Annonce
Skip to content
Find vej til
  • Job
  • Annonceinfo
  • Redaktionen
  • Artikler
  • Anmeldelser
  • Meninger
Skriv et debatindlæg
0
  • Gymnasiereform 2030
  • Kunstig intelligens
  • Eksamen

Mere

  • Adgangskrav Afskedigelser Akademikerne Alkoholpolitik Almendannelse anvendelsesorienteret undervisning APV arb Arbejdsglæde Arbejdsmiljø Arbejdspres Arbejdstid AT Autisme Besparelse Brobygning campus Corona Dannelse
  • Dansk Deltid DGS Didaktik Digital dannelse Digital eksamensovervågning Digital krænkelse Digitalisering Efteruddannelse Eksamen Eksamensform Elevboom i gymnasiet Elever med handicap elevfor Elevfordeling Elevtrivsel Engelsk EOP Epx
  • EU Eux Fængsler Faglighed Feedback Filosofi Finanslov 2023 Finanslov 2024 Finanslov 2025 fjernundervisning Folkemøde 2023 Folkemøde 23 Folketingsvalg 2015 Folketingsvalg 2019 Folketingsvalg 2022 Frafald Fremmedsprog Fremmedsprogsstrategi fusion
  • gambling GDPR GL's hovedbestyrelsesvalg GLs internationale arbejde Grønland Grundforløb Gruppearbejde Gymnasiale suppleringskurser Gymnasielukning Gymnasiereform 2016 Gymnasiereform 2030 Hf Hhx Historie Høje følelsesmæssige krav Htx Idræt Indeklima Indflydelse
  • Innovation Integration It It i undervisning It-forbud Kandidatreform Karakterer Karakterkrav Karakterræs Karakterskala Karrierelæring kinesisk Klager Klasseledelse Klima Kollegial supervision Kommunikation og it Kompetenceudvikling Køn
  • Kunstig intelligens Lærer-elev-relation Lærerens dag Lærerliv læring Læsevejledning læsning Lectio Ledelse Lektier Litteratur Litteraturkanon Lokalaftale Lokalløn Løn Matematik Matematik B Min gymnasietid Mobiltelefon
  • Mødekultur Motivation Musik Naturgeografi Naturvidenskab Nedskæringer Ny lærer Nyt skoleår - nye ideer Observation af undervisning OK 13 OK 15 OK 21 OK 24 OK 26 Ordblind Overenskomst Pension politik Præstationskultur
  • Praktikant privatundervisning Professionel kapital Psykisk arbejdsmiljø Psykologisk tryghed regeringens gymnasieudspil Religion Repræsentantskabsmøde Repræsentantskabsmøde 2023 Repræsentantskabsmøde 2024 Rettestrategier samarbejde mellem uddannelser Seksualundervisning Selvcensur Seniorarbejdsliv serviceeftersyn Sexchikane Sexisme Skærmfri undervisning
  • Skriftlighed Snyd Sociale Medier Socialt taxameter SOP SRP Stress Studieretning Studietur Sverige Sygdom Taxameter Taxameterordning Teamsamarbejde Tekst Tidsregistrering Tillidsrepræsentant Tilsyn Tværfaglighed
  • Uddannelsespolitik Udveksling Undervisningsdifferentiering Undervisningsevaluering ungdomskultur valg Valgkamp Vejledning Vidensdeling Videregående uddannelse Vikar Virtuel undervisning VUC Ytringsfrihed
  • Gymnasiereform 2016 Eksamen Kunstig intelligens Corona Elevfordeling Fremmedsprog Gymnasiereform 2030 OK 13 Tidsregistrering Nedskæringer
luk
Tilbage
Uddannelsespolitik Faglighed
Liste 3 billede (3)

Debat: Fagligheden er – naturligvis – i frit fald i gymnasiet!

11. december 2018
Skrevet af_
Gymnasieskolen Redaktion

Undervisningsministeren repræsenterer ikke gymnasiesektoren og ønsker heller ikke at gøre det. Det er en skam – for os allesammen.

Undervisning er et fælles anliggende – beslutninger kræver brede forlig, solide aftaler og en høj grad af legitimitet, medmindre man finder det vigtigere at ride egne kæpheste; måske er det netop det, der kendetegner vores nuværende minister fra Liberal Alliance?

