Det voksende administrative arbejde
Åbent brev til Annette Nordstrøm
Der er rapporter fra især HF-kurserne på de forskellige undervisningsinstituioner som VUC at man fra ledelsesside bevidst overlader mere og mere arbejde, der altid har været administrativt til underviserne, da de jo som bekendt ikke har så meget at lave!
Det sparer penge på kontorpersonaleområdet og mange steder er stærkt underbemandede. Derfor passer denne strategi så fint ind i billedet.
Det betyder at lærerteamsene (det hedder det på moderne danglish) for eksempel skal diskutere elevers fravær og forsøge at bedømme elevers evne og vilje til at modtage undervisning (: ved at angive røde, gule, grønne og orange farver ud for de enkelte elever måned for måned!). Forsømmende elever skal kontaktes pr mail, aftaler/kontrakter skal indgås og følgfes op.
Enhver, der ikke er født i går ved, hvad det betyder: Nemlig at læreren overtager ansvaret for elevens fremmøde i fremtiden. Når eleven ikke er mødt i flere uger (der er jo meget flydende fraværsgrænser i VUC-systemerne) og eleven ikke er blevet kontaktet af faglæreren (der skal koordinere med de andre lærere), så kan eleven altid sige, at jeg er jo ikke blevet kontaktet. Fra ledelsernes side kan man give aben videre til læreren/lærerne. Det er jeres skyld at Peter ikke er mødt i fire uger, ingen opgaver har skrevet i tre måneder, osv. Det er kynisk og velkalkuleret "personalepolitik" fra de ansvarliges side, og man skal ikke regne med at grænsen er nået. Den kan tværtimod altid flyttes lidt til. Og lidt til. Og man gør det jo ved at omdefinere forskellige begreber, således at det skal se ud som om det er naturligt at underviserrne skal påtage sig dette arbejde. Skal man også regne fraværsprocenter ud? Skal man kontakte hjem/læge/psykolog?
Det ville jo være helt fantastisk fra disse institutioners side, hvis man kunne få underviserne til at overtage disse opgaver og dermed sikre taxameterpengene.
For enhver tænkende person er dette en uendelig lang glidebane. Alt er i princippet 24/7 nu. Men det kan sagtens blive endnu værre – og vi ved med sikkerhed fra de sidste tre års udvikling at det vil blive det!
Men så meget burde stå klart: Hvis ikke GL skrider ind og forhindrer denne udvikling, så skal underviserne i fremtiden regne med en voldsomt forøget administrativ arbejdsbyrde. Tidligere var det fag + pædagogiske overvejelser. Nu bliver det fag + pædagogogik + administration.
Her må man spørge GL's formand: Hvor går grænsen? Eller er der en grænse?
Stig Wørmer, lektor, VUC Storstrøm
Kommentar til indlægget
Eller opret med din email
Klik her, hvis du har glemt din adgangskode