Annonce
Skip to content
Find vej til
  • Job
  • Annonceinfo
  • Redaktionen
  • Artikler
  • Anmeldelser
  • Meninger
Skriv et debatindlæg
0
  • Alle
  • Arbejdsmiljø
  • Kunstig intelligens
  • Undervisning

Mere

  • Adgangskrav Afskedigelser Alkoholpolitik Almendannelse anvendelsesorienteret undervisning arb Arbejdsglæde Arbejdsmiljø Arbejdstid AT Besparelse Brobygning Corona Dannelse Dansk Deltid DGS Didaktik Digital dannelse
  • Digital eksamensovervågning Digitalisering Efteruddannelse Eksamen Eksamensform Elevboom i gymnasiet Elever med handicap elevfor Elevfordeling Elevtrivsel Engelsk Eux Faglighed Feedback Filosofi Finanslov 2023 Folketingsvalg 2015 Folketingsvalg 2019 Folketingsvalg 2022
  • Frafald Fremmedsprog Fremmedsprogsstrategi GDPR GL's hovedbestyrelsesvalg GLs internationale arbejde Grønland Grundforløb Gymnasiale suppleringskurser Gymnasielukning Gymnasiereform 2016 Hf Historie Idræt Innovation Integration It It i undervisning It-forbud
  • Karakterer Karakterkrav Karakterræs Karakterskala Karrierelæring kinesisk Klager Klasseledelse Klima Kommunikation og it Kompetenceudvikling Køn Kunstig intelligens Lærer-elev-relation Lærerliv Læsevejledning Lectio Ledelse Lektier
  • Lokalaftale Lokalløn Løn Matematik Matematik B Min gymnasietid Naturgeografi Naturvidenskab Nedskæringer Ny lærer Nyt skoleår - nye ideer OK 13 OK 15 OK 21 OK 24 Ordblind Overenskomst Pension Præstationskultur
  • Praktikant Professionel kapital Psykisk arbejdsmiljø regeringens gymnasieudspil Repræsentantskabsmøde Rettestrategier samarbejde mellem uddannelser serviceeftersyn Sexchikane Sexisme Skriftlighed Snyd Sociale Medier Socialt taxameter SOP SRP Stress Studieretning Studietur
  • Sverige Taxameter Taxameterordning Teamsamarbejde tidsregistrering Tillidsrepræsentant Tværfaglighed Uddannelsespolitik Undervisningsdifferentiering Valgkamp Vejledning Vidensdeling Videregående uddannelse Virtuel undervisning VUC Ytringsfrihed
  • Gymnasiereform 2016 OK 13 Corona Elevfordeling Fremmedsprog Nedskæringer Digitalisering Eksamen Kunstig intelligens Besparelse
luk
Tilbage

Brug lærerværelsets styrke!

14. oktober 2014
Skrevet af_
Gymnasieskolen Redaktion
Denne artikel er hentet fra arkiv og er ikke optimeret til det nye design.

Mange lærere er i disse tider optaget af, om de får fuld løn for de timer, de det forgange år har tidsregistreret. Vi ved nu, at en sådan honorering faktisk sker på mange skoler – men ikke alle. Det er forstemmende at høre kolleger berette om, hvordan den lokale leder ikke vil anerkende lærernes tidsregistreringer; mener man, at lærerne enten har udført værdiløst arbejde, som ikke fortjener honorering, eller at de ligefrem har snydt og svindlet? Endnu mere forstemmende er det næsten at høre, hvordan de samme kolleger alt for ofte oplever at stå nærmest alene, godt nok sekunderet af tillidsrepræsentanten og eventuelt GL-sekretariatet, men uden et tydeligt samlet, kampstemt, kollektivt agerende lærerkollegium omkring sig.

Følelsen af isolation over for arbejdsgivernes pres burde være totalt uacceptabel for medlemmer af en fagforening, men vi bruger sjældent vores fælles lokale styrke, selv når situationen bliver helt barok, og den lokale leder tydeligvis fortjener at møde et samlet lærerkollegium, som siger: ”Nok er nok!” Kritisk, for solidaritet virker; jeg er bekendt med mindst to skoler, hvor lærerne gennem lokalt sammenhold og synlige, solidariske aktioner har opnået honorering for flere hundrede timer over ledelsens første udmeldinger!

Gymnasieskolernes Lærerforening (GL) er ikke bare lobbyarbejde – GL er baseret på, at vi påtager os at holde sammen og kæmpe for hinanden for at skabe bedre arbejdsforhold. I en situation, hvor de lokale ledere formelt har fået frie tøjler, skal GL’s styrke i højere grad end før findes i medlemmernes konkrete, lokale manifestationer af solidaritet, og organisationens rolle bliver at fremme den lokale mobilisering, samtidig med at man fortsat skal servicere og tale for medlemmerne. Arbejdsgiverne har med OK 13 kastet handsken. Rækker vores solidaritet længere end til indbetaling af fagforeningskontingentet?

Anerkendelse af tidsregistrering og honorering af merarbejde løser efter min mening slet ikke alle problemer med OK 13, men det er klart, at det er essentielt for os alle at få tidsregistrering til at fungere bedst muligt som et værn mod det grænseløse arbejde. GL har stadig kampe at kæmpe fra centralt hold, men det er medlemmernes lokale, kollektive styrke, som kan vinde mange af de slagsmål, arbejdsgiverne ellers vil tvinge os ud i at skulle håndtere hver for sig ude på skolerne. Find den kollektive styrke til at sætte hælene i over for urimeligheder, og brug den.

Tomas Kepler,
medlem af GL’s hovedbestyrelse

Link er kopieret
Kommentar til indlægget

Skriv et svar Annuller svar

Du skal være logget ind for at skrive en kommentar.

Fortsæt med Facebook
Continue with Google
Fortsæt med Twitter

Eller opret med din email

Klik her, hvis du har glemt din adgangskode
Relaterede artikler
  • No image

    Er der problemer med trusler og selvcensur i gymnasiet?

  • No image

    Tæt på ligestilling

  • No image

    “Entydig” kritik af grundforløbet?

  • No image

    Hvorfor papirblad?

  • No image

    Afskaf hf-vintereksamen på blandede institutioner

  • Annonceinfo
  • Job
  • GL
  • Redaktionen
  • Artikler
  • Anmeldelser
  • Meninger
  • Skriv et debatindlæg

Tilmeld nyhedsbrev

Gå ikke glip af nyheder fra Gymnasieskolen

Indtast din email adresse
Copyright Gymnasieskolen 2023

Anbefalede stofområder
  • Arbejdsmiljø
  • Undervisning
  • Karriere
Anbefalede emner
  • Corona
  • Stress
  • Eksamen

Artikler

Meninger

Anmeldelser

Ingen resultater