Annonce
Skip to content
Find vej til
  • Job
  • Annonceinfo
  • Redaktionen
  • Artikler
  • Anmeldelser
  • Meninger
Skriv et debatindlæg
0
  • Alle
  • Arbejdsmiljø
  • Kunstig intelligens
  • Undervisning

Mere

  • Adgangskrav Afskedigelser Alkoholpolitik Almendannelse anvendelsesorienteret undervisning arb Arbejdsglæde Arbejdsmiljø Arbejdstid AT Besparelse Brobygning Corona Dannelse Dansk Deltid DGS Didaktik Digital dannelse
  • Digital eksamensovervågning Digitalisering Efteruddannelse Eksamen Eksamensform Elevboom i gymnasiet Elever med handicap elevfor Elevfordeling Elevtrivsel Engelsk Eux Faglighed Feedback Filosofi Finanslov 2023 Folketingsvalg 2015 Folketingsvalg 2019 Folketingsvalg 2022
  • Frafald Fremmedsprog Fremmedsprogsstrategi GDPR GL's hovedbestyrelsesvalg GLs internationale arbejde Grønland Grundforløb Gymnasiale suppleringskurser Gymnasielukning Gymnasiereform 2016 Hf Historie Idræt Innovation Integration It It i undervisning It-forbud
  • Karakterer Karakterkrav Karakterræs Karakterskala Karrierelæring kinesisk Klager Klasseledelse Klima Kommunikation og it Kompetenceudvikling Køn Kunstig intelligens Lærer-elev-relation Lærerliv Læsevejledning Lectio Ledelse Lektier
  • Lokalaftale Lokalløn Løn Matematik Matematik B Min gymnasietid Naturgeografi Naturvidenskab Nedskæringer Ny lærer Nyt skoleår - nye ideer OK 13 OK 15 OK 21 OK 24 Ordblind Overenskomst Pension Præstationskultur
  • Praktikant Professionel kapital Psykisk arbejdsmiljø regeringens gymnasieudspil Repræsentantskabsmøde Rettestrategier samarbejde mellem uddannelser serviceeftersyn Sexchikane Sexisme Skriftlighed Snyd Sociale Medier Socialt taxameter SOP SRP Stress Studieretning Studietur
  • Sverige Taxameter Taxameterordning Teamsamarbejde tidsregistrering Tillidsrepræsentant Tværfaglighed Uddannelsespolitik Undervisningsdifferentiering Valgkamp Vejledning Vidensdeling Videregående uddannelse Virtuel undervisning VUC Ytringsfrihed
  • Gymnasiereform 2016 OK 13 Corona Elevfordeling Fremmedsprog Nedskæringer Digitalisering Eksamen Kunstig intelligens Besparelse
luk
Tilbage
Undervisning Tværfaglighed
Helene og Bjarne

AT er død, tværfagligheden leve!

14. november 2017
Skrevet af_
Gymnasieskolen Redaktion

Med gymnasiereformen ’16 har tværfagligheden fået et slag. AT er væk, og SRP’en kan nu skrives enkeltfagligt i alle A-fag. Sidstnævnte betegnes dog som en undtagelse, og der er krav om såkaldt flerfaglige forløb frem mod opgaven.

Vi er ikke ubetinget lykkelige over AT’s død. Vi har selv været involveret i en række AT-forløb, hvor fagene på glimrende vis har suppleret hinanden og givet ekstra faglig dybde. Det nyligste handlede om differentialregningens historie og var, ikke overraskende, en kombination af historie og matematik. Den overordnede problemstilling gik på, hvorfor der i sin tid var så heftig debat om, hvorvidt henholdsvis Isaac Newton eller Gottfried Leibniz fremsatte sin teori først. Dette kan naturligvis ikke besvares uden både matematisk og historisk viden – et fint ægteskab mellem fagene. Det samme gælder andre AT-forløb, som vi har deltaget i.
Vi nævner i flæng ’Meningsmålinger’ i samfundsfag/matematik, ’Panserslaget ved Kursk’ i historie/matematik, ’Den Spanske Borgerkrig’ i historie/spansk, ’Fritz Haber’ i historie/kemi/biotek og ’Populærvidenskabelig formidling’ i dansk/naturvidenskab.

