Annonce
Skip to content
Find vej til
  • Job
  • Annonceinfo
  • Redaktionen
  • Artikler
  • Anmeldelser
  • Meninger
Skriv et debatindlæg
0
  • Alle
  • Arbejdsmiljø
  • OK 21
  • Undervisning

Mere

  • Adgangskrav Afskedigelser Alkoholpolitik Almendannelse anvendelsesorienteret undervisning arb Arbejdsglæde Arbejdsmiljø Arbejdstid AT Besparelse Brobygning Corona Dannelse Dansk Deltid DGS Didaktik Digital dannelse
  • Digital eksamensovervågning Digitalisering Efteruddannelse Eksamen Eksamensform Elevboom i gymnasiet Elever med handicap elevfor Elevfordeling Elevtrivsel Engelsk Eux Faglighed Feedback Finanslov 2023 Folketingsvalg 2015 Folketingsvalg 2019 Folketingsvalg 2022 Frafald
  • Fremmedsprog Fremmedsprogsstrategi GDPR GL's hovedbestyrelsesvalg GLs internationale arbejde Grønland Grundforløb Gymnasiale suppleringskurser Gymnasielukning Gymnasiereform 2016 Hf Historie Idræt Innovation Integration It It i undervisning It-forbud Karakterer
  • Karakterkrav Karakterræs Karakterskala Karrierelæring kinesisk Klager Klasseledelse Klima Kommunikation og it Kompetenceudvikling Køn Kunstig intelligens Lærer-elev-relation Lærerliv Lectio Ledelse Lektier Lokalaftale Lokalløn
  • Løn Matematik Matematik B Min gymnasietid Naturgeografi Naturvidenskab Nedskæringer Ny lærer Nyt skoleår - nye ideer OK 13 OK 15 OK 21 OK 24 Ordblind Overenskomst Pension Præstationskultur Praktikant Professionel kapital
  • Psykisk arbejdsmiljø regeringens gymnasieudspil Repræsentantskabsmøde Rettestrategier samarbejde mellem uddannelser serviceeftersyn Sexchikane Sexisme Skriftlighed Snyd Sociale Medier Socialt taxameter SRP Stress Studieretning Studietur Sverige Taxameter Taxameterordning
  • Teamsamarbejde tidsregistrering Tillidsrepræsentant Tværfaglighed Uddannelsespolitik Undervisningsdifferentiering Valgkamp Vejledning Vidensdeling Videregående uddannelse Virtuel undervisning VUC Ytringsfrihed
  • Gymnasiereform 2016 OK 13 Corona Elevfordeling Fremmedsprog Digitalisering Nedskæringer Eksamen Besparelse Uddannelsespolitik
luk
Tilbage
Anne Boie Johannesson

Det store brag

25. marts 2014
Skrevet af_
Anne Boie Johannesson
Denne artikel er hentet fra arkiv og er ikke optimeret til det nye design.

Jeg har lige været på Big Bang 2014. Det var et ret stort brag, for det er temmelig sjældent, at så mange mennesker med matchende interesser er samlet på samme sted.
Der var i omegnen af 700 undervisere og udviklere af undervisning i de naturfaglige fag i grundskolen, på ungdomsuddannelserne og på de videregående uddannelser. Der var sort af mennesker, og fælles oplæg samt spisning foregik i en stor, propfyldt idrætshal. Der var et rigt udbud af oplæg og workshops, mest rettet mod grundskolen, men også en del til ungdomsuddannelserne.

To oplæg var efter min mening særligt spændende, selvom de var mere almene end naturvidenskabelige. Det første var om innovation, og det bedste ved det var det korte oplæg, som Lærke Bang Jacobsen holdt om innovation på Borupgaard Gymnasium i forbindelse med projektet ”Gymnasiet tænkt forfra”. Hvor ville jeg dog gerne høre mere om det! Jeg håber, at der på et tidspunkt vil blive holdt noget mere om det. Det er inspirerende at høre, hvordan undervisning kan nytænkes udenfor de faste rammer som vi normalt tænker i, på en måde som er motiverende for eleverne.

Læs mere om projektet i artiklerne: Det innovative gymnasium kan konkurrere med kineserne og Elever nytænker gymnasium for DI

Det andet meget interessante oplæg var af Peter Arnborg Videsen og Peter Westergaard  fra Viborg Gymnasium og HF. De fortalte om Carol Dwecks mindset-teori, der går ud på at få bedre og mere motiverede elever.
Her er spørgsmålet: ”Vil du se godt ud, eller vil du blive bedre?” centralt. Det handler om at bevidstgøre eleverne om deres indstilling (mindset) til det at lære. Der er stor forskel på, om en elev tænker: ”Dette kan jeg ikke finde ud af”, eller om vedkommende tænker: ”Dette kan jeg ikke finde ud af – endnu”. Vi kan hjælpe til med at give eleverne mod til at blotte sig og være åbne for feedback, og om at give dem lyst til at tage nye udfordringer.  Og vi lærere kan også tænke anderledes. I stedet for at trøste elever, der har fået en lav karakter i en opgave, kan vi i stedet give dem udviklende feedback.
Det gør ifølge forskningen faktisk en stor forskel for, hvordan eleverne klarer sig videre frem. Her kan du læse mere om mindset-projekt på Viborg Gymnasium og HF: http://vghfmindset.wordpress.com/

Ud over interessante oplæg, er det inspirerende at møde fagkolleger fra hele landet, gense gamle venner og i det hele taget indsnuse atmosfæren et sted, hvor så mange spændende mennesker er samlet. Man kan ikke undgå at blive inspireret og opladet med nyt gå-på-mod. Jeg vil varmt anbefale alle at deltage i nogle af de store konferencer: Big Bang og/eller Læringsfestvalen i marts og/eller Gymnasiedage.dk i september. Vælg efter interesse og tid, men und dig selv at deltage.

Læs mere om konferencerne:

  • Big Bang Konferencen
  • Danmarks Læringsfestival
  • Gymnasiedage.dk

 

Link er kopieret
Kommentar til indlægget

Skriv et svar Annuller svar

Du skal være logget ind for at skrive en kommentar.

Fortsæt med Facebook
Continue with Google
Fortsæt med Twitter

Eller opret med din email

Klik her, hvis du har glemt din adgangskode
Relaterede artikler
  • Billede.jpeg

    Gymnasiale uddannelser bør være for de mange

  • No image

    Er der problemer med trusler og selvcensur i gymnasiet?

  • No image

    Tæt på ligestilling

  • No image

    “Entydig” kritik af grundforløbet?

  • No image

    Hvorfor papirblad?

  • Annonceinfo
  • Job
  • GL
  • Redaktionen
  • Artikler
  • Anmeldelser
  • Meninger
  • Skriv et debatindlæg

Tilmeld nyhedsbrev

Gå ikke glip af nyheder fra Gymnasieskolen

Indtast din email adresse
Copyright Gymnasieskolen 2023

Anbefalede stofområder
  • Arbejdsmiljø
  • Undervisning
  • Karriere
Anbefalede emner
  • Corona
  • Stress
  • Eksamen

Artikler

Meninger

Anmeldelser

Ingen resultater