Annonce
Skip to content
Find vej til
  • Job
  • Annonceinfo
  • Redaktionen
  • Artikler
  • Anmeldelser
  • Meninger
Skriv et debatindlæg
0
  • Gymnasiereform 2030
  • Kunstig intelligens
  • Karakterskala

Mere

  • Adgangskrav Afskedigelser Akademikerne Alkoholpolitik Almendannelse anvendelsesorienteret undervisning AP APV arb Arbejdsglæde Arbejdsmiljø Arbejdspres Arbejdstid AT Autisme Autoriteter Bæredygtighed Besparelse BNP
  • Brobygning campus Corona Dannelse Dansk Deltid DGS Didaktik Digital dannelse Digital eksamensovervågning Digital krænkelse Digitalisering Efteruddannelse Eksamen Eksamensform Elevboom i gymnasiet Elever med handicap elevfor Elevfordeling
  • Elevtrivsel Engelsk EOP Epx EU Eux Fængsler Fagkonsulent Faglighed Feedback Filosofi Finanslov 2023 Finanslov 2024 Finanslov 2025 fjernundervisning Folkemøde 2023 Folkemøde 23 Folketingsvalg 2015 Folketingsvalg 2019
  • Folketingsvalg 2022 Frafald Fremmedsprog Fremmedsprogsstrategi Fusion gambling GDPR GL's hovedbestyrelsesvalg GLs internationale arbejde Grønland Grundforløb Gruppearbejde Gymnasiale suppleringskurser Gymnasielukning Gymnasiereform 2016 Gymnasiereform 2030 Hf Hhx Historie
  • Høje følelsesmæssige krav Htx Idræt Indeklima Indflydelse Innovation Integration Internationalt It It i undervisning It-forbud Japan Kandidatreform Karakterer Karakterkrav Karakterræs Karakterskala Karrierelæring kinesisk
  • Klager Klasseledelse Klima Kollegial supervision Kommunikation og it Kompetenceudvikling Køn Kunstig intelligens Lærer-elev-relation Lærerens dag Lærerliv læring Læsevejledning læsning Lectio Ledelse Lektier Litteratur Litteraturkanon
  • Lokalaftale Lokalløn Løn Magt Matematik Matematik B Min gymnasietid Mobiltelefon Mødekultur Motivation Musik Naturgeografi Naturvidenskab Nedskæringer Ny lærer Nyt skoleår - nye ideer Observation af undervisning OK 13 OK 15
  • OK 21 OK 24 OK 26 Ordblind Overenskomst Pension politik Præstationskultur Praksisfaglighed Praktikant privatundervisning Professionel kapital Psykisk arbejdsmiljø Psykologisk tryghed regeringens gymnasieudspil Religion Repræsentantskabsmøde Repræsentantskabsmøde 2023 Repræsentantskabsmøde 2024
  • Rettestrategier samarbejde mellem uddannelser Seksualundervisning Selvcensur Seniorarbejdsliv serviceeftersyn Sexchikane Sexisme Skærmfri undervisning Skriftlighed Snyd Sociale Medier Socialt taxameter SOP SRP Stress Studieretning Studietur Sverige
  • Sygdom Taxameter Taxameterordning Teamsamarbejde Tekst Teoretisk pædagogikum Tidsregistrering Tillidsrepræsentant Tilsyn Tværfaglighed Uddannelsespolitik Udveksling Undervisning Undervisningsdifferentiering Undervisningsevaluering ungdomskultur ungdomsuddannelse valg Valgkamp
  • Vejledning Vidensdeling Videregående uddannelse Vikar Virtuel undervisning VUC Ytringsfrihed
  • Gymnasiereform 2016 Kunstig intelligens Eksamen Tidsregistrering Gymnasiereform 2030 Corona Fremmedsprog Elevfordeling OK 13 Uddannelsespolitik
luk
Tilbage
eva_borchorst_mejnertz_blogger

Det nytter nemlig!

27. juni 2014
Skrevet af_
Eva Borchorst Mejnertz
Denne artikel er hentet fra arkiv og er ikke optimeret til det nye design.

