Annonce
Skip to content
Find vej til
  • Job
  • Annonceinfo
  • Redaktionen
  • Artikler
  • Anmeldelser
  • Meninger
Skriv et debatindlæg
0
  • Gymnasiereform 2030
  • Kunstig intelligens
  • Eksamen

Mere

  • Adgangskrav Afskedigelser Akademikerne Alkoholpolitik Almendannelse anvendelsesorienteret undervisning APV arb Arbejdsglæde Arbejdsmiljø Arbejdspres Arbejdstid AT Autisme Bæredygtighed Besparelse BNP Brobygning campus
  • Corona Dannelse Dansk Deltid DGS Didaktik Digital dannelse Digital eksamensovervågning Digital krænkelse Digitalisering Efteruddannelse Eksamen Eksamensform Elevboom i gymnasiet Elever med handicap elevfor Elevfordeling Elevtrivsel Engelsk
  • EOP Epx EU Eux Fængsler Faglighed Feedback Filosofi Finanslov 2023 Finanslov 2024 Finanslov 2025 fjernundervisning Folkemøde 2023 Folkemøde 23 Folketingsvalg 2015 Folketingsvalg 2019 Folketingsvalg 2022 Frafald Fremmedsprog
  • Fremmedsprogsstrategi fusion gambling GDPR GL's hovedbestyrelsesvalg GLs internationale arbejde Grønland Grundforløb Gruppearbejde Gymnasiale suppleringskurser Gymnasielukning Gymnasiereform 2016 Gymnasiereform 2030 Hf Hhx Historie Høje følelsesmæssige krav Htx Idræt
  • Indeklima Indflydelse Innovation Integration Internationalt It It i undervisning It-forbud Japan Kandidatreform Karakterer Karakterkrav Karakterræs Karakterskala Karrierelæring kinesisk Klager Klasseledelse Klima
  • Kollegial supervision Kommunikation og it Kompetenceudvikling Køn Kunstig intelligens Lærer-elev-relation Lærerens dag Lærerliv læring Læsevejledning læsning Lectio Ledelse Lektier Litteratur Litteraturkanon Lokalaftale Lokalløn Løn
  • Matematik Matematik B Min gymnasietid Mobiltelefon Mødekultur Motivation Musik Naturgeografi Naturvidenskab Nedskæringer Ny lærer Nyt skoleår - nye ideer Observation af undervisning OK 13 OK 15 OK 21 OK 24 OK 26 Ordblind
  • Overenskomst Pension politik Præstationskultur Praktikant privatundervisning Professionel kapital Psykisk arbejdsmiljø Psykologisk tryghed regeringens gymnasieudspil Religion Repræsentantskabsmøde Repræsentantskabsmøde 2023 Repræsentantskabsmøde 2024 Rettestrategier samarbejde mellem uddannelser Seksualundervisning Selvcensur Seniorarbejdsliv
  • serviceeftersyn Sexchikane Sexisme Skærmfri undervisning Skriftlighed Snyd Sociale Medier Socialt taxameter SOP SRP Stress Studieretning Studietur Sverige Sygdom Taxameter Taxameterordning Teamsamarbejde Tekst
  • Teoretisk pædagogikum Tidsregistrering Tillidsrepræsentant Tilsyn Tværfaglighed Uddannelsespolitik Udveksling Undervisningsdifferentiering Undervisningsevaluering ungdomskultur ungdomsuddannelse valg Valgkamp Vejledning Vidensdeling Videregående uddannelse Vikar Virtuel undervisning VUC
  • Ytringsfrihed
  • Gymnasiereform 2016 Eksamen Kunstig intelligens Corona Elevfordeling Fremmedsprog Gymnasiereform 2030 OK 13 Tidsregistrering Nedskæringer
luk
Tilbage
debat_besparelser_gymsektor

Drop varslede besparelser på uddannelsesområdet

2. september 2015
Skrevet af_
gs_redaktor
Denne artikel er hentet fra arkiv og er ikke optimeret til det nye design.

