Annonce
Skip to content
Find vej til
  • Job
  • Annonceinfo
  • Redaktionen
  • Artikler
  • Anmeldelser
  • Meninger
Skriv et debatindlæg
0
  • Alle
  • Arbejdsmiljø
  • Kunstig intelligens
  • Undervisning

Mere

  • Adgangskrav Afskedigelser Alkoholpolitik Almendannelse anvendelsesorienteret undervisning arb Arbejdsglæde Arbejdsmiljø Arbejdstid AT Besparelse Brobygning Corona Dannelse Dansk Deltid DGS Didaktik Digital dannelse
  • Digital eksamensovervågning Digitalisering Efteruddannelse Eksamen Eksamensform Elevboom i gymnasiet Elever med handicap elevfor Elevfordeling Elevtrivsel Engelsk Eux Faglighed Feedback Filosofi Finanslov 2023 Folketingsvalg 2015 Folketingsvalg 2019 Folketingsvalg 2022
  • Frafald Fremmedsprog Fremmedsprogsstrategi GDPR GL's hovedbestyrelsesvalg GLs internationale arbejde Grønland Grundforløb Gymnasiale suppleringskurser Gymnasielukning Gymnasiereform 2016 Hf Historie Idræt Innovation Integration It It i undervisning It-forbud
  • Karakterer Karakterkrav Karakterræs Karakterskala Karrierelæring kinesisk Klager Klasseledelse Klima Kommunikation og it Kompetenceudvikling Køn Kunstig intelligens Lærer-elev-relation Lærerliv Læsevejledning Lectio Ledelse Lektier
  • Lokalaftale Lokalløn Løn Matematik Matematik B Min gymnasietid Naturgeografi Naturvidenskab Nedskæringer Ny lærer Nyt skoleår - nye ideer OK 13 OK 15 OK 21 OK 24 Ordblind Overenskomst Pension Præstationskultur
  • Praktikant Professionel kapital Psykisk arbejdsmiljø regeringens gymnasieudspil Repræsentantskabsmøde Rettestrategier samarbejde mellem uddannelser serviceeftersyn Sexchikane Sexisme Skriftlighed Snyd Sociale Medier Socialt taxameter SOP SRP Stress Studieretning Studietur
  • Sverige Taxameter Taxameterordning Teamsamarbejde tidsregistrering Tillidsrepræsentant Tværfaglighed Uddannelsespolitik Undervisningsdifferentiering Valgkamp Vejledning Vidensdeling Videregående uddannelse Virtuel undervisning VUC Ytringsfrihed
  • Gymnasiereform 2016 OK 13 Corona Elevfordeling Fremmedsprog Nedskæringer Digitalisering Eksamen Kunstig intelligens Besparelse
luk
Tilbage
Anne Boie Johannesson

Den lukkede tænketank

11. februar 2013
Skrevet af_
Anne Boie Johannesson
Denne artikel er hentet fra arkiv og er ikke optimeret til det nye design.

Hvorfor tænke tanker, der bliver indenfor tænketanken?

 

Jeg har lige været på kursus, og i den forbindelse fik jeg tilsendt det strategipapir, som tænketanken for digital dannelse har udgivet i november 2012. Her kan man i indledningen læse følgende om tænketankens formål:

”Med udgangspunkt i de gymnasiale uddannelsers almendannende og studieforberedende sigte skal den digitale tænketank understøtte, at danske gymnasieelever gennem nye lærings- og undervisningsformer bliver i stand til at benytte relevante digitale platforme og medier effektivt, kritisk, kreativt og innovativt – såvel i deres uddannelse som i deres arbejdsliv og som samfundsborgere.”

Det lyder superspændende… Og så er det, jeg tænker: Hvorfor har jeg ikke hørt om det før? Hvorfor har det ikke været sendt ud til os lærere? Hvordan forestiller tænketanken sig, at vi skal stå sammen om at bidrage til elevernes digitale dannelse, hvis vi ikke en gang kender til deres strategi?

Nogle gange kan jeg føle mig lidt alene, når jeg anvender nye undervisningsformer, sociale medier, it-baseret undervisning uden traditionel tavleundervisning. Men jeg mener, at det er en stor del af det at gøre vores elever til gode samfundsborgere. Deres måder at tænke og handle på, for ikke at tale om deres omverden, ser væsentlig anderledes ud end vores gjorde, da vi var unge. Og det bliver vi nødt til at tage højde for i vores undervisning.

Jeg har gennem et par år kørt kollaborativ it-baseret læring i mine klasser. Det foregår på den måde, at eleverne arbejder i grupper (samme grupper i et par måneder ad gangen), de planlægger selv deres arbejde ud fra nogle rammer som jeg sætter op, og al undervisning er net-baseret. Det fungerer rigtig godt, og eleverne lærer mere end, hvis jeg havde lavet tavleundervisning. Og de er aktive, kreative, glade og motiverede, samtidig med at det, de producerer til nettet, giver mening for dem, fordi det kan/skal bruges af andre, i stedet for kun at være til mig.

Men der er ingen tvivl om at jeg bliver set som en mærkelig fisk med en besynderlig tilgang til mit job af mange af mine kolleger. Derfor ville det have været rart, hvis tænketankens strategipapir var kendt på gymnasierne, så det faktisk kunne understøtte udvikling af nye lærings- og undervisningsformer. Det kunne potentielt sætte gang i en hel masse ideer og udvikling.Hvorfor tænke tanker, der bliver indenfor tænketanken? Hvad er fidusen ved tænketankens arbejde, hvis det aldrig bliver omsat i praksis?

 

 

 

Link er kopieret
Kommentar til indlægget

Skriv et svar Annuller svar

Du skal være logget ind for at skrive en kommentar.

Fortsæt med Facebook
Continue with Google
Fortsæt med Twitter

Eller opret med din email

Klik her, hvis du har glemt din adgangskode
Relaterede artikler
  • No image

    Er der problemer med trusler og selvcensur i gymnasiet?

  • No image

    Tæt på ligestilling

  • No image

    “Entydig” kritik af grundforløbet?

  • No image

    Hvorfor papirblad?

  • No image

    Afskaf hf-vintereksamen på blandede institutioner

  • Annonceinfo
  • Job
  • GL
  • Redaktionen
  • Artikler
  • Anmeldelser
  • Meninger
  • Skriv et debatindlæg

Tilmeld nyhedsbrev

Gå ikke glip af nyheder fra Gymnasieskolen

Indtast din email adresse
Copyright Gymnasieskolen 2023

Anbefalede stofområder
  • Arbejdsmiljø
  • Undervisning
  • Karriere
Anbefalede emner
  • Corona
  • Stress
  • Eksamen

Artikler

Meninger

Anmeldelser

Ingen resultater