Mejlgade suser forbi, tankerne tordner derudaf og lige pludselig hører jeg en stemme:
”Hej Eva! – hej!”. Bremserne hviner, hvis de kunne, og så står jeg ved siden af Fie, der ivrigt fortæller om op og ned-ture post-Katedralen. En påbegyndt uddannelse, kedsomhed, depression og nu en ny start. Lidt paf står jeg og skal faktisk afsted med censor-gerning i sigte. Er beklemt ved at afbryde den glade og åbenhjertige strøm af ord, følelser og gamle minder. Vi siger farvel – og vi ses på facebook!

Få dage senere ringer Anne. Det er søndag, og jeg har unger til op over begge ører. Kan knap høre, hvad der bliver sagt, men finder en lukket dør og fatter så, at det er Anne:
”Har tænkt på dig, det er jo 3 år siden, men kan du huske mig?”. Ja da for h.. man husker da sådan nogle som dig! Anne forklarer at hun er færdig med første trin i sin uddannelse og vil spørge, om jeg vil komme til reception næste weekend – i København. Jeg taber kæben – jamen det vil jeg da vildt gerne, men det kan jeg bare ikke. Lægger røret på og føler mig varm indeni. Hold da op, troede man var glemt, yt, passé. Men nej, nogen husker, dig.

Så bliver det AT-tid, kaffekoppen i hånden, synops under arm, indfinder jeg mig ved det grønne bord. Josefine kommer ind, pletter på halsen, let rystende stemme. Jeg giver et glas vand, kigger på Josefine, så censor, og så går vi i gang. Falder i svime over ordene, der vælter ud af Josefines mund. Mad og mennesker får et helt klart fokus, og vi hører om de senmoderne tendenser til kognitivt zapperi, for mange bolde i luften og udfordringen i at finde ud af, hvad det vil sige at være en succes. Mad programmet i fokus afspejler netop den eskapisme, vi er nødsaget til at forfølge i dag. Back to basics, ud i naturen, det nære, det nemme og det traditionelle. Personlige fortællinger med et fast fokus. Jeg forstår det ikke, pludselig er det mig, der sidder med aha oplevelsen. Hvordan rykkede Josefine så vildt, at hendes abstraktionsniveau og anvendelse af teori nu næsten passerer mit eget? Havde jeg noget at gøre med det? Bliver i tvivl om, hun var nået derhen helt af sig selv, men lader alligevel stoltheden ramme mig. Hoptimist er jeg, jeg håber og vælger at tro, at et års intensiv samfundsfag alligevel har haft sin rolle at spille.

Så er det tid til Signe, Signe der for mig repræsenterer både mig selv og alle andre piger, der har bøflet med en spiseforstyrrelse. Hun lægger ud med en plan. Herefter følger teori, empiri, statistik og det ene velargumenterede argument efter det andet. Jeg har set lyset. Pigernes kontrolprægede forhold til mad kommer til udtryk på mange måder, men udtrykker først og fremmest skamfølelsen forbundet med en oplevelse af manglende selvrealising. Dernæst er det en reaktion på alt det, vi ikke kan styre i dag. For alting flytter sig. Bare ikke jeg, jeg sidder helt stille med en klump i halsen. Huen er i hus, spørgsmål er overflødige og Signe får sit 12-tal.

Jeg går hjem med min cykel. Skal fordøje dagens indtryk. Mit samlede indtryk er, at det nytter det hele, det nytter nemlig, det nytter helt vildt!

Link er kopieret
Kommentar til indlægget

Skriv et svar Annuller svar

Du skal være logget ind for at skrive en kommentar.

Fortsæt med Facebook
Continue with Google
Fortsæt med Twitter

Eller opret med din email

Klik her, hvis du har glemt din adgangskode
Relaterede artikler
  • No image

    Er der problemer med trusler og selvcensur i gymnasiet?

  • No image

    Tæt på ligestilling

  • No image

    Hvad skal vi med GL?

  • No image

    Elektrohypersensitivitet – en advarsel

  • egon_kristensen_mp_pension sorthvid

    Alle nedslidte skal hjælpes

  • Annonceinfo
  • Job
  • GL
  • Redaktionen
  • Artikler
  • Anmeldelser
  • Meninger
  • Skriv et debatindlæg

Tilmeld nyhedsbrev

Gå ikke glip af nyheder fra Gymnasieskolen

Indtast din email adresse
Copyright Gymnasieskolen 2025

Anbefalede stofområder
  • Arbejdsmiljø
  • Undervisning
  • Karriere
Anbefalede emner
  • Corona
  • Stress
  • Eksamen

Artikler

Meninger

Anmeldelser

Ingen resultater