Fyret lærer: Vi befinder os på et smeltende isbjerg
No image

Fyret lærer: Vi befinder os på et smeltende isbjerg

Vivi Karina Michelsen er en af de afskedigede lærere. Her fortæller hun om den tidlige frygt, afskedigelsen og om at komme videre.

Tekst_ gs_redaktor

”Måske overlever jeg alligevel,” tænkte lærer Vivi Karina Michelsen på Horsens HF og VUC.

Klokken var 16.39 – ni minutter var gået efter det tidspunkt, hvor ledelsen ville sende en mail til de afskedigede lærere. Hun kiggede igen på mobilen, da klokken var 16.41, og mærkede et spirende håb. Men to minutter efter var håbet dødt. Den klassiske bimlende lyd fra hendes mobil gjorde Vivi Karina Michelsen opmærksom på, at hun havde modtaget en ny mail. Den var desværre fra skolens ledelse, der skrev, at hun var en af de afskedigede lærere.

”Jeg blev selvfølgelig smadderked af det og tænkte, at det var træls, at det lige skulle gå ud over mig. Men jeg gik ikke rigtigt i chok – måske fordi jeg inderst inde havde haft på fornemmelsen et stykke tid, at der ville ske store ændringer på skolen,” siger Vivi Karina Michelsen.

Den seneste tid havde hun med uro bemærket, at skolen fik færre kursister. Da et flertal i Folketinget blev enige om store nedskæringer i sektoren, ringede hendes alarmklokker.

”Da jeg havde gennemskuet, at der nok skulle fyres lærere på skolen, begyndte jeg at søge arbejde andre steder. Det har været rart at handle i stedet for at sidde og vente på dommen,” siger Vivi Karina Michelsen.

Det gør ondt at sige farvel
Det kom som et chok i lærergruppen, da skolens rektor på et personalemøde meddelte lærerne, at de store nedskæringer betød, at der skulle afskediges lærere på skolen, fortæller Vivi Karina Michelsen.

December på Horsens HF og VUC bestod derfor af en bølge af dårlige meddelelser. Først kom beskeden om de varslede afskedigelser. Så blev lærerne informeret om, at det ikke var få, men hele ni lærere, der skulle afskediges fra skolen. Og til sidst kom den omtalte eftermiddag, hvor mailboksen blev budbringer af det triste budskab.

Det blev også starten på et par meget turbulente uger for Vivi Karina Michelsen. Mandag blev hun fyret. Tirsdag tog hun fat i sit netværk og gjorde opmærksom på, at hun snart stod uden job. Allerede onsdag gjorde en kollega hende opmærksom på en stilling på den lokale eux. Torsdag afleverede hun ansøgningen, og mandagen efter kom hun til jobsamtale. Fredag var hun censor, hvor hun pludselig modtog et positivt telefonopkald fra Learnmark, der tilbød hende stillingen.

“Sjældent har man set så glad en censor,” siger Vivi Karina Michelsen.

På halvanden uge var hun gået fra at være afskediget til nyansat.

”Det gør ondt, at jeg skal forlade mit job her, for det er en god arbejdsplads, og jeg har nogle rigtig gode kolleger. Men jeg glæder mig samtidig meget til de nye udfordringer,” siger hun.

Vivi Karina Michelsen beskriver det nye job som sin drømmestilling. Ud over at undervise i dansk skal hun være studievejleder. Uddannelsen til studievejleder betaler Horsens HF og VUC som en del af hendes fratrædelsesordning.

De svageste kursister bliver tabt på gulvet
Midt i glæden over det nye job er Vivi Karina Michelsen dog stadig ramt af bekymringer.

”Jeg er bange for, at vi befinder os på et smeltende isbjerg. Først blev vi ramt af nedskæringerne, og snart kommer en ny gymnasiereform – måske med et karakterkrav på 4. Det vil få store konsekvenser for kursisterne,” siger Vivi Karina Michelsen og uddyber:

”Hvor skal de svageste kursister så gå hen? Jeg frygter, at de bliver tabt på gulvet.”

Vivi Karina Michelsen starter allerede på sit nye job i januar, så hun har også dårlig samvittighed over at forlade sine klasser midt på året.

Det bedste råd, hun kan give andre lærere i samme situation som hende, er ikke at tage det personligt.

”Konsekvensen af tidens store nedskæringer er, at selv gode lærere bliver fyret. Tænk på, at det ikke har noget med dig at gøre,” siger hun.

Inden afskedigelserne havde Vivi Karina Michelsen og hendes kolleger en drøftelse om, hvorvidt man ønskede at få en begrundelse for afskedigelsen.

“Det synes jeg ikke, man skal. Man risikerer bare at få nogle svar, man ikke ønsker at få, og som man slet ikke kan bruge til noget.”

Tema om afskedigelser

Læs hele temaet om afskedigelser: