Annonce
Skip to content
Find vej til
  • Job
  • Annonceinfo
  • Redaktionen
  • Artikler
  • Anmeldelser
  • Meninger
Skriv et debatindlæg
0
  • Alle
  • Arbejdsmiljø
  • OK 21
  • Undervisning

Mere

  • Adgangskrav Afskedigelser Alkoholpolitik Almendannelse anvendelsesorienteret undervisning arb Arbejdsglæde Arbejdsmiljø Arbejdstid AT Besparelse Brobygning Corona Dannelse Dansk Deltid DGS Didaktik Digital dannelse
  • Digital eksamensovervågning Digitalisering Efteruddannelse Eksamen Eksamensform Elevboom i gymnasiet Elever med handicap elevfor Elevfordeling Elevtrivsel Engelsk Eux Faglighed Feedback Finanslov 2023 Folketingsvalg 2015 Folketingsvalg 2019 Folketingsvalg 2022 Frafald
  • Fremmedsprog Fremmedsprogsstrategi GDPR GL's hovedbestyrelsesvalg GLs internationale arbejde Grønland Grundforløb Gymnasiale suppleringskurser Gymnasielukning Gymnasiereform 2016 Hf Historie Idræt Innovation Integration It It i undervisning It-forbud Karakterer
  • Karakterkrav Karakterræs Karakterskala Karrierelæring kinesisk Klager Klasseledelse Klima Kommunikation og it Kompetenceudvikling Køn Kunstig intelligens Lærer-elev-relation Lærerliv Lectio Ledelse Lektier Lokalaftale Lokalløn
  • Løn Matematik Matematik B Min gymnasietid Naturgeografi Naturvidenskab Nedskæringer Ny lærer Nyt skoleår - nye ideer OK 13 OK 15 OK 21 OK 24 Ordblind Overenskomst Pension Præstationskultur Praktikant Professionel kapital
  • Psykisk arbejdsmiljø regeringens gymnasieudspil Repræsentantskabsmøde Rettestrategier samarbejde mellem uddannelser serviceeftersyn Sexchikane Sexisme Skriftlighed Snyd Sociale Medier Socialt taxameter SRP Stress Studieretning Studietur Sverige Taxameter Taxameterordning
  • Teamsamarbejde tidsregistrering Tillidsrepræsentant Tværfaglighed Uddannelsespolitik Undervisningsdifferentiering Valgkamp Vejledning Vidensdeling Videregående uddannelse Virtuel undervisning VUC Ytringsfrihed
  • Gymnasiereform 2016 OK 13 Corona Elevfordeling Fremmedsprog Digitalisering Nedskæringer Eksamen Besparelse Uddannelsespolitik
luk
Tilbage
sfa_nyestre

Besparelser på fjernundervisning kan ikke gennemføres

21. oktober 2015
Skrevet af_
gs_redaktor
Denne artikel er hentet fra arkiv og er ikke optimeret til det nye design.

Af Søren Fersløv Andersen, rektor, Københavns Voksenuddannelsescenter (KVUC)

Finansministeriets og Undervisningsministeriets egne analyser viser, at de fleste effektiviseringer på fjernundervisningen på landets VUC’er først kan realiseres fra 2017 – 2019. Alligevel lægges der nu op til besparelser allerede fra januar 2016.

Når der nu med få måneders varsel lægges op til omfattende besparelser på fjernundervisningen på landets voksenuddannelsescentre allerede fra januar 2016, så bliver Københavns Voksenuddannelsescenter (KVUC) ligesom andre voksenuddannelsescentre, stillet over for en opgave, der ikke er mulig.

Af Søren Fersløv Andersen, rektor, Københavns Voksenuddannelsescenter (KVUC)

Finansministeriets og Undervisningsministeriets egne analyser viser, at de fleste effektiviseringer på fjernundervisningen på landets VUC’er først kan realiseres fra 2017 – 2019. Alligevel lægges der nu op til besparelser allerede fra januar 2016.

Når der nu med få måneders varsel lægges op til omfattende besparelser på fjernundervisningen på landets voksenuddannelsescentre allerede fra januar 2016, så bliver Københavns Voksenuddannelsescenter (KVUC) ligesom andre voksenuddannelsescentre, stillet over for en opgave, der ikke er mulig.

Midt i et undervisningsår skal vi gennemføre omfattende besparelser med umiddelbar virkning. Det er ikke muligt, uden at det får konsekvenser for kvaliteten af undervisningen. Besparelserne kommer oveni de varslede 2% årlige besparelser og store besparelser på ordblindeundervisningen. 

KVUC har brugt mange midler på at investere i udviklingen af moderne fjernundervisning. Der er tale om nye læringsformer, som kræver nye typer læringsmaterialer, ligesom KVUC’s lærere har gennemgået og fortsat gennemgår en løbende kompetenceudvikling.

Vi satte på KVUC for alvor i skub i udviklingen af fjernundervisning i 2011, og jeg anerkender i dag efter vores omfattende investeringer, at der fremad vil være en effektiviseringsgevinst at hente i den taxameterbevilling, der gives til bygningsdriften. For fjernundervisningen stiller selvfølgelig ikke de samme krav til bygninger som den almindelige holdundervisning”.

