Annonce
Skip to content
Find vej til
  • Job
  • Annonceinfo
  • Redaktionen
  • Artikler
  • Anmeldelser
  • Meninger
Skriv et debatindlæg
0
  • Gymnasiereform 2030
  • Kunstig intelligens
  • Tidsregistrering

Mere

  • Adgangskrav Afskedigelser Akademikerne Alkoholpolitik Almendannelse anvendelsesorienteret undervisning APV arb Arbejdsglæde Arbejdsmiljø Arbejdspres Arbejdstid AT Autisme Besparelse Brobygning campus Corona Dannelse
  • Dansk Deltid DGS Didaktik Digital dannelse Digital eksamensovervågning Digital krænkelse Digitalisering Efteruddannelse Eksamen Eksamensform Elevboom i gymnasiet Elever med handicap elevfor Elevfordeling Elevtrivsel Engelsk EOP Epx
  • EU Eux Fængsler Faglighed Feedback Filosofi Finanslov 2023 Finanslov 2024 Finanslov 2025 fjernundervisning Folkemøde 2023 Folkemøde 23 Folketingsvalg 2015 Folketingsvalg 2019 Folketingsvalg 2022 Frafald Fremmedsprog Fremmedsprogsstrategi fusion
  • gambling GDPR GL's hovedbestyrelsesvalg GLs internationale arbejde Grønland Grundforløb Gruppearbejde Gymnasiale suppleringskurser Gymnasielukning Gymnasiereform 2016 Gymnasiereform 2030 Hf Hhx Historie Høje følelsesmæssige krav Htx Idræt Indeklima Indflydelse
  • Innovation Integration It It i undervisning It-forbud Kandidatreform Karakterer Karakterkrav Karakterræs Karakterskala Karrierelæring kinesisk Klager Klasseledelse Klima Kollegial supervision Kommunikation og it Kompetenceudvikling Køn
  • Kunstig intelligens Lærer-elev-relation Lærerens dag Lærerliv læring Læsevejledning læsning Lectio Ledelse Lektier Litteratur Litteraturkanon Lokalaftale Lokalløn Løn Matematik Matematik B Min gymnasietid Mobiltelefon
  • Mødekultur Motivation Musik Naturgeografi Naturvidenskab Nedskæringer Ny lærer Nyt skoleår - nye ideer Observation af undervisning OK 13 OK 15 OK 21 OK 24 OK 26 Ordblind Overenskomst Pension politik Præstationskultur
  • Praktikant privatundervisning Professionel kapital Psykisk arbejdsmiljø Psykologisk tryghed regeringens gymnasieudspil Religion Repræsentantskabsmøde Repræsentantskabsmøde 2023 Repræsentantskabsmøde 2024 Rettestrategier samarbejde mellem uddannelser Seksualundervisning Selvcensur Seniorarbejdsliv serviceeftersyn Sexchikane Sexisme Skærmfri undervisning
  • Skriftlighed Snyd Sociale Medier Socialt taxameter SOP SRP Stress Studieretning Studietur Sverige Sygdom Taxameter Taxameterordning Teamsamarbejde Tekst Tidsregistrering Tillidsrepræsentant Tilsyn Tværfaglighed
  • Uddannelsespolitik Udveksling Undervisningsdifferentiering Undervisningsevaluering ungdomskultur valg Valgkamp Vejledning Vidensdeling Videregående uddannelse Vikar Virtuel undervisning VUC Ytringsfrihed
  • Gymnasiereform 2016 Eksamen Kunstig intelligens Corona Elevfordeling Fremmedsprog OK 13 Gymnasiereform 2030 Nedskæringer Tidsregistrering
luk
Tilbage
Anne Boie Johannesson

Der skal eksperimenteres og udvikles!

22. marts 2013
Skrevet af_
Anne Boie Johannesson
Denne artikel er hentet fra arkiv og er ikke optimeret til det nye design.

Hvor kan vi stx’ere lære meget af htx’erne!

