Ny og erfaren TR om dialog, kompromisser og øretæver
nikolaj_melander_helle_richardt

Ny og erfaren TR om dialog, kompromisser og øretæver

Dialogen er det vigtigste redskab som tillidsrepræsentant, og så skal du være villig til at få øretæver. Det mener en erfaren og en ny TR.

Helle Richardt smiler og siger: “Jeg kan godt lide en god kamp.”

Hun har mange års erfaring som tillidsrepræsentant (TR)  – først i 1990’erne, og igen de sidste seks år på Århus Statsgymnasium

Selv om hun fortæller, at man som tillidsrepræsentant skal være villig til at få “øretæver” fra både sine kolleger og fra ledelsen, så slår hun fast, at det er dialogen, som er det mest anvendte redskab for en god tillidsrepræsentant.

“I dag skal du være en god pragmatiker, og du er nødt til at gå ind i et dialogrum med ledelsen. Du skal både give og tage, for ellers kommer du ingen vegne,” siger Helle Richardt og henviser til, at der på de fleste skoler ikke længere er lokale aftaler om arbejdstid, som tillidsrepræsentanten tidligere skulle forhandle.

Valg af TR
Helle Richardt sidder sammen med den mindre erfarne tillidsrepræsentant Nikolaj Melander. Siden august har han talt kollegernes sag på Øregaard Gymnasium i Gentofte.

I anledning af at der i denne måned skal vælges tillidsrepræsentanter ude på skolerne, har de to TR’ere sagt ja til at sætte ord på, hvad en god tillidsrepræsentant efter deres mening skal kunne.

“Det er vigtigt, at der er tillid mellem dig og ledelsen, for ellers kan man ikke lave aftaler. Samtidig skal lærerkollegiet mærke, at du taler deres sag, og at du kan sætte bremseklodserne i over for ledelsen,” siger Nikolaj Melander.

Helle Richardt er enig. Hun mener, det er en vigtig opgave at formidle til ledelsen, hvad lærerne mener om udviklingen på skolen – for eksempel om effektiviseringer.

“Jeg bruger en del tid på at tale med rektor om de ting, som mine kolleger beder mig tale med rektor om. Jeg kan jo tage TR-kasketten på, og så er det TR, der taler og ikke mig – Helle,” siger hun.

Nye udfordringer for TR
Lige nu bliver der skåret ned på skolerne, samtidig med at den nye gymnasiereform skal implementeres. Det er en udfordring – ikke mindst for tillidsrepræsentanten.

“Hos os er vi gået sammen om at finde ud af, hvor vi skal skære henne, og ikke bare sige, det er ledelsens ansvar. Det er håbløst at lave nedskæringer og indføre en gymnasiereform samtidigt, men vi skal huske på, at det ikke er ledelsens beslutning. Som tillidsrepræsentant synes jeg, det er vigtigt, at nedskæringer ikke bliver en kamp mellem ledelse og lærere, hvor vi peger fingre ad hinanden,” siger han.

Vigtig opgave
Helle Richardt sidder og nikker. Hun er enig i, at dialogen er vejen frem for at komme helskindet igennem nedskæringerne.

Nedskæringer betyder mange steder, at der dumper flere opgaver ned i lærernes portefølje. Når der nu ikke længere er en centralt aftalt akkord, har tillidsrepræsentanten en anderledes, men meget vigtig rolle, mener Helle Richardt.

“Det er i høj grad en vigtig opgave for TR at holde ledelsen fast på, at de skal argumentere for, hvorfor den enkelte lærer skal have så og så mange opgaver i porteføljen. Og ledelsen skal kunne forklare, hvordan den enkelte lærer kan nå at løse alle opgaverne fagligt forsvarligt,” siger Helle Richardt.

God kommunikation
Spørgsmålet er så, hvilke faglige kvalifikationer en TR skal have?

“Det er fornuftigt, at du ved, hvordan du bruger et regneark. Det er også en god idé, at du kender historikken omkring overenskomster og skoleudvikling, og så skal du være i stand til at kommunikere med ledelsen og hele lærerkollegiet. Og du skal kunne gå efter kompromisset. Du kan ikke stille firkantede krav op og tro, du kan få det hele igennem,” siger Nikolaj Melander.

Valg af tillidsrepræsentant

Inden den 31. marts skal der vælges tillidsrepræsentant, tillidsrepræsentantsuppleant og arbejdsmiljørepræsentant på skolerne.

Læs mere om valget på GL's hjemmeside.