Det almene gymnasium har udvandet sig selv
Først blev jeg ramt af et reklamebanner i hovedet nede i byen. Derefter blev jeg blæst omkuld af en bybus med samme store reklamebanner i et lyskryds. Endelig hjemme i køkkenet skrattede rektors stemme ud af radioen. Reklamepenge havde man da i hvert fald ikke sparet på!
Mens jeg lyttede til radioindslaget, løftede jeg øjenbrynene, trak ørerne tilbage, fnøs og rystede let på hovedet over den faglige profilering af det almene gymnasium. I Haderslev reklamerer gymnasiet nemlig med, at man nu kan tage SOSU-uddannelsen på skolen. Argumentet er, at de unge vil være der, hvor festerne er. Og det gælder for begge uddannelser.
Danske Gymnasier indledte allerede tilbage i 2021 et samarbejde med Danske SOSU-skoler med henblik på at udvikle en ny studieretning på det almene gymnasium, hvor man kan tage dele af SOSU-uddannelsen på gymnasiet. Mange af vores eleverne søger nemlig ikke ind på en videregående uddannelse, som er det egentlige formål med det almene gymnasium. Men det taler vi ikke om! I stedet vælger man en strategi, hvor man laver alle mulige hybride studieretninger for at få flere kunder i butikken.
Gymnasier landet over holder disse dage åbent hus for at bejle til kommende elever. Men det almene gymnasium har mistet sin oprindelige funktion i uddannelsessystemet og tjener ikke længere som en forberedende uddannelse til de videregående uddannelser. Det er derimod blevet en forlængelse af folkeskolen, hvor man sænker det faglige niveau, for at få så mange elever med som muligt. Derfor må det berettigede spørgsmål være: Hvem henvender det almene gymnasium sig til og hvilken funktion indtager det?
Det almene gymnasium har i dag fået en funktion, hvor fokus er at udskyde elevernes valg af uddannelse.
Meget rammende beskrev underviser og forfatter Geeti Amiri forleden dag i Berlingske, at SOSU-uddannelsen er for underklassens svigtede børn. Derfor er det interessant, at det almene gymnasium i Haderslev – som flere andre – nu prøver at fastholde afgangselever på skolen, så de efterfølgende kan studere til SOSU-uddannelsen.
Mange elever er blot en bonuscheck i en pølsefabrik, hvor taxametersystemets logik udvander det almene gymnasium. Derfor er det absurd, at man taler om optagelseskrav til gymnasierne, da alle kommer ind alligevel for at opfylde et politisk ønske! Eleverne er jo penge, og derfor lukker optagelsesprøver alt ind, som kan krybe og kravle. Samtidig arbejder de fleste gymnasier med en fastholdelsespolitik, der skal sikre, at så mange som muligt gennemfører deres ungdomsuddannelse. Dermed er skolerne selv skyld i, at det faglige niveau med tiden er dalet.
Det almene gymnasium har i dag fået en funktion, hvor fokus er at udskyde elevernes valg af uddannelse. Eleverne går i søvne gennem gymnasiet, mens de ansatte sætter alt i bevægelse, så de i det mindste kan få deres studentereksamen. Men vi gør eleverne en bjørnetjeneste, ved at optage dem, som fejlagtigt tror, at de er landet på rette hylde ved at vælge det almene gymnasium. Med et dårligt gennemsnit på deres studenterbevis udsætter vi deres nederlag, når de indser, at de alligevel ikke kan bruge det til andet end at begynde på grundforløbet af SOSU-uddannelsen.
Hyperlink:
Geerti Amira i Berlingske
Geeti Amiri: SOSU-faget er for underklassens svigtede børn (berlingske.dk)
SOSU-uddannelsen i Haderslev
SOSU Syd :: Haderslev Katedralskole (haderslev-katedralskole.dk)
Flere sosu-uddannelser sammen med STX: Danske gymnasier i altinget
Hver syvende tager en erhvervsuddannelse efter stx:
Dorthe Schmittroth Madsen i Politiken: Bonuschecks I en pølsefabrik
Kommentar til indlægget
Eller opret med din email
Klik her, hvis du har glemt din adgangskode