Det store brag
Jeg har lige været på Big Bang 2014. Det var et ret stort brag, for det er temmelig sjældent, at så mange mennesker med matchende interesser er samlet på samme sted.
Der var i omegnen af 700 undervisere og udviklere af undervisning i de naturfaglige fag i grundskolen, på ungdomsuddannelserne og på de videregående uddannelser. Der var sort af mennesker, og fælles oplæg samt spisning foregik i en stor, propfyldt idrætshal. Der var et rigt udbud af oplæg og workshops, mest rettet mod grundskolen, men også en del til ungdomsuddannelserne.
To oplæg var efter min mening særligt spændende, selvom de var mere almene end naturvidenskabelige. Det første var om innovation, og det bedste ved det var det korte oplæg, som Lærke Bang Jacobsen holdt om innovation på Borupgaard Gymnasium i forbindelse med projektet ”Gymnasiet tænkt forfra”. Hvor ville jeg dog gerne høre mere om det! Jeg håber, at der på et tidspunkt vil blive holdt noget mere om det. Det er inspirerende at høre, hvordan undervisning kan nytænkes udenfor de faste rammer som vi normalt tænker i, på en måde som er motiverende for eleverne.
Læs mere om projektet i artiklerne: Det innovative gymnasium kan konkurrere med kineserne og Elever nytænker gymnasium for DI
Det andet meget interessante oplæg var af Peter Arnborg Videsen og Peter Westergaard fra Viborg Gymnasium og HF. De fortalte om Carol Dwecks mindset-teori, der går ud på at få bedre og mere motiverede elever.
Her er spørgsmålet: ”Vil du se godt ud, eller vil du blive bedre?” centralt. Det handler om at bevidstgøre eleverne om deres indstilling (mindset) til det at lære. Der er stor forskel på, om en elev tænker: ”Dette kan jeg ikke finde ud af”, eller om vedkommende tænker: ”Dette kan jeg ikke finde ud af – endnu”. Vi kan hjælpe til med at give eleverne mod til at blotte sig og være åbne for feedback, og om at give dem lyst til at tage nye udfordringer. Og vi lærere kan også tænke anderledes. I stedet for at trøste elever, der har fået en lav karakter i en opgave, kan vi i stedet give dem udviklende feedback.
Det gør ifølge forskningen faktisk en stor forskel for, hvordan eleverne klarer sig videre frem. Her kan du læse mere om mindset-projekt på Viborg Gymnasium og HF: http://vghfmindset.wordpress.com/
Ud over interessante oplæg, er det inspirerende at møde fagkolleger fra hele landet, gense gamle venner og i det hele taget indsnuse atmosfæren et sted, hvor så mange spændende mennesker er samlet. Man kan ikke undgå at blive inspireret og opladet med nyt gå-på-mod. Jeg vil varmt anbefale alle at deltage i nogle af de store konferencer: Big Bang og/eller Læringsfestvalen i marts og/eller Gymnasiedage.dk i september. Vælg efter interesse og tid, men und dig selv at deltage.
Læs mere om konferencerne:
Kommentar til indlægget
Eller opret med din email
Klik her, hvis du har glemt din adgangskode