Der skal eksperimenteres og udvikles!
Hvor kan vi stx’ere lære meget af htx’erne!
Jeg var sammen med nogle inspirerende kemikolleger i sidste uge i forbindelse med udviklingsarbejde om it og skriftlighed i kemi. Vi var tre lærere fra stx og tre fra htx. Og hvor kan vi stx’ere lære meget af htx’erne! De er dejligt jordnære og praktiske i deres tilgang til deres undervisning. Der bliver helt naturligt undervist temabaseret og anvendelsesorienteret. It og elevaktivering er meget mere selvfølgeligt hos dem end hos os, ligesom flerfaglighed ligger lige til højrebenet for dem.
Jeg blev helt misundelig på deres læreplan i kemi. Der står nemlig følgende punkt under kernestof: ”anvendelser af kemi i hverdag og indenfor teknik, produktion og teknologi”. Hvorfor står der ikke noget om anvendelser af kemi i vores læreplaner? Ifølge undersøgelser er der langt mellem perspektiveringer til elevernes hverdag eller til samfundsmæssige problemstillinger i kemi på stx, og det er rigtig ærgerligt!
I læreplanen for kemi på stx står der, at undervisningen bør være temabaseret, men det praktiseres af de færreste – antallet kan sandsynligvis tælles på ret få fingre. Langt de fleste underviser efter lærebogen, dvs. på samme måde, som de selv er blevet undervist på, da de gik i gymnasiet.
Hvis der i stedet undervises temabaseret, kan kernestoffet gentages og udbygges i de forskellige forløb. Det medfører, at eleverne møder samme teoristof i flere forløb, med deraf øget mulighed for at de lærer at anvende det i forskellige situationer, og måske oven i købet i andre fag og i livet udenfor skolen. Og kemien bliver sjovere og meget mere relevant for eleverne! Det er synd, at ikke flere af os tager læreplanen alvorligt – og i øvrigt at forlagene ikke sørger for at udgive materiale, der matcher læreplanens intentioner.
På mine kemihold arbejder eleverne aktivt og med et absolut minimum af tavleundervisning. De arbejder med relevante og virkelighedsnære temaer (og ikke traditionelt fagligt a la lærebøgerne), og alt arbejde foregår i grupper. Jeg mener nemlig, at læring finder sted mest effektivt, når der meningsforhandles i grupper, samtidig med at der udarbejdes produkter. På den måde bliver der talt ”kemisk” af alle elever og ikke kun af de få, der ville være aktive i en tavleundervisningssituation. Det medfører, at langt flere er motiverede, aktive og følger med fagligt, samt at hele holdets niveau hæves.
Jeg har ikke fundet den bedste metode at undervise i kemi på. Der skal udvikles og eksperimenteres med både form og indhold. De to stx-kolleger fra sidste uge havde flere rigtig inspirerende forslag, som jeg vil afprøve på mine hold, blandt andet med at bruge iPads til at sætte eleverne til at optage film hvor de snakker og skriver samtidig (med app’en Explain Everything). Det kræver nemlig, at både det mundtlige og det skriftlige fagsprog beherskes samtidig, hvilket ikke er så let for eleverne som det lyder.
Det vigtige for mig er, at vi tager læreplanen alvorligt og udvikler undervisningen i faget, så det ikke stivner, men bliver relevant, anvendeligt og vedkommende for eleverne.
Kommentar til indlægget
Eller opret med din email
Klik her, hvis du har glemt din adgangskode