Campus redder htx
”Det er fedt, at vi er så mange forskellige mennesker, som vil noget forskelligt, men alligevel passer sammen!”
Sådan sagde htx-studenten Sofie for et par år siden. Og hun har jo helt ret. Campus kan noget.
Vi er til dagligt på et gymnasium med både hhx, htx, stx og hf med mere end 1.000 elever, og campusdannelsen har været vores overlevelse. Vi er et resultat af utallige fusioner på Vestegnen på tværs af erhvervsskoler og gymnasier og er i dag et overansøgt gymnasium i Albertslund. Ja, vi ligger i Lunden med både Anders Matthesens historier og Suspekts musik, og det er de lokale unge, som går hos os. Det er en meget mangfoldig elevgruppe, som spænder over de hamrende dygtige til fagligt udfordrede, diagnoser, forskellige kulturelle rødder og mange fra hjem, som ikke har lært om Bourdieus kapitaler. Og hvorfor kan det så alligevel fungere i dagligdagen? Det gør det heller ikke altid. For træerne vokser ikke ind i himlen. Men det, der virker, er et ungefællesskab på tværs af uddannelser samt en lærergruppe, der vil hinanden og eleverne i samspil med ledelsen. Hos os går eleverne på hhx, htx, stx og hf sammen. Ind ad den samme dør og ud ad den samme dør, når de er blevet studenter.
Uddannelseshierarkiet er nedbrudt
Fra starten har vi været bevidste om, at vi ikke ville blive til ”leverpostej”. I stedet har vi villet være ”sammen og hver for sig”, forstået på den måde, at der både er tværgående aktiviteter og klar faglighed, der karakteriserer hver af uddannelserne. Fx er introture, elevråd, gallafester, valgfag, demokratiuge, dimission og fællesarrangementer organiseret på tværs af uddannelser, mens der parallelt hermed arbejdes med den enkelte uddannelses faglighed og studieretningsaktiviteter. Eleverne er lynhurtige til at socialisere på tværs og flere skifter uddannelse, da de kan blive sammen med vennerne, selvom de finder ud af, at de fagligt er mere til en anden gymnasial uddannelse. Lærerne er i dag også ét lærerkollegium med fælles indsatser og sammenhold fx i faggrupper og pædagogiske dage, men de er selvfølgelig også i klasseteams og faglige forløb, som sætter fokus på en bestemt elevgruppe. Det er skolekulturen og klare værdier, hvor vi bl.a. møder alle unge med positive forventninger, der binder det hele sammen.
Naturvidenskab i fokus
I dag vælger halvdelen af vores stx-klasser naturvidenskabelige studieretninger, selvom vi også har htx. Vi har tilrettelagt studieretningerne, så stx og htx ikke konkurrerer med hinanden. Fx er der biologi A-linje på stx og bioteknologi på htx. For det andet er det tydeligt for eleverne, at omfanget af tværfaglige forløb og projektarbejdsformen er langt mere udbredt på htx end på stx – og eleverne vælger derfor også uddannelse, ift. hvilke arbejdsformer der passer dem bedst, og hvilken fagrække de ønsker. Valget af htx er derfor også et bevidst valg af en ”htx-identitet”. Htx-fagrækken er gennemsyret af bl.a. teknologiforståelse, et tydeligt naturvidenskabeligt DNA og positivt nørderi. Uddannelsen er derfor væsentligt forskellig fra stx-uddannelsens fagrække og lange historie, som byder på en masse andet godt for en anden elevgruppes udvikling. Stx er vores største uddannelse med seks spor. Htx er vores mindste uddannelse med to spor. Og de fungerer godt side om side!
Alle uddannelser bliver stærkere – og htx’erne lugter mest
Når man er en del af en campus, bliver man mere bevidst om og dyrker uddannelsernes DNA, faglighed, arbejdsformer og traditioner. De forsvinder absolut ikke. Til gengæld får man en masse ekstra i form af nye faglige input, når der er Medea-forløb på stx, konkurreres i business cases på hhx, leges med 3D-printere og robotter på htx, eller der er levende musik i kantinen med et elevband fra alle fire uddannelser. Desuden kan der udbydes en større mangfoldighed af fællesskabende aktiviteter i og udenfor skoletid, fordi der er mange og forskellige elever og lærere, som brænder for noget forskelligt – men alligevel passer sammen.
Htx skal ikke reduceres til et delelement af stx.
Der opstår positive og sjove drillerier og kappestrid på en campus. Fx var der på et tidspunkt en julequiz, hvor der blev spurgt til, hvilke elever der lugter mest. Det var selvfølgelig htx’erne, som ved utallige stinkende forsøg i kemi og bioteknologi havde udløst flere brandalarmer det efterår.
Bevar htx som selvstændig uddannelse – den er helt unik
Htx appellerer til mange stærke og dygtige unge, som brænder for naturvidenskab, og de bidrager både fagligt og socialt til de øvrige uddannelser og gymnasiemiljøet, hvor de sammen med øvrige ressourcestærke elever ofte er drivkraften.
Lad os bevare htx-uddannelsen. Den er helt unik i sin organisering, sin profilerede fagrække og sine stærke STEM-kompetencer. Vi har brug for den i vores campusmiljø, og de videregående uddannelser ligesom erhvervslivet også nyder godt af htx-studenternes viden og arbejdsformer.
Htx-uddannelsen skal derfor bevares og løbende justeres. Den skal ikke reduceres til et delelement af stx. Det er uddannelsen simpelthen for god og vigtig til. Og….vi vil meget gerne lade eleverne gå ind ad den samme dør og ud ad den samme, når de er blevet studenter.
På vegne af
Lærere, elevråd og ledelse på Next Vestskoven Gymnasium, Albertslund
Louise Danielsen, TR GL, Niels Bendtsen Halck, TR IDA, Ella Lysholm Kjærebye, elevrådsformandskab, Gudrun Ahrenkilde, elevrådsformandskab, Musa Javaid, elevrådsformandskab, Niels Bendiksen Green, vicerektor, Elisabeth Lollike Ørsted, vicerektor, Pernille Crow, vicerektor, og Trine Ladekarl Nellemann, rektor.
Kommentar til indlægget
Eller opret med din email
Klik her, hvis du har glemt din adgangskode