Digital formidling anno 2016
Når man har været underviser i 37 år i den danske gymnasieskole, har man set en del forskellige formidlingsformer fra eleverne, når resultatet af de stillede opgaver skal præsenteres stående ved tavlen for resten af klassen og læreren.
Man husker en masse fumlen med papirer og en meget resultatorienteret – ikke beskrivende– fremlægning, der ofte havde store tomgangsperioder med elever, der ikke mestrede rollen.
I går under min 2.x engelskklasses præsentation af gruppearbejde bemærkede jeg tydeligt forskellen mellem dengang og nu. De digitale medier er blevet hverdag i klasseværelset og i elevernes – og lærernes -måde at tænke faglig formidling på.
Eleverne brugte den elektroniske tavle (læs:Mindboard/MIMIO) til at vise tekstarbejdet. En elev fortalte, mens en anden elev farvelagde centrale tekstpassager, så man kunne se, hvordan gruppen var kommet frem til deres fortolkning. En levende procesorienteret præsentation, der fanger de øvrige elevers opmærksomhed pga., at der sker noget her og nu. Andre elever havde mobiltelefonen fremme og læste deres bidrag op fra den. En anden stod med sin pc og læste hele teksten op. Der blev vist billeder og personhistorier direkte fra nettet. Klassen arbejdede med historier og fotos fra HUMANS OF NEW YORK-projektet: Find det her: http://www.humansofnewyork.com/
Det var også godt at se, at eleverne gav hinanden plads til af vise og demonstrere fagligt arbejde. Klassen har arbejdet en del med roller under præsentationer, idet fagligt stærke elever gerne vil vise, hvad de kan, – og derfor ofte tager ordet og scenen. Vi har haft fokus på, at alle skal deltage i den faglige formidling af gruppearbejdet. Jeg har for at vise dem rollerne selv spillet alle rollerne igennem ved tavlen, og det har haft god effekt.
De opgaver, som eleverne får, lægger også op til digitale, procesorienterede præsentationer. Lærerne har fået fokus på den faglige motivation, der ligger i de sociale medier. Min kemikollega og jeg er gået i gang med AT3 i 2.x, og vi arbejder med emnet LEGAL HIGHS (drugs), og har eksempelvis stillet følgende opgaver:
1. Udarbejdelse af en serie emotionelle posters, slogans, stickers og en tilhørende flyer om ”Legal Highs” på engelsk.
2. Formidl viden om misbrug af ”Legal Highs” via en app eller andre internetbaserede produkter på engelsk.
3. Udarbejdelse af materiale om ”Legal Highs” til Randers Kommunes hjemmeside om stofmisbrug på engelsk.
Mine elevers reaktion på disse opgaver? Der var ingen tøven. Eleverne gik med det samme ind i KIE-modellens kreative rum og begyndte at brainstorme på mulige måder at løse opgaven på. Når klassen mødes igen, er de klar til at bevæge sig ind i det innovative læringsrum, hvor vinder-ideen videreudvikles til færdigt produkt, og herefter er vi som lærere spændte på, hvad der kommer ud af det entreprenante læringsrum, hvor ideen realiseres og skal formidles til klassen og AT-lærerne. Vi fik umiddelbart god og kontant respons fra eleverne, der syntes, at det var et godt emne, vi havde valgt. Det oplevedes som vedkommende og meget aktuelt med ”Legal Highs”. På baggrund af diverse fremlægninger glæder jeg mig til at se, hvordan eleverne bruger de digitale medier til at præsentere deres produkt.
Kommentar til indlægget
Eller opret med din email
Klik her, hvis du har glemt din adgangskode