”Det har overrasket mig, hvor meget arbejdet fylder.”
Ordene falder hurtigt. Una Eriksen er ikke i tvivl. Det er antallet af arbejdsopgaver, der har overrasket hende mest, siden hun i august sidste år påtog sig jobbet som tillidsrepræsentant (TR) på Kolding Gymnasium.
”Det har været hektisk. Der er aldrig ro, for der dukker altid en ny ting op. Jeg får tit mails i weekenden og opringninger sent om aftenen fra kolleger, der føler sig i klemme, er stressede eller har personlige problemer. Ofte føler jeg, at jeg er nødt til at svare med det samme. Som regel er det dog små ting, der kan løses hurtigt,” siger Una Eriksen.
Og det er givet godt ud at tage hurtigt fat, fortæller hun.
”Kolleger, der er kommet i klemme eller føler sig trampet på, kan virkelig skabe dårlig stemning på en arbejdsplads. Det er der potentielle kæmpe konflikter i. Den slags sager er blevet taget i opløbet, så de ikke har udviklet sig.”
Hun havde imidlertid forventet, at flere ting ville blive klaret, inden de blev til noget, man synes, det er nødvendigt at drøfte med TR.
”Jeg vidste jo godt, hvad der lå i rollen. Alligevel har arbejdets omfang overrasket mig. Måske fordi jeg aldrig selv har brugt min TR på den måde,” siger Una Eriksen.
Personangreb er værst
Mange af de opgaver, man tager hånd om som TR, er skjulte, fortæller Una Eriksen. Det, synes hun, er noget af det hårde ved jobbet.
”Langt det meste af det arbejde, jeg laver, aner mine kolleger ikke noget om. Det er alt lige fra møder med ledelsen til personsager. Så er det kun den ene kollega, jeg har hjulpet, der kender til det. De andre ser bare, at jeg ikke har særlig mange undervisningstimer,” siger hun.
Det allerhårdeste ved jobbet er dog, når man har gjort noget i en god mening, men det er blevet opfattet helt anderledes, forklarer Una Eriksen.
”Der er nogle mails, jeg ville ønske, at jeg ikke havde fået. Nogle gange farer folk til tasterne meget hurtigt og skriver ting, der kan virke ret hårde og sårende. Personangreb er det værste. Selvom de negative mails er et fåtal, er det jo dem, man husker og ikke alle de positive.”
Alt kan blive misforstået
Hun er derfor blevet meget opmærksom på, hvordan hun selv formulerer sig og har lært at ”træde varsomt”.
”Alt, hvad man siger og skriver, kan blive misforstået. Det har jeg lært. Så man skal virkelig passe på, hvordan man udtrykker sig. I dag tænker jeg også meget mere over, hvem jeg siger noget til, og hvorfor jeg siger det.”
Hun har også indset, at hun aldrig kommer til at kunne gøre alle tilfredse.
”Det havde jeg en naiv forestilling om, da jeg begyndte. Men det kan ikke lade sig gøre på et lærerværelse med 85 lærere. Selvom man har forsøgt at tage højde for alting, vil der altid være nogle, der er utilfredse eller føler sig klemt,” siger Una Eriksen.
I de situationer, hvor hun selv har følt sig uretfærdigt behandlet, har hun i et kort sekund overvejet, om det er det hele værd. Men hun har ikke smidt håndklædet i ringen endnu. De positive ting fylder mest.
”Langt hen ad vejen er TR-jobbet meget givende. Det er jo fedt at være med til at forandre noget til det bedre. Selv i tider, der ikke umiddelbart er så gode,” siger Una Eriksen.
Holder øje med bestyrelsen
Gymnasieskolen.dk har fulgt Una Eriksen gennem hendes første år som TR. Når hun ser tilbage, er det ikke overraskende nedskæringerne, som var en konsekvens af finansloven, der har fyldt meget.
”Det er nok det, alle TR’ere husker skoleåret for,” siger hun.
I næste skoleår skal Kolding Gymnasium spare 1,4 millioner kroner. Una Eriksen har brugt mange timer med næsen begravet i tal og regneark. Sammen med ledelsen har hun lavet en spareplan, som lærerkollegiet har accepteret. Den betyder, at der efter sommerferien skal skæres på forberedelse, rettearbejde, studie- og læsevejledning og de store skriftlige opgaver.
Læs: TR: Pressede lærere tænker på sig selv
Hun har givet sig selv et klart fokuspunkt for næste skoleår:
”Jeg måtte acceptere, at vi har budgetteret med et overskud på 750.000 kroner i 2016. Nu skal jeg holde øje med, at bestyrelsen ikke løber fra aftalen om, at vi i skoleåret 2017-2018 går efter et nul eller et lille minus.”
Fordi der også er udsigt til to procents-besparelser i både 2017, 2018 og 2019, har hun ”nikket til”, at man allerede nu finder lidt af besparelserne for skoleåret 2017-2018, så det ikke gør for ondt til den tid. Her rammes de almene gymnasier nemlig også af en ny taxameteraftale, der flytter penge over til erhvervsuddannelserne.
”Bestyrelsen skal ikke løbe fra, at vi allerede nu samler lidt ind til skoleåret 2017-2018,” siger Una Eriksen.
Færre timer
Men økonomien er ikke det eneste, Una Eriksen vil øge fokus på i det kommende skoleår. Hun vil også have ledelsen til at gøre det bedre i forhold til kolleger, der er gået ned med stress eller er på vej til det.
”Folk, der lige er kommet tilbage efter stress, får nogle gange for mange timer. Man skal ikke presse folk så hårdt. Det vil jeg holde mere øje med.”
Una Eriksen vil også gå mere til ledelsen i forhold til antallet af lærernes arbejdstimer generelt.
”Ledelsen skal ikke have lov til at planlægge de samme personer med 50 timer for meget hvert år. I år har mange ligget over 1.680 timer, så næste år vil jeg holde ledelsen op på, at mange skal ligge under 1.680 timer,” siger Una Eriksen.
Da hun startede, så hun det som sin vigtigste opgave at skabe et godt forhold til ledelsen. Det er lykkedes, mener hun.
”Selvfølgelig har der været uenigheder, men vi har haft en god dialog og været gode til at indgå kompromiser. Langt hen ad vejen har jeg en ledelse, der forsøger at se tingene fra lærernes perspektiv,” siger Una Eriksen.
Gymnasieskolen følger lærer Una Eriksen på Kolding Gymnasium i hendes første år som tillidsrepræsentant.
Hvilke tanker gør hun sig om rollen? Hvilke opgaver møder hun? Hvor er de største udfordringer?
Una Eriksen er 36 år og underviser i dansk og samfundsfag på Kolding Gymnasium. Hun har været ansat på skolen siden 2010. Siden 1. august 2015 har hun været tillidsrepræsentant. Hun bor i Odense sammen med sin mand og deres to børn.
Dette er det femte og sidste interview i serien. Læs de fire første her:
TR: Pressede lærere tænker på sig selv
TR: Lærerne frygter for fremtiden
Kommentar til artiklen
Eller opret med din email
Klik her, hvis du har glemt din adgangskode