Annonce
Skip to content
Find vej til
  • Job
  • Annonceinfo
  • Redaktionen
  • Artikler
  • Anmeldelser
  • Meninger
Skriv et debatindlæg
0
  • Alle
  • Arbejdsmiljø
  • Kunstig intelligens
  • Undervisning

Mere

  • Adgangskrav Afskedigelser Alkoholpolitik Almendannelse anvendelsesorienteret undervisning arb Arbejdsglæde Arbejdsmiljø Arbejdstid AT Besparelse Brobygning Corona Dannelse Dansk Deltid DGS Didaktik Digital dannelse
  • Digital eksamensovervågning Digitalisering Efteruddannelse Eksamen Eksamensform Elevboom i gymnasiet Elever med handicap elevfor Elevfordeling Elevtrivsel Engelsk Eux Faglighed Feedback Filosofi Finanslov 2023 Folketingsvalg 2015 Folketingsvalg 2019 Folketingsvalg 2022
  • Frafald Fremmedsprog Fremmedsprogsstrategi GDPR GL's hovedbestyrelsesvalg GLs internationale arbejde Grønland Grundforløb Gymnasiale suppleringskurser Gymnasielukning Gymnasiereform 2016 Hf Historie Idræt Innovation Integration It It i undervisning It-forbud
  • Karakterer Karakterkrav Karakterræs Karakterskala Karrierelæring kinesisk Klager Klasseledelse Klima Kommunikation og it Kompetenceudvikling Køn Kunstig intelligens Lærer-elev-relation Lærerliv Læsevejledning Lectio Ledelse Lektier
  • Lokalaftale Lokalløn Løn Matematik Matematik B Min gymnasietid Naturgeografi Naturvidenskab Nedskæringer Ny lærer Nyt skoleår - nye ideer OK 13 OK 15 OK 21 OK 24 Ordblind Overenskomst Pension Præstationskultur
  • Praktikant Professionel kapital Psykisk arbejdsmiljø regeringens gymnasieudspil Repræsentantskabsmøde Rettestrategier samarbejde mellem uddannelser serviceeftersyn Sexchikane Sexisme Skriftlighed Snyd Sociale Medier Socialt taxameter SOP SRP Stress Studieretning Studietur
  • Sverige Taxameter Taxameterordning Teamsamarbejde tidsregistrering Tillidsrepræsentant Tværfaglighed Uddannelsespolitik Undervisningsdifferentiering Valgkamp Vejledning Vidensdeling Videregående uddannelse Virtuel undervisning VUC Ytringsfrihed
  • Gymnasiereform 2016 OK 13 Corona Elevfordeling Fremmedsprog Nedskæringer Digitalisering Eksamen Kunstig intelligens Besparelse
luk
Tilbage
Malene Nyborg Madsen Student

Du er et 7-tal!

17. august 2012
Skrevet af_
Malene Nyborg Madsen
Denne artikel er hentet fra arkiv og er ikke optimeret til det nye design.

Lange nætter. Alt for mange kopper kaffe. Søvn i øjnene, når man med et lettelsens suk, kan aflevere en opgave, som man har brugt meget tid og energi på at skrive. Og hvad sker der så, når man får den tilbage? Bum. Du er et 7-tal!

Når man som gymnasieelev afleverer opgaver i løbet af året, får man dem tilbage med en karakter på sidste side. Et tal, der fortæller, hvordan ens præstation har været, og om den lever op til de krav, der stilles i det enkelte fag. Måske er der en lille kommentar fra læreren om, hvad man gjorde godt, eller hvad der kan forbedres. Men sjældent er der tid til egentlig evaluering af det arbejde, man har lavet. Evaluering er i dag ofte begrænset til at ensomt tal på et stykke papir.

Og man sidder der i klasselokalet og ved ikke rigtigt, hvad man har gjort forkert. Måske forsøger man at fange lærerens opmærksomhed for at finde ud af, hvorfor det blev et 7-tal. Men oftest ryger opgaven hurtigt ned i bunden af tasken eller i skraldespanden. For hvad kan man bruge et tal til?

Karakterer er noget, man bliver gokket i hovedet med. 02. Karakterkøllen bruges til at slå fast, hvor i det faglige hieraki man befinder sig. Hvem af klassekameratern er bedre end dig? For at karakterer giver mening, skal de være et supplement til en god evaluering. Ellers kan vi lige så godt afskaffe dem. For at udvikle sig fagligt, er man nødt til at lære af sine fejl. Det ærger mig, at der ikke er tid til reel evaluering af det skriftlige arbejde, for hele meningen med, at lærerne bruger tid på at rette opgaver. er vel, at eleverne skal blive dygtigere.

Er karakterer og evalueringer til for at dygtiggøre eleverne og hjælpe dem med at udvikle sig fagligt? Eller er karakterer et instrument, der blot har til formål at gøre det lettere at måle elevernes præstationer og sammenligne dem med hinanden?

Vi kan udvikle os fagligt. Vi kan blive de bedste elever. Men det kræver, at vi ved hvordan. Så skal vi afskaffe karaktererne? Eller kan vi bruge dem konstruktivt, som pejlemærke for vores faglige udvikling? Det skal i hvert fald være slut med bare at være et 7-tal.

Link er kopieret
Kommentar til indlægget

Skriv et svar Annuller svar

Du skal være logget ind for at skrive en kommentar.

Fortsæt med Facebook
Continue with Google
Fortsæt med Twitter

Eller opret med din email

Klik her, hvis du har glemt din adgangskode
Relaterede artikler
  • No image

    Er der problemer med trusler og selvcensur i gymnasiet?

  • No image

    Tæt på ligestilling

  • No image

    “Entydig” kritik af grundforløbet?

  • No image

    Hvorfor papirblad?

  • No image

    Afskaf hf-vintereksamen på blandede institutioner

  • Annonceinfo
  • Job
  • GL
  • Redaktionen
  • Artikler
  • Anmeldelser
  • Meninger
  • Skriv et debatindlæg

Tilmeld nyhedsbrev

Gå ikke glip af nyheder fra Gymnasieskolen

Indtast din email adresse
Copyright Gymnasieskolen 2023

Anbefalede stofområder
  • Arbejdsmiljø
  • Undervisning
  • Karriere
Anbefalede emner
  • Corona
  • Stress
  • Eksamen

Artikler

Meninger

Anmeldelser

Ingen resultater