Annonce
Skip to content
Find vej til
  • Job
  • Annonceinfo
  • Redaktionen
  • Artikler
  • Anmeldelser
  • Meninger
Skriv et debatindlæg
0
  • Alle
  • Arbejdsmiljø
  • OK 21
  • Undervisning

Mere

  • Adgangskrav Afskedigelser Alkoholpolitik Almendannelse anvendelsesorienteret undervisning arb Arbejdsglæde Arbejdsmiljø Arbejdstid AT Besparelse Brobygning Corona Dannelse Dansk Deltid DGS Didaktik Digital dannelse
  • Digital eksamensovervågning Digitalisering Efteruddannelse Eksamen Eksamensform Elevboom i gymnasiet Elever med handicap elevfor Elevfordeling Elevtrivsel Engelsk Eux Faglighed Feedback Finanslov 2023 Folketingsvalg 2015 Folketingsvalg 2019 Folketingsvalg 2022 Frafald
  • Fremmedsprog Fremmedsprogsstrategi GDPR GL's hovedbestyrelsesvalg GLs internationale arbejde Grønland Grundforløb Gymnasiale suppleringskurser Gymnasielukning Gymnasiereform 2016 Hf Historie Idræt Innovation Integration It It i undervisning It-forbud Karakterer
  • Karakterkrav Karakterræs Karakterskala Karrierelæring kinesisk Klager Klasseledelse Klima Kommunikation og it Kompetenceudvikling Køn Kunstig intelligens Lærer-elev-relation Lærerliv Lectio Ledelse Lektier Lokalaftale Lokalløn
  • Løn Matematik Matematik B Min gymnasietid Naturgeografi Naturvidenskab Nedskæringer Ny lærer Nyt skoleår - nye ideer OK 13 OK 15 OK 21 OK 24 Ordblind Overenskomst Pension Præstationskultur Praktikant Professionel kapital
  • Psykisk arbejdsmiljø regeringens gymnasieudspil Repræsentantskabsmøde Rettestrategier samarbejde mellem uddannelser serviceeftersyn Sexchikane Sexisme Skriftlighed Snyd Sociale Medier Socialt taxameter SRP Stress Studieretning Studietur Sverige Taxameter Taxameterordning
  • Teamsamarbejde tidsregistrering Tillidsrepræsentant Tværfaglighed Uddannelsespolitik Undervisningsdifferentiering Valgkamp Vejledning Vidensdeling Videregående uddannelse Virtuel undervisning VUC Ytringsfrihed
  • Gymnasiereform 2016 OK 13 Corona Elevfordeling Fremmedsprog Digitalisering Nedskæringer Eksamen Besparelse Uddannelsespolitik
luk
Tilbage
Tværfaglighed
marie_krarup

Hold nallerne fra elevernes personlighed, og lær dem noget i stedet!

12. maj 2014
Skrevet af_
Marie Krarup
Denne artikel er hentet fra arkiv og er ikke optimeret til det nye design.

Man har glemt at viden er det nødvendige grundlag.

Jeg kunne godt tænke mig, at vores nuværende undervisningsminister tog et års orlov fra sin ministergerning og i stedet brugte den som gymnasielærer. Så ville hun måske få øjnene op for, hvordan tværfagligheden i gymnasiereformen fra 2005 skygger for basal faglig viden. Og det må jo være basal faglig viden, der er det aller-allervigtigste resultat af vores børns skolegang. Hvis man læser bladet Gymnasieskolens interview med ministeren 8. maj, fremgår det faktisk også, at hun selv mener, at basal faglig viden er det vigtigste.
Hun siger nemlig: ”For selvfølgelig skal eleverne kunne grammatik og det periodiske system,” og ”De skal ikke bare være fag-fagligt dygtige, men også tværfagligt…… ”

I disse citater er den faglige viden begge gange sat først. Det er basis. Også efter ministerens mening. Så kommer tværfagligheden bagefter. Derudover nævnes i artiklen, at eleverne skal arbejde med: personligheden, at tænke bredt, at tænke akademisk og analystisk, samarbejde, at gøre sig umage, være nysgerrige, være tværfaglige, være innovative, lære at prioritere, være kreative, være anvendelses-orienterede.

Kort sagt skal de kunne en hel masse tværfagligt og udvikle en fantastisk personlighed samtidig med, at de ”selvfølgelig” også skal kunne grammatik og det periodiske system.

