Nedskæringer rammer vikarer hårdt
No image

Nedskæringer rammer vikarer hårdt

Vikarerne oplever lige nu en meget usikker tid på skolerne. De midlertidigt ansatte er de første, som forsvinder, når skolerne skal spare.

Årsvikarer og andre løst ansatte lærere kan se frem til nogle vanskelige år i gymnasiesektoren.

På grund af nedskæringer har alle skoler fra i år færre penge på budgettet, og flere skoler er begyndt at afskedige lærere.

Det betyder også, at mange vikarer ikke vil blive forlænget eller ansat, når deres vikariat udløber – i mange tilfælde til sommerferien.

Det vurderer Claus Schreiner Andersen, som er forhandlingschef i Gymnasieskolernes Lærerforening (GL).

”Det er klart, at de løst ansatte vil blive hårdt ramt af nedskæringer, og de steder, hvor man afskediger, vil man også skille sig af med vikarer. Vores vurdering er, at der vil forsvinde mange årsvikarer til sommer,” siger han.

Nedskæringer i de kommende år
I år skal alle ungdomsuddannelser skære to procent, og regeringen lægger op til, at skolerne mister yderligere to procent om året i de næste tre år. Samtidig bliver der til næste år skåret, hvad der svarer til over tre procent af taxameteret på stx.

Læs: Overblikket: Se hvor meget der skal skæres på skolerne

Svært at få job igen
Frederik Bo Lind er bekymret over mulighederne for at finde beskæftigelse som gymnasielærer i den kommende tid.

Han sidder i GL’s hovedbestyrelse, hvor han repræsenterer de ikke-fastansatte, og så er han vikar på Viden Djurs – Grenaa Htx.

”Det bliver svært at få job som vikar igen i den kommende tid,” siger han.

Han blev selv færdiguddannet på universitetet i august og har ikke pædagogikum. Som han selv konstaterer, kommer han og hans nyuddannede kolleger uden pædagogikum bagest i jobkøen, når skolerne begynder at afskedige lærere med pædagogikum.

”Skolerne vil hellere ansætte lærere med pædagogikum, frem for at skulle investere i nyuddannede,” siger Frederik Bo Lind.

Det kommende forår bliver derfor nervepirrende for mange løst ansatte, forudsiger Frederik Bo Lind.

”Vi ved ikke, om vi er købt eller solgt før i sidste øjeblik. Vi ved ikke, om vi har noget at lave efter sommerferien, eller hvor mange timer vi kan få,” siger han.

Går hårdt ud over vikarer
Rektor på Rødovre Gymnasium Peter Ditlev Olsen har ikke mange opmuntrende ord at sige til vikarerne.

Ifølge ham er det naturligvis de løst ansatte, som ryger først, når skolerne skal skære ned.

”Det ser desværre ud til, at det går hårdt ud over de vikarer, vi har nu. Hvis de økonomiske vinde var anderledes, ville vi gerne beholde nogle af dem og give dem pædagogikum,” siger Peter Ditlev Olsen.

Til gengæld regner han med, at Rødovre Gymnasium ikke skal afskedige fastansatte i dette og næste skoleår. Hvad der derefter kommer til at ske afhænger af, hvor mange lærere som går på pension eller af andre årsager stopper på skolen.

Rektor på Gefion Gymnasium i København Birgitte Vedersø bekræfter også tendensen.

“Vi har også varslet til vores årsvikarer, at de ikke skal regne med at blive genansat til sommer,” siger hun.

På Gefion Gymnasium svarer vikarernes timer til fire årsværk.

Vikarer er blevet opsagt
Gymnasieskolen.dk har tidligere skrevet, at flere skoler allerede har afskediget lærere. For eksempel har Københavns VUC allerede opsagt årsvikarerne – hvad der svarer til cirka 10 årsværk.

Læs: Lærere: Ledelsen skærer for voldsomt

Ifølge den seneste beskæftigelsesundersøgelse fra GL svarer de midlertidigt ansatte til 680 årsværk på stx, 240 årsværk på hhx og htx og 174 årsværk på VUC. Da mange vikarer ikke er ansat på fuld tid, er antallet af personer, som er løst ansatte, noget højere.