Annonce
Skip to content
Find vej til
  • Job
  • Annonceinfo
  • Redaktionen
  • Artikler
  • Anmeldelser
  • Meninger
Skriv et debatindlæg
0
  • Gymnasiereform 2030
  • Kunstig intelligens
  • Tidsregistrering

Mere

  • Adgangskrav Afskedigelser Akademikerne Alkoholpolitik Almendannelse anvendelsesorienteret undervisning APV arb Arbejdsglæde Arbejdsmiljø Arbejdspres Arbejdstid AT Autisme Besparelse Brobygning campus Corona Dannelse
  • Dansk Deltid DGS Didaktik Digital dannelse Digital eksamensovervågning Digital krænkelse Digitalisering Efteruddannelse Eksamen Eksamensform Elevboom i gymnasiet Elever med handicap elevfor Elevfordeling Elevtrivsel Engelsk EOP Epx
  • EU Eux Fængsler Faglighed Feedback Filosofi Finanslov 2023 Finanslov 2024 Finanslov 2025 fjernundervisning Folkemøde 2023 Folkemøde 23 Folketingsvalg 2015 Folketingsvalg 2019 Folketingsvalg 2022 Frafald Fremmedsprog Fremmedsprogsstrategi fusion
  • gambling GDPR GL's hovedbestyrelsesvalg GLs internationale arbejde Grønland Grundforløb Gruppearbejde Gymnasiale suppleringskurser Gymnasielukning Gymnasiereform 2016 Gymnasiereform 2030 Hf Hhx Historie Høje følelsesmæssige krav Htx Idræt Indeklima Indflydelse
  • Innovation Integration It It i undervisning It-forbud Kandidatreform Karakterer Karakterkrav Karakterræs Karakterskala Karrierelæring kinesisk Klager Klasseledelse Klima Kollegial supervision Kommunikation og it Kompetenceudvikling Køn
  • Kunstig intelligens Lærer-elev-relation Lærerens dag Lærerliv læring Læsevejledning læsning Lectio Ledelse Lektier Litteratur Litteraturkanon Lokalaftale Lokalløn Løn Matematik Matematik B Min gymnasietid Mobiltelefon
  • Mødekultur Motivation Musik Naturgeografi Naturvidenskab Nedskæringer Ny lærer Nyt skoleår - nye ideer Observation af undervisning OK 13 OK 15 OK 21 OK 24 OK 26 Ordblind Overenskomst Pension politik Præstationskultur
  • Praktikant privatundervisning Professionel kapital Psykisk arbejdsmiljø Psykologisk tryghed regeringens gymnasieudspil Religion Repræsentantskabsmøde Repræsentantskabsmøde 2023 Repræsentantskabsmøde 2024 Rettestrategier samarbejde mellem uddannelser Seksualundervisning Selvcensur Seniorarbejdsliv serviceeftersyn Sexchikane Sexisme Skærmfri undervisning
  • Skriftlighed Snyd Sociale Medier Socialt taxameter SOP SRP Stress Studieretning Studietur Sverige Sygdom Taxameter Taxameterordning Teamsamarbejde Tekst Tidsregistrering Tillidsrepræsentant Tilsyn Tværfaglighed
  • Uddannelsespolitik Udveksling Undervisningsdifferentiering Undervisningsevaluering ungdomskultur valg Valgkamp Vejledning Vidensdeling Videregående uddannelse Vikar Virtuel undervisning VUC Ytringsfrihed
  • Gymnasiereform 2016 Eksamen Kunstig intelligens Corona Elevfordeling Fremmedsprog OK 13 Gymnasiereform 2030 Nedskæringer Tidsregistrering
luk
Tilbage
Anne Sophie Huus Pedersen sorthvid

En ubekvem sandhed

25. oktober 2018
Skrevet af_
Anne Sophie Huus Pedersen

I takt med forringelserne af vores arbejdsvilkår er frustrationerne vokset. Måske netop derfor synes der ved dette valg at være en tendens til at føre næsten Trump-agtige skræmmekampagner, især med erhvervsskoleområdet i fokus. Præmissen er her, at GL ikke er en velfungerende fagforening. At roden til vores store problemer i sektoren blandt andet skyldes GLs manglende evne til at kæmpe medlemmernes sag.
Det ville unægtelig være nemt og dejligt, hvis problemerne i sektoren kunne løses ved at optimere dialogen mellem hovedbestyrelsesmedlemmer, eller ved at finde løsninger på arbejdsintensivering igennem konstruktiv dialog imellem rektor og den individuelle lærer, men det er i min optik slet ikke her, vi er i dag. Den kollektive lærerbisse skal skrues på, og gode erfaringer fra OK18 skal danne grundlag for vedvarende pres og organisering i fællesskab.

At stille medlemmerne i udsigt at vores problemer alene kan løses af en stærk central enhed i GL med en ny hovedbestyrelse, og at påstå at GL ikke er fulgt med tiden og i øvrigt ikke er gode nok til at varetage erhvervsgymnasiernes interesser, tangerer i bedste fald valgflæsk. I værste fald er der tale om uvidenhed i forhold til vores fagforenings gode arbejde eller ligefrem bidrag til mistillid til foreningen af valgstrategiske årsager.

Hvem er GL?
At rette sin vrede over forringede vilkår i sektoren imod ”GL” forstået som hovedbestyrelsen og sekretariatet er for mig for letkøbt. For hvem er GL? Svaret er selvfølgelig: Det er vi. GL er en demokratisk forening, hvor man får de hovedbestyrelsesmedlemmer og TR, man selv peger på. GL er også en mindre spiller i en stor sammenhæng på arbejdsmarkedet, hvor andre med større magt har modsatrettede interesser. Det betyder ikke, at GL centralt gør et dårligt stykke arbejde. Tværtimod.

Hvad kan du gøre for GL?
Først og fremmest kan du have tillid til din fagforening og din TR. Ingen fagforening har mig bekendt nogensinde opnået gode og vedvarende resultater ved at have en stærk central enhed kombineret med en stor skare af utilfredse, men passive medlemmer. Den ubekvemme sandhed er, at det systematiske pres skal komme fra den brede bund i organisationen, såvel som fra toppen. Der er heldigvis mange stærke og solidariske lærerkollegier derude, ligesom der også findes lydhøre ledere. Men især på erhvervsskoleområdet er der problemer med at organisere lokalt, og om noget har OK18 vist, at det hjælper at lægge kollektivt pres og arbejde sammen. I den sammenhæng kunne man passende omskrive endnu en fortærsket reference fra amerikansk politik: Ask not what your union can do for you – Ask what you can do for your union.
Vend utilfredsheden mod inkompetente ledelser og lokal- og folketingspolitikere. Diskutér med meningsdannere, mød op på gaden og til medlemsmøder. Hvad GL kan gøre for dig er at kæmpe kampen sammen med dig og dine kolleger, og det er vores forening rigtig godt rustet til. Vi har brug for stærke og organiserede lærerkollegier og TR-samarbejder, der finder kræfter og nye veje til at få vores dagsorden igennem og taler med samlet stemme.

Den nødvendige solidaritet 
Vi er nødt til at kunne tale om den manglende strategiske indsats i lærergruppen, når vi brokker os over, at lokallønnen er alt for lav. Vi er nødt til at turde banke hårdt i bordet, hvis ledelsen besværliggør TRs arbejde ved at give alt for lidt tid til at udføre opgaven. Og så kan det altså heller ikke nytte, at man bebrejder GL i debatten på de sociale medier, hvis man ikke engang gider at være medlem og tage ansvar for at præge retningen.
GL er foreningen, der varetager dine interesser som gymnasielærer – både når det gælder arbejdsvilkår og uddannelsespolitik. Det bør ikke være en ubekvem sandhed i valgkampen, at vi har en kompetent og stærk centralorganisation og i stedet bør opruste på den lokale medlemsorganisering.
Stort set al min erfaring med GL centralt viser mig, at GL prioriterer rigtigt, laver fremragende lobbyarbejde og overenskomstforberedelse for kollektivet – også på erhvervsgymnasieområdet, hvor især områdebestyrelsen varetager interesserne. At hævde, som det er blevet gjort her i valgkampen – at der i GL skulle være et A- og et B-hold er ganske enkelt kontrafaktisk! Og heldigvis for det.
Er der plads til forbedring? Selvfølgelig. Det er blandt andet derfor, at vi har et valg. Kan du som menigt medlem være tryg ved din forening og dens ledelse? Bliver dine interesser varetaget, når du er ansat på et erhvervsgymnasium? Helt klart!

Anne Sophie Huus Pedersen
Lærer og TR på Tradium Teknisk Gymnasium. Netværkskoordinator i GLs TR-netværk for erhvervsgymnasier i Midtøstjylland. Medlem af GLs Arbejdspladsudvalg og Områdebestyrelsen for Erhvervsgymnasier.
Kandidat for Liste 1

Link er kopieret
Kommentar til indlægget

Skriv et svar Annuller svar

Du skal være logget ind for at skrive en kommentar.

Fortsæt med Facebook
Continue with Google
Fortsæt med Twitter

Eller opret med din email

Klik her, hvis du har glemt din adgangskode
Relaterede artikler
  • No image

    Er der problemer med trusler og selvcensur i gymnasiet?

  • No image

    Tæt på ligestilling

  • No image

    Hvad skal vi med GL?

  • No image

    Elektrohypersensitivitet – en advarsel

  • egon_kristensen_mp_pension sorthvid

    Alle nedslidte skal hjælpes

  • Annonceinfo
  • Job
  • GL
  • Redaktionen
  • Artikler
  • Anmeldelser
  • Meninger
  • Skriv et debatindlæg

Tilmeld nyhedsbrev

Gå ikke glip af nyheder fra Gymnasieskolen

Indtast din email adresse
Copyright Gymnasieskolen 2025

Anbefalede stofområder
  • Arbejdsmiljø
  • Undervisning
  • Karriere
Anbefalede emner
  • Corona
  • Stress
  • Eksamen

Artikler

Meninger

Anmeldelser

Ingen resultater