Og så er det, at jeg godt kunne tænke mig, at Antorini påtog sig at lære en gymnasieklasse at stave og at kunne det periodiske system PLUS alt det fine fra det højniveau-faglige. Så tror jeg nemlig, at ministeren ville opdage, at man bare ikke kan nå at komme op på det faglige niveau, man skal kunne for at have gavn af  højniveaue-fagligheden (det tværfaglige mm). Det er nemlig ikke ”bare” at lære eleverne grammatik eller det periodiske system. Det er faktisk svært. Det kræver tid, systematik og gentagelse. Men ministeren røber med sine udtalelser en foragt for det vanskelige i at tilegne sig den basale faglighed, – en foragt, der desværre er udtalt i dag.

Som en kendt pædagogisk teoretiker Sten Clod Poulsen sagde for nylig:
”Den grundlæggende faglighed er ikke i modsætning til den højniveau-faglighed, men dens forudsætning. Man har glemt, at viden er det nødvendige grundlag. Der er i dag tale om en fetichering af højniveau-undervisning, mens den basale viden negligeres. Man har udviklet en nedsættende terminologi for viden: paratviden, terperi, udenadslære, der blot er tilslørede skældsord for viden. Men viden ER basis. Især de svage elever har brug for grundig basal viden, der indlæres kontinuerligt og systematisk."1) 

Og som lektor Michael Busch sagde på en høring om gymnasiet i sidste uge:
”Der er sket et dramatisk fald i fagligheden. Den årsag ene er, at eleverne har færre timer efter reformen. Den anden er, at de skriver mindre og har færre skriftlige opgaver. Når man begynder at gradbøje ordet og tale om fagfaglighed og særfaglighed og metafaglighed, er det for mig at se et symptom på, at den egentlige faglighed har det skidt,” sagde Mikael Busch.

Der er i den grad brug for, at der sadles om i gymnasiet. Vi skal bruge meget mere tid på basal faglig viden og meget mindre tid på tværfaglighed. Og personligheden skal eleverne have lov at have helt for sig selv. Det er kun totalitære stater, der kræver bestemte personlighedstyper fremmet i skolen. Det faglige er svært nok. Men hvis lærerne får lov til at lære eleverne noget fagligt relevant, så kan vi håbe på, at de kan klare sig i livet og dermed få respekt og selvrespekt og dermed forhåbentlig også blive ordentlige mennesker.

Men så længe lærerne er tvunget til at bruge tiden på alt andet end det grundfaglige, så får eleverne ikke nok ud af det. Især de svage svigtes og risikerer at komme ud af skolen uden brugbare kundskaber. De risikerer ikke at kunne klare sig. Det kan vi ikke være bekendt.

Så kære minister, hold nallerne fra elevernes personlighed og sørg for, at de får lov til at lære noget i stedet!

 



[1]Citeret efter hukommelsen fra Høring om fagligt niveau i gymnasiet, Folketinget 7. maj 2014. Se mere her 

 

Link er kopieret
Kommentar til indlægget

Skriv et svar Annuller svar

Du skal være logget ind for at skrive en kommentar.

Fortsæt med Facebook
Continue with Google
Fortsæt med Twitter

Eller opret med din email

Klik her, hvis du har glemt din adgangskode
Relaterede artikler
  • blogger Rene Vester Kjær

    Jeg elsker tværfaglighed

  • Marie_Krarup

    Viden om dansk kultur skal i højsædet i gymnasiet

  • Karen Richter Hansen foto
    Undervisning

    At lære på tværs

  • Helene og Bjarne
    Undervisning

    AT er død, tværfagligheden leve!

  • blogger Rene Vester Kjær

    Jeg elsker tværfaglighed

  • Annonceinfo
  • Job
  • GL
  • Redaktionen
  • Artikler
  • Anmeldelser
  • Meninger
  • Skriv et debatindlæg

Tilmeld nyhedsbrev

Gå ikke glip af nyheder fra Gymnasieskolen

Indtast din email adresse
Copyright Gymnasieskolen 2023

Anbefalede stofområder
  • Arbejdsmiljø
  • Undervisning
  • Karriere
Anbefalede emner
  • Corona
  • Stress
  • Eksamen

Artikler

Meninger

Anmeldelser

Ingen resultater