal konkurrencen mellem de selvejende institutioner droppes. Alle, skoler, gymnasier og videregående institutioner, er nødt til at indgå i et ægte forpligtende samarbejde. Og politikerne er nødt til at følge tilgangen til fremmedsprogene, hvis ikke Danmark skal blive et sprogligt uland. Om nødvendigt må politikerne til lommerne og i en kortere periode yde økonomiske incitamenter for at vende udviklingen.

Spørgsmålet er, om politikerne reelt har tænkt sig at følge udviklingen vedrørende tilgangen til de sproglige studieretninger, eller om fremmedsprogene – i selvejets navn – skal have lov til at rutsje ned i kloakken. Dermed vil sprogenes fødekæde være død.

Sigrid Jørgensen
Næstformand for GL’s hovedbestyrelse

Link er kopieret
Kommentar til indlægget

Skriv et svar Annuller svar

Du skal være logget ind for at skrive en kommentar.

Fortsæt med Facebook
Continue with Google
Fortsæt med Twitter

Eller opret med din email

Klik her, hvis du har glemt din adgangskode
Relaterede artikler
  • No image

    Er der problemer med trusler og selvcensur i gymnasiet?

  • No image

    Tæt på ligestilling

  • No image

    “Entydig” kritik af grundforløbet?

  • No image

    Hvorfor papirblad?

  • No image

    Afskaf hf-vintereksamen på blandede institutioner

  • Annonceinfo
  • Job
  • GL
  • Redaktionen
  • Artikler
  • Anmeldelser
  • Meninger
  • Skriv et debatindlæg

Tilmeld nyhedsbrev

Gå ikke glip af nyheder fra Gymnasieskolen

Indtast din email adresse
Copyright Gymnasieskolen 2023

Anbefalede stofområder
  • Arbejdsmiljø
  • Undervisning
  • Karriere
Anbefalede emner
  • Corona
  • Stress
  • Eksamen

Artikler

Meninger

Anmeldelser

Ingen resultater