Det kan dog også konstateres, at med de besparelser der lægges op til samlet på fjernundervisningen – og med 2% årlige besparelser oveni – så lægges der op til langt mere vidtgående besparelser, som ikke kan undgå at få konsekvenser for KVUC’s udbud af og kvalitet af uddannelserne.

Et forhold, der her er vigtigt at være opmærksom på, er, at selvom fjernundervisning åbner muligheder for effektivisering, så er det også et område, hvor der løbende skal udvikles undervisningsmaterialer og foretages kompetenceudvikling for at sikre en tidssvarende undervisning af tilstrækkelig høj kvalitet.

Den digitale udvikling går hurtigt, og hvis fjernundervisningen ikke har ressourcer til at følge med denne udvikling, er det klart, at det kommer til at gå ud over kvaliteten af undervisningen.

Jeg må indrømme, at det for mig som rektor virker ganske mærkværdigt at blive stillet overfor så pludselige besparelseskrav af et så stort omfang, for noget som vi har brugt så mange kræfter til at udvikle til en ubetinget uddannelsespolitisk succes. Ja, vi vil gerne være med til at høste effektiviseringsgevinster. Men med denne fremgangsmåde risikerer vi at udpine den jord, vi har plantet fjernundervisningen i.

Jeg vil derfor opfordre, de politiske partier bag aftalen om finansiering af erhvervsuddannelsesreformen om at genoverveje:

·        Det samlede omfang af besparelserne på VUC’erne, når alle de forskellige besparelsesområder lægges sammen.

·        Kravet om at iværksætte meget store millionbesparelser med 2-3 måneders varsel, når ministeriernes egne omkostningsanalyser viser, at størstedelen af den foreslåede effektivisering først kan hentes fra 2017 og frem.

Jeg opfordrer også til opmærksomhed omkring VUC’ernes særlige opgave med at sikre, at flest muligt udsatte voksne sikres adgang til arbejdsmarkedet. Som eksempel er der også forventninger til VUC’erne om at bidrage til at hjælpe flere fra kontanthjælp videre ind på arbejdsmarkedet. Der er her tale om målgrupper, som kræver særlig opmærksomhed og støtte.

Hvis vi på en institution som KVUC tvinges til at gennemføre så omfattende besparelser på en så kort tidshorisont, er jeg som rektor nødt til at kigge på hele institutionens område, hvis det overhovedet skal være muligt at gennemføre. Det er simpelthen ikke muligt at gennemføre de besparelser på fjernundervisningen med virkning fra januar 2016, som der nu er lagt op til”.

Fakta om besparelseskrav på fjernundervisning

Nye nedskæringer kan få store konsekvenser for bl.a. Københavns Voksenuddannelsescenter (KVUC) allerede fra januar 2016. Der lægges op til besparelser på 138 mio. kr. på fjernundervisningen på landets VUC’er. Københavns Voksenuddannelsescenter (KVUC) har en af landets største fjernundervisningsafdelinger og bliver derfor ramt hårdt af besparelserne.

Baggrunden for besparelserne er, at konsulentfirmaet QVARTZ for Finansministeriet og Undervisningsministeriet har gennemført en omkostningsanalyse af fjernundervisningen på bl.a. voksenuddannelsescentrene. Rapporten peger på en række mulige effektiviseringer, som et politisk flertal nu har besluttet skal bidrage til at finansiere erhvervsuddannelsesreformen.

Rapporten blev offentliggjort den 2. oktober på Undervisningsministeriets hjemmeside. Om implementeringen af de vurderede mulige effektiviseringer skriver QVARTZ i sine konkluderende afsnit om forskellige scenarier at størstedelen af potentialerne først vil kunne realiseres med virkning fra 2017 eller 2019 afhængig af, hvad der gennemføres og hvordan.

Alligevel lægges der nu op til, at besparelserne skal effektueres med virkning allerede fra januar 2016.

Det er et bredt flertal i Folketinget, der har indgået en aftale om finansiering af erhvervsuddannelses¬reformen. Aftalepartierne består af Regeringen (Venstre), Socialdemokraterne, Dansk Folkeparti, Liberal Alliance, Det Radikale Venstre, Socialistisk Folkeparti og Det Konservative Folkeparti.

Link er kopieret
Kommentar til indlægget

Skriv et svar Annuller svar

Du skal være logget ind for at skrive en kommentar.

Fortsæt med Facebook
Continue with Google
Fortsæt med Twitter

Eller opret med din email

Klik her, hvis du har glemt din adgangskode
Relaterede artikler
  • No image

    Er der problemer med trusler og selvcensur i gymnasiet?

  • No image

    Tæt på ligestilling

  • No image

    “Entydig” kritik af grundforløbet?

  • No image

    Hvorfor papirblad?

  • No image

    Afskaf hf-vintereksamen på blandede institutioner

  • Annonceinfo
  • Job
  • GL
  • Redaktionen
  • Artikler
  • Anmeldelser
  • Meninger
  • Skriv et debatindlæg

Tilmeld nyhedsbrev

Gå ikke glip af nyheder fra Gymnasieskolen

Indtast din email adresse
Copyright Gymnasieskolen 2023

Anbefalede stofområder
  • Arbejdsmiljø
  • Undervisning
  • Karriere
Anbefalede emner
  • Corona
  • Stress
  • Eksamen

Artikler

Meninger

Anmeldelser

Ingen resultater