Jeg var sammen med nogle inspirerende kemikolleger i sidste uge i forbindelse med udviklingsarbejde om it og skriftlighed i kemi. Vi var tre lærere fra stx og tre fra htx. Og hvor kan vi stx’ere lære meget af htx’erne! De er dejligt jordnære og praktiske i deres tilgang til deres undervisning. Der bliver helt naturligt undervist temabaseret og anvendelsesorienteret. It og elevaktivering er meget mere selvfølgeligt hos dem end hos os, ligesom flerfaglighed ligger lige til højrebenet for dem.

Jeg blev helt misundelig på deres læreplan i kemi. Der står nemlig følgende punkt under kernestof: ”anvendelser af kemi i hverdag og indenfor teknik, produktion og teknologi”. Hvorfor står der ikke noget om anvendelser af kemi i vores læreplaner? Ifølge undersøgelser er der langt mellem perspektiveringer til elevernes hverdag eller til samfundsmæssige problemstillinger i kemi på stx, og det er rigtig ærgerligt!

I læreplanen for kemi på stx står der, at undervisningen bør være temabaseret, men det praktiseres af de færreste – antallet kan sandsynligvis tælles på ret få fingre. Langt de fleste underviser efter lærebogen, dvs. på samme måde, som de selv er blevet undervist på, da de gik i gymnasiet.

Hvis der i stedet undervises temabaseret, kan kernestoffet gentages og udbygges i de forskellige forløb. Det medfører, at eleverne møder samme teoristof i flere forløb, med deraf øget mulighed for at de lærer at anvende det i forskellige situationer, og måske oven i købet i andre fag og i livet udenfor skolen. Og kemien bliver sjovere og meget mere relevant for eleverne! Det er synd, at ikke flere af os tager læreplanen alvorligt – og i øvrigt at forlagene ikke sørger for at udgive materiale, der matcher læreplanens intentioner.

På mine kemihold arbejder eleverne aktivt og med et absolut minimum af tavleundervisning. De arbejder med relevante og virkelighedsnære temaer (og ikke traditionelt fagligt a la lærebøgerne), og alt arbejde foregår i grupper. Jeg mener nemlig, at læring finder sted mest effektivt, når der meningsforhandles i grupper, samtidig med at der udarbejdes produkter. På den måde bliver der talt ”kemisk” af alle elever og ikke kun af de få, der ville være aktive i en tavleundervisningssituation. Det medfører, at langt flere er motiverede, aktive og følger med fagligt, samt at hele holdets niveau hæves.

Jeg har ikke fundet den bedste metode at undervise i kemi på. Der skal udvikles og eksperimenteres med både form og indhold. De to stx-kolleger fra sidste uge havde flere rigtig inspirerende forslag, som jeg vil afprøve på mine hold, blandt andet med at bruge iPads til at sætte eleverne til at optage film hvor de snakker og skriver samtidig (med app’en Explain Everything). Det kræver nemlig, at både det mundtlige og det skriftlige fagsprog beherskes samtidig, hvilket ikke er så let for eleverne som det lyder.

Det vigtige for mig er, at vi tager læreplanen alvorligt og udvikler undervisningen i faget, så det ikke stivner, men bliver relevant, anvendeligt og vedkommende for eleverne.

 

 

 

Link er kopieret
Kommentar til indlægget

Skriv et svar Annuller svar

Du skal være logget ind for at skrive en kommentar.

Fortsæt med Facebook
Continue with Google
Fortsæt med Twitter

Eller opret med din email

Klik her, hvis du har glemt din adgangskode
Relaterede artikler
  • No image

    Er der problemer med trusler og selvcensur i gymnasiet?

  • No image

    Tæt på ligestilling

  • No image

    Hvad skal vi med GL?

  • No image

    Elektrohypersensitivitet – en advarsel

  • egon_kristensen_mp_pension sorthvid

    Alle nedslidte skal hjælpes

  • Annonceinfo
  • Job
  • GL
  • Redaktionen
  • Artikler
  • Anmeldelser
  • Meninger
  • Skriv et debatindlæg

Tilmeld nyhedsbrev

Gå ikke glip af nyheder fra Gymnasieskolen

Indtast din email adresse
Copyright Gymnasieskolen 2025

Anbefalede stofområder
  • Arbejdsmiljø
  • Undervisning
  • Karriere
Anbefalede emner
  • Corona
  • Stress
  • Eksamen

Artikler

Meninger

Anmeldelser

Ingen resultater