Artikel
TR: Pressede lærere tænker på sig selv
una_eriksen_3

TR: Pressede lærere tænker på sig selv

To måneders arbejde med tal og regneark er slut. I næste uge skal tillidsrepræsentant Una Eriksen præsentere den endelige spareplan for kollegerne på Kolding Gymnasium.

Denne artikel er hentet fra arkiv og er ikke optimeret til det nye design.

Lærerne på Kolding Gymnasium skal løbe hurtigere. Efter sommerferien får de i gennemsnit 50 timer mindre til at udføre deres arbejde.

”Der er noget, vi skal være hurtigere til. Det vil selvfølgelig kunne mærkes,” siger Una Eriksen, der har været tillidsrepræsentant (TR) på Kolding Gymnasium siden 1. august sidste år.

Som alle andre gymnasier er Kolding Gymnasium ramt af de nedskæringer, som et flertal i Folketinget har vedtaget. Skolen skal spare 1,4 millioner kroner til næste år.

Derfor har Una Eriksen haft næsen begravet i tal og regneark i de seneste par måneder. Sammen med skolens rektor, vicerektor og TR-suppleant har hun endevendt skolens økonomi for at finde ud af, hvor det vil gøre mindst ondt at spare.

Find 4.000 timer
Opgaven har været at finde 4.000 timer på medarbejdersiden.

“Vi har skåret lidt på forberedelse og rettearbejde generelt, men ellers er timerne primært hentet på studie- og læsevejledningen og de store skriftlige opgaver,” fortæller Una Eriksen.

Tidligere fik lærerne 5,6 timer til et studieretningsprojekt (SRP). Fremover er der kun afsat 5 timer. På samme måde er der skåret i tiden til opgaven i almen studieforberedelse (AT).

”Vi har prøvet at gøre sådan, at det ikke er en bestemt gruppe lærere, der bliver ramt, men at nedskæringerne rammer bredt,” siger hun.

Alles kamp mod alle
Nu er spareplanen klar. Una Eriksen skal præsentere den for lærerkollegiet i næste uge. De er dog forberedt, for lige så snart omfanget af nedskæringerne stod klart for hende, indkaldte hun lærerne til et møde.

”De kan i hvert fald ikke blive overraskede over, at vi skal skære 4.000 timer,” siger hun.

På mødet, der blev holdt for tre uger siden, kunne lærerne komme med forslag til konkrete sparesteder. Una Eriksen havde lagt op til fri diskussion. I dag fortryder hun, at hun ikke havde sat klarere rammer op for mødet.

”Jeg havde lavet en række eksempler på, hvad 4.000 timer svarer til. Dem skulle jeg have præsenteret først, og så skulle vi have diskuteret ud fra det. I stedet blev det alles kamp mod alle,” fortæller TR’en.

Det var hun ikke forberedt på. Hun troede, at lærerværelset var langt mere homogent, så man kunne have nået til en vis enighed.

”Men når folk er pressede, så tænker de på sig selv. Det er naturligt. Jeg har lært, at 75 lærere har 75 forskellige meninger, og det skal jeg tage mere højde for fremover,” siger Una Eriksen.

Ja til indflydelse
På mødet fik Una Eriksen opbakning til at fortsætte dialogen om nedskæringerne med ledelsen. Hun havde gjort det klart, at lærerne godt kunne vælge at sige nej til at føre sparekniven.

”Men der var heldigvis et meget stort flertal for, at vi fortsat skulle tage del i processen. Det var jeg vildt glad for,” fortæller Una Eriksen.

Lige fra allerførste dag har åbenhed og dialog været centralt i hendes tilgang til rollen som TR. Derfor mener hun også selv, at det eneste rigtige er at gå aktivt ind i arbejdet med at finde steder at spare. Havde holdningen været en anden i lærerkollegiet, havde hun sandsynligvis trukket sig som TR.

”Det ville jo betyde, at jeg skulle være en helt anden TR, end den jeg ønsker at være,” siger hun.

Tillid mellem lærere og ledelse
Una Eriksen er meget tilfreds med den måde, møderne med ledelsen og forløbet generelt er foregået på. Hun oplever, at der er en gensidig tillid og respekt mellem ledelsen og lærerne.

”Alt er blevet lagt åbent frem, og har vi haft spørgsmål, har vi fået svar med det samme. Det har været en kæmpe fordel i forhold til, hvad jeg har hørt fra andre skoler,” siger Una Eriksen.

Trods nedskæringerne er stemningen på lærerværelset generelt god, synes hun. Men selvfølgelig er frustrationerne ikke helt væk.

”Politikerne siger noget andet, men virkeligheden er, at det på et tidspunkt vil gå ud over kvaliteten. Det kan ikke undgås.”

Grim situation forude
Regeringen ønsker, at alle gymnasiale uddannelser også skal spare to procent i 2017, 2018 og 2019.

Selvom disse nedskæringer ikke er vedtaget endnu, er Una Eriksen gået med til, at man på Kolding Gymnasium allerede i år finder lidt af besparelserne for skoleåret 2017-2018.

Fra 2017 rammes landets almene gymnasier nemlig også af en ny taxameteraftale, der flytter penge over til erhvervsuddannelserne.

”Det bliver en meget, meget grim situation, hvis vi ikke begynder at gøre noget nu. Problemet er også, at besparelserne på finansloven rammer skævt i forhold til skoleårene. Derfor har jeg nikket ja til beslutningen,” forklarer hun og uddyber:

”Bliver nedskæringerne i 2017, 2018 og 2019 ikke en realitet, er aftalen med ledelsen, at der så selvfølgelig ikke bliver strammet yderligere.”

Nye toner fra bestyrelsen
Kolding Gymnasium havde sidste år et overskud på 1,2 millioner. Næste år budgetterer skolen med et overskud på 750.000 kroner.

I Una Eriksens øjne burde man egentlig gå efter et nul. Det har hun flere gange påpeget over for bestyrelsen. Nu ”accepterer” hun det vedtagne overskud.

”Jeg kan forstå på rektor, at det på ingen måde er et stort overskud. Har man et par sygemeldte lærere og et hold, der ikke bliver oprettet, er 500.000 kroner hurtigt væk,” siger Una Eriksen.

Samtidig virker det som om, bestyrelsen lige så stille rykker sig.

”Bliver besparelserne for hårde i 2017-18, har det været fremme, at vi så måske kan gå efter et endnu mindre overskud. Det er helt nye toner,” siger Una Eriksen.

Ny serie: Mit første år som TR

Gymnasieskolen følger lærer Una Eriksen på Kolding Gymnasium i hendes første år som tillidsrepræsentant.

Hvilke tanker gør hun sig om rollen? Hvilke opgaver møder hun? Hvor er de største udfordringer?

Om Una Eriksen


Una Eriksen er 36 år og underviser i dansk og samfundsfag på Kolding Gymnasium. Hun har været ansat på skolen siden 2010. Siden 1. august 2015 har hun været tillidsrepræsentant. Hun bor i Odense sammen med sin mand og deres to børn.

Læs tidligere interview

Dette er den fjerde artikel i serien. Læs de tre første her:

Ny TR: Jeg har indstillet mig på at få nogle hak i tuden

Ny TR: Man er lidt alene med problemerne

TR: Lærerne frygter for fremtiden

Kommentar til artiklen

Skriv et svar

Anbefalede stofområder
Anbefalede emner

Artikler

Meninger

Anmeldelser

Ingen resultater