Der er de, der synes at mene, at et minimum af tværfaglighed er et mål i sig selv. Men dét er efter vores mening et udtryk for et snævert billede af fagene og deres berøringsflade. Gymnasiets nuværende fagrække er jo ikke dumpet ned fra himlen, men er resultatet af en lang række politiske og pædagogiske valg. Ude i virkeligheden fletter fagenes indhold sig sammen på kryds og tværs, og derfor kan den tværfaglige tilgang – når den vel at mærke baseres på virkeligheden – tilføre et emne langt mere kompleksitet end den enkeltfaglige. Samtidig kan den åbne eleverne for fag, som de har mindre interesse for, fordi emnet eller det andet fag motiverer dem – fordi tingene hænger sammen. 

Et af problemerne ved AT var, at fagene nogle gange blev tvunget sammen, så man ikke opnåede synergi, men det modsatte. Det faglige indhold blev begrænset af kunstige rammer. Der kunne også være et så voldsomt fokus på fagenes metoder, at indholdet druknede, og AT-eksamen kunne hurtigt udvikle sig til en mekanisk tjekliste, hvor eleven skulle fyre de rigtige sætninger af om kvalitativ og kvantitativ metode og så videre. Muligvis vil nogen savne at høre om den hermeneutiske spiral – vi vil ikke. Nej, der er vist ingen tvivl om, at AT hár spildt mange timer og megen energi ude på skolerne.

Men det er vores håb, at de gode erfaringer med tværfaglighed, blandt andet fra AT, vil blive ført videre under den nye reform. Der ligger en stor opgave i at få de flerfaglige forløb til at give mening for både lærere og elever; de må nødvendigvis have et solidt enkeltfagligt fundament, og for alt i verden må de ikke blot være nye AT-forløb. Nu har vi chancen for at skille skæg fra snot og bruge tværfagligheden til det, den faktisk kan. Kære kolleger: Smid ikke barnet ud med badevandet. AT er død, tværfagligheden leve!

Af:

  • Helene Caprani, lektor i historie, spansk og samfundsfag på Midtsjællands Gymnasium og medlem af GL’s hovedbestyrelse for Liste 1
  • Bjarne Lund Pedersen, lektor i kemi og matematik på Midtsjællands Gymnasium
Link er kopieret
Kommentar til indlægget

Skriv et svar Annuller svar

Du skal være logget ind for at skrive en kommentar.

Fortsæt med Facebook
Continue with Google
Fortsæt med Twitter

Eller opret med din email

Klik her, hvis du har glemt din adgangskode
Relaterede artikler
  • Karen Richter Hansen foto
    Undervisning

    At lære på tværs

  • Karen Richter Hansen foto

    At lære på tværs

  • blogger Rene Vester Kjær

    Jeg elsker tværfaglighed

  • marie_krarup

    Hold nallerne fra elevernes personlighed, og lær dem noget i stedet!

  • Marie_Krarup

    Viden om dansk kultur skal i højsædet i gymnasiet

  • Annonceinfo
  • Job
  • GL
  • Redaktionen
  • Artikler
  • Anmeldelser
  • Meninger
  • Skriv et debatindlæg

Tilmeld nyhedsbrev

Gå ikke glip af nyheder fra Gymnasieskolen

Indtast din email adresse
Copyright Gymnasieskolen 2023

Anbefalede stofområder
  • Arbejdsmiljø
  • Undervisning
  • Karriere
Anbefalede emner
  • Corona
  • Stress
  • Eksamen

Artikler

Meninger

Anmeldelser

Ingen resultater