Annonce
Skip to content
Find vej til
  • Job
  • Annonceinfo
  • Redaktionen
  • Artikler
  • Anmeldelser
  • Meninger
Skriv et debatindlæg
0
  • Gymnasiereform 2030
  • Kunstig intelligens
  • Eksamen

Mere

  • Adgangskrav Afskedigelser Akademikerne Alkoholpolitik Almendannelse anvendelsesorienteret undervisning APV arb Arbejdsglæde Arbejdsmiljø Arbejdspres Arbejdstid AT Autisme Bæredygtighed Besparelse BNP Brobygning campus
  • Corona Dannelse Dansk Deltid DGS Didaktik Digital dannelse Digital eksamensovervågning Digital krænkelse Digitalisering Efteruddannelse Eksamen Eksamensform Elevboom i gymnasiet Elever med handicap elevfor Elevfordeling Elevtrivsel Engelsk
  • EOP Epx EU Eux Fængsler Faglighed Feedback Filosofi Finanslov 2023 Finanslov 2024 Finanslov 2025 fjernundervisning Folkemøde 2023 Folkemøde 23 Folketingsvalg 2015 Folketingsvalg 2019 Folketingsvalg 2022 Frafald Fremmedsprog
  • Fremmedsprogsstrategi fusion gambling GDPR GL's hovedbestyrelsesvalg GLs internationale arbejde Grønland Grundforløb Gruppearbejde Gymnasiale suppleringskurser Gymnasielukning Gymnasiereform 2016 Gymnasiereform 2030 Hf Hhx Historie Høje følelsesmæssige krav Htx Idræt
  • Indeklima Indflydelse Innovation Integration Internationalt It It i undervisning It-forbud Japan Kandidatreform Karakterer Karakterkrav Karakterræs Karakterskala Karrierelæring kinesisk Klager Klasseledelse Klima
  • Kollegial supervision Kommunikation og it Kompetenceudvikling Køn Kunstig intelligens Lærer-elev-relation Lærerens dag Lærerliv læring Læsevejledning læsning Lectio Ledelse Lektier Litteratur Litteraturkanon Lokalaftale Lokalløn Løn
  • Matematik Matematik B Min gymnasietid Mobiltelefon Mødekultur Motivation Musik Naturgeografi Naturvidenskab Nedskæringer Ny lærer Nyt skoleår - nye ideer Observation af undervisning OK 13 OK 15 OK 21 OK 24 OK 26 Ordblind
  • Overenskomst Pension politik Præstationskultur Praktikant privatundervisning Professionel kapital Psykisk arbejdsmiljø Psykologisk tryghed regeringens gymnasieudspil Religion Repræsentantskabsmøde Repræsentantskabsmøde 2023 Repræsentantskabsmøde 2024 Rettestrategier samarbejde mellem uddannelser Seksualundervisning Selvcensur Seniorarbejdsliv
  • serviceeftersyn Sexchikane Sexisme Skærmfri undervisning Skriftlighed Snyd Sociale Medier Socialt taxameter SOP SRP Stress Studieretning Studietur Sverige Sygdom Taxameter Taxameterordning Teamsamarbejde Tekst
  • Teoretisk pædagogikum Tidsregistrering Tillidsrepræsentant Tilsyn Tværfaglighed Uddannelsespolitik Udveksling Undervisningsdifferentiering Undervisningsevaluering ungdomskultur ungdomsuddannelse valg Valgkamp Vejledning Vidensdeling Videregående uddannelse Vikar Virtuel undervisning VUC
  • Ytringsfrihed
  • Gymnasiereform 2016 Eksamen Kunstig intelligens Tidsregistrering Corona Elevfordeling Fremmedsprog Gymnasiereform 2030 OK 13 Nedskæringer
luk
Tilbage
bloggerrita_ny

Digital formidling anno 2016

29. september 2016
Skrevet af_
Rita Houmann
Denne artikel er hentet fra arkiv og er ikke optimeret til det nye design.

Når man har været underviser i 37 år i den danske gymnasieskole, har man set en del forskellige formidlingsformer fra eleverne, når resultatet af de stillede opgaver skal præsenteres stående ved tavlen for resten af klassen og læreren.

