Annonce
Skip to content
Find vej til
  • Job
  • Annonceinfo
  • Redaktionen
  • Artikler
  • Anmeldelser
  • Meninger
Skriv et debatindlæg
0
  • Alle
  • Arbejdsmiljø
  • Kunstig intelligens
  • Undervisning

Mere

  • Adgangskrav Afskedigelser Alkoholpolitik Almendannelse anvendelsesorienteret undervisning arb Arbejdsglæde Arbejdsmiljø Arbejdstid AT Besparelse Brobygning Corona Dannelse Dansk Deltid DGS Didaktik Digital dannelse
  • Digital eksamensovervågning Digitalisering Efteruddannelse Eksamen Eksamensform Elevboom i gymnasiet Elever med handicap elevfor Elevfordeling Elevtrivsel Engelsk Eux Faglighed Feedback Filosofi Finanslov 2023 Folketingsvalg 2015 Folketingsvalg 2019 Folketingsvalg 2022
  • Frafald Fremmedsprog Fremmedsprogsstrategi GDPR GL's hovedbestyrelsesvalg GLs internationale arbejde Grønland Grundforløb Gymnasiale suppleringskurser Gymnasielukning Gymnasiereform 2016 Hf Historie Idræt Innovation Integration It It i undervisning It-forbud
  • Karakterer Karakterkrav Karakterræs Karakterskala Karrierelæring kinesisk Klager Klasseledelse Klima Kommunikation og it Kompetenceudvikling Køn Kunstig intelligens Lærer-elev-relation Lærerliv Læsevejledning Lectio Ledelse Lektier
  • Lokalaftale Lokalløn Løn Matematik Matematik B Min gymnasietid Naturgeografi Naturvidenskab Nedskæringer Ny lærer Nyt skoleår - nye ideer OK 13 OK 15 OK 21 OK 24 Ordblind Overenskomst Pension Præstationskultur
  • Praktikant Professionel kapital Psykisk arbejdsmiljø regeringens gymnasieudspil Repræsentantskabsmøde Rettestrategier samarbejde mellem uddannelser serviceeftersyn Sexchikane Sexisme Skriftlighed Snyd Sociale Medier Socialt taxameter SOP SRP Stress Studieretning Studietur
  • Sverige Taxameter Taxameterordning Teamsamarbejde tidsregistrering Tillidsrepræsentant Tværfaglighed Uddannelsespolitik Undervisningsdifferentiering Valgkamp Vejledning Vidensdeling Videregående uddannelse Virtuel undervisning VUC Ytringsfrihed
  • Gymnasiereform 2016 OK 13 Corona Elevfordeling Fremmedsprog Nedskæringer Digitalisering Eksamen Kunstig intelligens Besparelse
luk
Tilbage
Debat Faglighed
dorthe_madsen-68-Edit.jpg

Det almene gymnasium har udvandet sig selv

27. februar 2023
Skrevet af_
Dorthe Schmittroth Madsen

Først blev jeg ramt af et reklamebanner i hovedet nede i byen. Derefter blev jeg blæst omkuld af en bybus med samme store reklamebanner i et lyskryds. Endelig hjemme i køkkenet skrattede rektors stemme ud af radioen. Reklamepenge havde man da i hvert fald ikke sparet på!

Mens jeg lyttede til radioindslaget, løftede jeg øjenbrynene, trak ørerne tilbage, fnøs og rystede let på hovedet over den faglige profilering af det almene gymnasium. I Haderslev reklamerer gymnasiet nemlig med, at man nu kan tage SOSU-uddannelsen på skolen. Argumentet er, at de unge vil være der, hvor festerne er. Og det gælder for begge uddannelser.

Danske Gymnasier indledte allerede tilbage i 2021 et samarbejde med Danske SOSU-skoler med henblik på at udvikle en ny studieretning på det almene gymnasium, hvor man kan tage dele af SOSU-uddannelsen på gymnasiet. Mange af vores eleverne søger nemlig ikke ind på en videregående uddannelse, som er det egentlige formål med det almene gymnasium. Men det taler vi ikke om! I stedet vælger man en strategi, hvor man laver alle mulige hybride studieretninger for at få flere kunder i butikken.

Gymnasier landet over holder disse dage åbent hus for at bejle til kommende elever. Men det almene gymnasium har mistet sin oprindelige funktion i uddannelsessystemet og tjener ikke længere som en forberedende uddannelse til de videregående uddannelser. Det er derimod blevet en forlængelse af folkeskolen, hvor man sænker det faglige niveau, for at få så mange elever med som muligt. Derfor må det berettigede spørgsmål være: Hvem henvender det almene gymnasium sig til og hvilken funktion indtager det?