På gymnasieområdet har det nok været særligt grelt, selv hvis vi for et øjeblik vælger at se bort fra de ødelæggende nedskæringer, som gentages år efter år. Der er op til flere uheldige eksempler. For eksempel blev en årelang udviklingsproces i forbindelse med anvendelsen af digitale hjælpemidler til studentereksamen fjernet med et pennestrøg af ministeren, vel at mærke uden reel inddragelse af undervisere, GL, lederforeningerne eller de faglige foreninger, som repræsenterer gymnasiets forskellige fag. Senest er en ny rigid og virkelighedsfjern fraværsbekendtgørelse blev trukket ned over hovederne på en måbende og helt uforstående sektor.

Ministeren har imidlertid erfaring med at nedsætte håndplukkede arbejdsgrupper – formentlig fordi hun her udenom de officielle interessenter kan sikre sig en opbakning og rygdækning for sine mærkesager. Det skete i forbindelse med implementeringen af den nye gymnasiereform hvor ministeren valgte sine egne folk, som kunne bekræfte hende i de synspunkter, som hun gerne ville have gennemført – sådan så det i hvert fald ud fra sidelinjen, hvilket også dengang medførte kritik. Dette har nu åbenbart vist sig nødvendigt igen. Danmarks Evalueringsinstitut (EVA) kom til ministerens udtalte skuffelse tidligere i år ikke frem til den ønskede konklusion om, at fagligheden i en række læreplaner var i frit fald i gymnasiet. Og derfor har ministeren nu håndplukket et panel: “Rådet for Faglighed i de Gymnasiale Uddannelser” – mon ikke rådet skal agere gummistempel for den i forvejen formulerede konklusion?

Når man ser på listen over de medvirkende i rådet, kunne man imidlertid få den fornemmelse, at ministeren her har valgt at tale med praktikerne og reelt inddraget sektoren, men det er der ingenlunde tale om. Særligt problematisk er det, at de faglige foreninger for gymnasierne ikke er blevet inddraget i arbejdet, dette ville formentlig også have sikret rådet en repræsentation af fag, som er nogenlunde dækkende. I stedet for har udvalget fået en kraftig slagside, så de fag der skal undersøges, til dels slet ikke er repræsenteret. Og hvorfor har ministeren ikke henvendt sig til gymnasielærernes fagforening, der organiserer over 90 % af lærerne? Det ville have givet rådet repræsentativitet og større legitimitet.

For godt nok der sidder der faktisk to medlemmer i rådet, som er med i GL’s hovedbestyrelse (og heraf er den ene nuværende næstformand i GL), men de har begge valgt ikke at repræsentere GL i ministerens råd. Det er ærgerligt; hvor ville det være stærkt, om GL kunne få en strategisk placering i et sådant råd. Men måske var det en betingelse for optagelse i rådet, at man ikke repræsenterede en fagforening? Hvis dette er tilfældet, burde man vel som hovedbestyrelsesmedlem takke nej!

Selvfølgelig skal man som minister sætte en politisk dagsorden. Og faktisk er det også lykkedes Merete Riisager i sin tid som minister at sætte nye, kvalificerende og brede dagsordener eksempelvis i forbindelse med faglighed og målstyring i Folkeskolen og almendannelse på gymnasieområdet.

Reel inddragelse af sektoren og “den brede aftale” er imidlertid en forudsætning for succes, og dette har ministeren i denne sammenhæng forsømt. Vi ved, at ministeren ikke genopstiller til næste valg, vi kan håbe, at rådet opløses i samme forbindelse, så der derefter kan blive etableret et godt og repræsentativt samarbejde om faglighed i gymnasiet: det fortjener sektoren.

På vegne af Liste 3 i GL, Burkhard Sievers, Peter Hall og Anders Frikke

 

 

Link er kopieret
Kommentar til indlægget

Skriv et svar Annuller svar

Du skal være logget ind for at skrive en kommentar.

Fortsæt med Facebook
Continue with Google
Fortsæt med Twitter

Eller opret med din email

Klik her, hvis du har glemt din adgangskode
Relaterede artikler
  • Mereter Riisager spejlvendt
    Uddannelsespolitik

    Kritik af Merete Riisagers nye råd om faglighed

  • shutterstock_790179532
    Uddannelsespolitik

    Lærere: Ministerens undersøgelse af faglighed før og nu er problematisk

  • Annonceinfo
  • Job
  • GL
  • Redaktionen
  • Artikler
  • Anmeldelser
  • Meninger
  • Skriv et debatindlæg

Tilmeld nyhedsbrev

Gå ikke glip af nyheder fra Gymnasieskolen

Indtast din email adresse
Copyright Gymnasieskolen 2025

Anbefalede stofområder
  • Arbejdsmiljø
  • Undervisning
  • Karriere
Anbefalede emner
  • Corona
  • Stress
  • Eksamen

Artikler

Meninger

Anmeldelser

Ingen resultater