Annonce
Skip to content
Find vej til
  • Job
  • Annonceinfo
  • Redaktionen
  • Artikler
  • Anmeldelser
  • Meninger
Skriv et debatindlæg
0
  • Gymnasiereform 2030
  • Kunstig intelligens
  • Karakterskala

Mere

  • Adgangskrav Afskedigelser Akademikerne Alkoholpolitik Almendannelse anvendelsesorienteret undervisning AP APV arb Arbejdsglæde Arbejdsmiljø Arbejdspres Arbejdstid AT Autisme Autoriteter Bæredygtighed Besparelse BNP
  • Brobygning campus Corona Dannelse Dansk Deltid DGS Didaktik Digital dannelse Digital eksamensovervågning Digital krænkelse Digitalisering Efteruddannelse Eksamen Eksamensform Elevboom i gymnasiet Elever med handicap elevfor Elevfordeling
  • Elevtrivsel Engelsk EOP Epx EU Eux Fængsler Fagkonsulent Faglighed Feedback Filosofi Finanslov 2023 Finanslov 2024 Finanslov 2025 fjernundervisning Folkemøde 2023 Folkemøde 23 Folketingsvalg 2015 Folketingsvalg 2019
  • Folketingsvalg 2022 Frafald Fremmedsprog Fremmedsprogsstrategi Fusion gambling GDPR GL's hovedbestyrelsesvalg GLs internationale arbejde Grønland Grundforløb Gruppearbejde Gymnasiale suppleringskurser Gymnasielukning Gymnasiereform 2016 Gymnasiereform 2030 Hf Hhx Historie
  • Høje følelsesmæssige krav Htx Idræt Indeklima Indflydelse Innovation Integration Internationalt It It i undervisning It-forbud Japan Kandidatreform Karakterer Karakterkrav Karakterræs Karakterskala Karrierelæring kinesisk
  • Klager Klasseledelse Klima Kollegial supervision Kommunikation og it Kompetenceudvikling Køn Kunstig intelligens Lærer-elev-relation Lærerens dag Lærerliv læring Læsevejledning læsning Lectio Ledelse Lektier Litteratur Litteraturkanon
  • Lokalaftale Lokalløn Løn Magt Matematik Matematik B Min gymnasietid Mobiltelefon Mødekultur Motivation Musik Naturgeografi Naturvidenskab Nedskæringer Ny lærer Nyt skoleår - nye ideer Observation af undervisning OK 13 OK 15
  • OK 21 OK 24 OK 26 Ordblind Overenskomst Pension politik Præstationskultur Praksisfaglighed Praktikant privatundervisning Professionel kapital Psykisk arbejdsmiljø Psykologisk tryghed regeringens gymnasieudspil Religion Repræsentantskabsmøde Repræsentantskabsmøde 2023 Repræsentantskabsmøde 2024
  • Rettestrategier samarbejde mellem uddannelser Seksualundervisning Selvcensur Seniorarbejdsliv serviceeftersyn Sexchikane Sexisme Skærmfri undervisning Skriftlighed Snyd Sociale Medier Socialt taxameter SOP SRP Stress Studieretning Studietur Sverige
  • Sygdom Taxameter Taxameterordning Teamsamarbejde Tekst Teoretisk pædagogikum Tidsregistrering Tillidsrepræsentant Tilsyn Tværfaglighed Uddannelsespolitik Udveksling Undervisning Undervisningsdifferentiering Undervisningsevaluering ungdomskultur ungdomsuddannelse valg Valgkamp
  • Vejledning Vidensdeling Videregående uddannelse Vikar Virtuel undervisning VUC Ytringsfrihed
  • Gymnasiereform 2016 Kunstig intelligens Eksamen Tidsregistrering Gymnasiereform 2030 Corona Fremmedsprog Elevfordeling OK 13 Uddannelsespolitik
luk
Tilbage
Anne Boie Johannesson

Den lukkede tænketank

11. februar 2013
Skrevet af_
Anne Boie Johannesson
Denne artikel er hentet fra arkiv og er ikke optimeret til det nye design.