Det almene gymnasium har i dag fået en funktion, hvor fokus er at udskyde elevernes valg af uddannelse.
Dorthe Schmittroth Madsen, lærer
Herningsholm Erhvervsskole og Gymnasier

Meget rammende beskrev underviser og forfatter Geeti Amiri forleden dag i Berlingske, at SOSU-uddannelsen er for underklassens svigtede børn. Derfor er det interessant, at det almene gymnasium i Haderslev – som flere andre – nu prøver at fastholde afgangselever på skolen, så de efterfølgende kan studere til SOSU-uddannelsen.

Mange elever er blot en bonuscheck i en pølsefabrik, hvor taxametersystemets logik udvander det almene gymnasium. Derfor er det absurd, at man taler om optagelseskrav til gymnasierne, da alle kommer ind alligevel for at opfylde et politisk ønske! Eleverne er jo penge, og derfor lukker optagelsesprøver alt ind, som kan krybe og kravle. Samtidig arbejder de fleste gymnasier med en fastholdelsespolitik, der skal sikre, at så mange som muligt gennemfører deres ungdomsuddannelse. Dermed er skolerne selv skyld i, at det faglige niveau med tiden er dalet.

Det almene gymnasium har i dag fået en funktion, hvor fokus er at udskyde elevernes valg af uddannelse. Eleverne går i søvne gennem gymnasiet, mens de ansatte sætter alt i bevægelse, så de i det mindste kan få deres studentereksamen. Men vi gør eleverne en bjørnetjeneste, ved at optage dem, som fejlagtigt tror, at de er landet på rette hylde ved at vælge det almene gymnasium. Med et dårligt gennemsnit på deres studenterbevis udsætter vi deres nederlag, når de indser, at de alligevel ikke kan bruge det til andet end at begynde på grundforløbet af SOSU-uddannelsen.

 

Hyperlink:

Geerti Amira i Berlingske

Geeti Amiri: SOSU-faget er for underklassens svigtede børn (berlingske.dk)

SOSU-uddannelsen i Haderslev

SOSU Syd :: Haderslev Katedralskole (haderslev-katedralskole.dk)

Flere sosu-uddannelser sammen med STX: Danske gymnasier i altinget

De almene gymnasier vil lave en ny studieretning, som skal lede flere mod SOSU-uddannelserne – Altinget: Uddannelse

Hver syvende tager en erhvervsuddannelse efter stx:

Hver syvende student tager en erhvervsuddannelse – Randers Social- og Sundhedsskole | Det drejer sig om mennesker (sosuranders.dk)

Dorthe Schmittroth Madsen i Politiken: Bonuschecks I en pølsefabrik

Lektor: Gymnasieelever får ikke længere en almen dannelse. De er blot bonuschecks i en liberalistisk pølsefabrik – politiken.dk

 

Link er kopieret
Kommentar til indlægget

Skriv et svar Annuller svar

Du skal være logget ind for at skrive en kommentar.

Fortsæt med Facebook
Continue with Google
Fortsæt med Twitter

Eller opret med din email

Klik her, hvis du har glemt din adgangskode
Relaterede artikler
  • Debat

    Kunstig intelligens bliver en gevinst – hvis lærerne sætter rammerne for teknologien og ikke omvendt

  • Kunstig intelligens bliver en gevinst – hvis lærerne sætter rammerne for teknologien og ikke omvendt

  • Liste 3 billede (3)
    Uddannelsespolitik

    Debat: Fagligheden er – naturligvis – i frit fald i gymnasiet!

  • Linda Lillelund rom
    Uddannelsespolitik

    Debat: Fagligheden i gymnasiet er en forgyldt sølvmønt, og nu skal den vejes

  • Philip 07

    Gymnasiet skal skabe samfundsduelige borgere

  • Annonceinfo
  • Job
  • GL
  • Redaktionen
  • Artikler
  • Anmeldelser
  • Meninger
  • Skriv et debatindlæg

Tilmeld nyhedsbrev

Gå ikke glip af nyheder fra Gymnasieskolen

Indtast din email adresse
Copyright Gymnasieskolen 2023

Anbefalede stofområder
  • Arbejdsmiljø
  • Undervisning
  • Karriere
Anbefalede emner
  • Corona
  • Stress
  • Eksamen

Artikler

Meninger

Anmeldelser

Ingen resultater