Gymnasiesektoren står sammen mod besparelser.

Ambitioner om at sikre vækst i samfundet og uddannelser på absolut topniveau klinger hult med regeringens varslede besparelser på 8,7 milliarder på uddannelsesområdet. Gang på gang hører vi ellers fra politisk hold, at uddannelsesområdet er en del af kernevelfærden. Investeringer i uddannelse er forudsætningen for, at vi som samfund klarer os godt i den internationale konkurrence og er i stand til at skabe vækst. Det er synspunkter, som også Venstre har bakket op om.

Med de bebudede besparelser bliver det noget nær umuligt at opretholde kvaliteten i vores uddannelser. I fare er en lang række af de initiativer, vi søsætter for at imødekomme specifikke uddannelsesbehov. Det gælder fx udbud af mindre fag og tilbud om ekstra undervisningstimer til elever, der har brug for hjælp for at komme videre. Men det gælder også tilbud rettet mod særligt talentfulde elever, som vi udfordrer, for at de kan udfolde hele deres talentrepertoire.

Dertil kommer, at vi risikerer at sætte vores tradition for et fintmasket uddannelsesudbud på spil. I de tyndt befolkede egne af landet er der begrundet frygt for, at besparelser i denne størrelsesorden vil udfordre uddannelsesinstitutioner i en sådan grad, at de risikerer at måtte lukke. Det vil udfordre det uddannelseslandskab vi har i dag, hvor der findes et attraktivt og varieret udbud af ungdomsuddannelser i alle dele af landet og ikke kun i storbyerne. Danmark skal leve af sin højt kvalificerede arbejdskraft og derfor skal vi fortsat kunne tilbyde uddannelser til både unge og voksne over hele landet på et højt fagligt niveau.

Vi opfordrer regeringen til at tænke sig grundigt om. De varslede besparelser på uddannelsesområdet er kortsigtede, men de har langtrækkende og alvorlige konsekvenser, som det vil tage rigtig mange år at rette op. Det er dyrt betalte lærepenge. Lad os derfor ikke spille hasard med vores uddannelser, de er det fundament, vi har opbygget velfærdssamfundet på.  

Af Annette Nordstrøm Hansen, fmd. Gymnasieskolernes Lærerforening, Anne-Birgitte Rasmussen, fmd. Danske Gymnasier, Peter Amstrup, fmd. Danske Erhvervsskoler-Lederne, Verner Rylander-Hansen, fmd. Lederforeningen for VUC, Veronika Schultz, fmd. Danske Gymnasieelevers Sammenslutning, Steffen Andersen, fmd. Landssammenslutningen af Handelsskoleelever og Mie Hovmark, fmd. Erhvervsskolernes Elevorganisation 

(Bragt i Politiken den 2. september)

 

 

 

    

      

Link er kopieret
Kommentar til indlægget

Skriv et svar Annuller svar

Du skal være logget ind for at skrive en kommentar.

Fortsæt med Facebook
Continue with Google
Fortsæt med Twitter

Eller opret med din email

Klik her, hvis du har glemt din adgangskode
Relaterede artikler
  • No image

    Er der problemer med trusler og selvcensur i gymnasiet?

  • No image

    Tæt på ligestilling

  • No image

    Hvad skal vi med GL?

  • No image

    Elektrohypersensitivitet – en advarsel

  • egon_kristensen_mp_pension sorthvid

    Alle nedslidte skal hjælpes

  • Annonceinfo
  • Job
  • GL
  • Redaktionen
  • Artikler
  • Anmeldelser
  • Meninger
  • Skriv et debatindlæg

Tilmeld nyhedsbrev

Gå ikke glip af nyheder fra Gymnasieskolen

Indtast din email adresse
Copyright Gymnasieskolen 2025

Anbefalede stofområder
  • Arbejdsmiljø
  • Undervisning
  • Karriere
Anbefalede emner
  • Corona
  • Stress
  • Eksamen

Artikler

Meninger

Anmeldelser

Ingen resultater