Hvorfor tænke tanker, der bliver indenfor tænketanken?

 

Jeg har lige været på kursus, og i den forbindelse fik jeg tilsendt det strategipapir, som tænketanken for digital dannelse har udgivet i november 2012. Her kan man i indledningen læse følgende om tænketankens formål:

”Med udgangspunkt i de gymnasiale uddannelsers almendannende og studieforberedende sigte skal den digitale tænketank understøtte, at danske gymnasieelever gennem nye lærings- og undervisningsformer bliver i stand til at benytte relevante digitale platforme og medier effektivt, kritisk, kreativt og innovativt – såvel i deres uddannelse som i deres arbejdsliv og som samfundsborgere.”

Det lyder superspændende… Og så er det, jeg tænker: Hvorfor har jeg ikke hørt om det før? Hvorfor har det ikke været sendt ud til os lærere? Hvordan forestiller tænketanken sig, at vi skal stå sammen om at bidrage til elevernes digitale dannelse, hvis vi ikke en gang kender til deres strategi?

Nogle gange kan jeg føle mig lidt alene, når jeg anvender nye undervisningsformer, sociale medier, it-baseret undervisning uden traditionel tavleundervisning. Men jeg mener, at det er en stor del af det at gøre vores elever til gode samfundsborgere. Deres måder at tænke og handle på, for ikke at tale om deres omverden, ser væsentlig anderledes ud end vores gjorde, da vi var unge. Og det bliver vi nødt til at tage højde for i vores undervisning.

Jeg har gennem et par år kørt kollaborativ it-baseret læring i mine klasser. Det foregår på den måde, at eleverne arbejder i grupper (samme grupper i et par måneder ad gangen), de planlægger selv deres arbejde ud fra nogle rammer som jeg sætter op, og al undervisning er net-baseret. Det fungerer rigtig godt, og eleverne lærer mere end, hvis jeg havde lavet tavleundervisning. Og de er aktive, kreative, glade og motiverede, samtidig med at det, de producerer til nettet, giver mening for dem, fordi det kan/skal bruges af andre, i stedet for kun at være til mig.

Men der er ingen tvivl om at jeg bliver set som en mærkelig fisk med en besynderlig tilgang til mit job af mange af mine kolleger. Derfor ville det have været rart, hvis tænketankens strategipapir var kendt på gymnasierne, så det faktisk kunne understøtte udvikling af nye lærings- og undervisningsformer. Det kunne potentielt sætte gang i en hel masse ideer og udvikling.Hvorfor tænke tanker, der bliver indenfor tænketanken? Hvad er fidusen ved tænketankens arbejde, hvis det aldrig bliver omsat i praksis?

 

 

 

Link er kopieret
Kommentar til indlægget

Skriv et svar Annuller svar

Du skal være logget ind for at skrive en kommentar.

Fortsæt med Facebook
Continue with Google
Fortsæt med Twitter

Eller opret med din email

Klik her, hvis du har glemt din adgangskode
Relaterede artikler
  • No image

    Er der problemer med trusler og selvcensur i gymnasiet?

  • No image

    Tæt på ligestilling

  • No image

    Hvad skal vi med GL?

  • No image

    Elektrohypersensitivitet – en advarsel

  • egon_kristensen_mp_pension sorthvid

    Alle nedslidte skal hjælpes

  • Annonceinfo
  • Job
  • GL
  • Redaktionen
  • Artikler
  • Anmeldelser
  • Meninger
  • Skriv et debatindlæg

Tilmeld nyhedsbrev

Gå ikke glip af nyheder fra Gymnasieskolen

Indtast din email adresse
Copyright Gymnasieskolen 2025

Anbefalede stofområder
  • Arbejdsmiljø
  • Undervisning
  • Karriere
Anbefalede emner
  • Corona
  • Stress
  • Eksamen

Artikler

Meninger

Anmeldelser

Ingen resultater