Man husker en masse fumlen med papirer og en meget resultatorienteret – ikke beskrivende– fremlægning, der ofte havde store tomgangsperioder med elever, der ikke mestrede rollen.
I går under min 2.x engelskklasses præsentation af gruppearbejde bemærkede jeg tydeligt forskellen mellem dengang og nu. De digitale medier er blevet hverdag i klasseværelset og i elevernes – og lærernes -måde at tænke faglig formidling på.

Eleverne brugte den elektroniske tavle (læs:Mindboard/MIMIO) til at vise tekstarbejdet. En elev fortalte, mens en anden elev farvelagde centrale tekstpassager, så man kunne se, hvordan gruppen var kommet frem til deres fortolkning. En levende procesorienteret præsentation, der fanger de øvrige elevers opmærksomhed pga., at der sker noget her og nu. Andre elever havde mobiltelefonen fremme og læste deres bidrag op fra den. En anden stod med sin pc og læste hele teksten op. Der blev vist billeder og personhistorier direkte fra nettet. Klassen arbejdede med historier og fotos fra HUMANS OF NEW YORK-projektet: Find det her: http://www.humansofnewyork.com/

Det var også godt at se, at eleverne gav hinanden plads til af vise og demonstrere fagligt arbejde. Klassen har arbejdet en del med roller under præsentationer, idet fagligt stærke elever gerne vil vise, hvad de kan, –  og derfor ofte tager ordet og scenen. Vi har haft fokus på, at alle skal deltage i den faglige formidling af gruppearbejdet. Jeg har for at vise dem rollerne selv spillet alle rollerne igennem ved tavlen, og det har haft god effekt.

De opgaver, som eleverne får, lægger også op til digitale, procesorienterede præsentationer. Lærerne har fået fokus på den faglige motivation, der ligger i de sociale medier. Min kemikollega og jeg er gået i gang med AT3 i 2.x, og vi arbejder med emnet LEGAL HIGHS (drugs), og har eksempelvis stillet følgende opgaver:

1.     Udarbejdelse af en serie emotionelle posters, slogans, stickers og en tilhørende flyer om ”Legal Highs” på engelsk.

2.     Formidl viden om misbrug af ”Legal Highs” via en app eller andre internetbaserede produkter på engelsk.

3.     Udarbejdelse af materiale om ”Legal Highs” til Randers Kommunes hjemmeside om stofmisbrug på engelsk.

Mine elevers reaktion på disse opgaver? Der var ingen tøven. Eleverne gik med det samme ind i KIE-modellens kreative rum og begyndte at brainstorme på mulige måder at løse opgaven på. Når klassen mødes igen, er de klar til at bevæge sig ind i det innovative læringsrum, hvor vinder-ideen videreudvikles til færdigt produkt, og herefter er vi som lærere spændte på, hvad der kommer ud af det entreprenante læringsrum, hvor ideen realiseres og skal formidles til klassen og AT-lærerne. Vi fik umiddelbart god og kontant respons fra eleverne, der syntes, at det var et godt emne, vi havde valgt. Det oplevedes som vedkommende og meget aktuelt med ”Legal Highs”. På baggrund af diverse fremlægninger glæder jeg mig til at se, hvordan eleverne bruger de digitale medier til at præsentere deres produkt.

 

 

Link er kopieret
Kommentar til indlægget

Skriv et svar Annuller svar

Du skal være logget ind for at skrive en kommentar.

Fortsæt med Facebook
Continue with Google
Fortsæt med Twitter

Eller opret med din email

Klik her, hvis du har glemt din adgangskode
Relaterede artikler
  • No image

    Er der problemer med trusler og selvcensur i gymnasiet?

  • No image

    Tæt på ligestilling

  • No image

    Hvad skal vi med GL?

  • No image

    Elektrohypersensitivitet – en advarsel

  • egon_kristensen_mp_pension sorthvid

    Alle nedslidte skal hjælpes

  • Annonceinfo
  • Job
  • GL
  • Redaktionen
  • Artikler
  • Anmeldelser
  • Meninger
  • Skriv et debatindlæg

Tilmeld nyhedsbrev

Gå ikke glip af nyheder fra Gymnasieskolen

Indtast din email adresse
Copyright Gymnasieskolen 2025

Anbefalede stofområder
  • Arbejdsmiljø
  • Undervisning
  • Karriere
Anbefalede emner
  • Corona
  • Stress
  • Eksamen

Artikler

Meninger

Anmeldelser

Ingen resultater