Tomas Kepler: Det ligner mobberi af gymnasiet
Tomas Kepler beretning

Tomas Kepler: Det ligner mobberi af gymnasiet

Drop retorikken om uddannelsessnobberi i forhold til de unge, som vælger at gå i gymnasiet. Fokuser i stedet på de unge, som ikke får en uddannelse. Det var et af budskaberne i formandens beretning på GL’s repræsentantskabsmøde.

“Jeg er dybt bekymret for, at vi nu nærmer os brændpunktet, hvor der danner sig et flertal for at rive tæppet væk under de velfungerende gymnasiale uddannelser,” sådan lød det fra Gymnasieskolernes Lærerforenings (GL) formand Tomas Kepler, da han afholdt sin årlige beretning på GL’s repræsentantskabsmøde på Frederiksberg.

Formanden brugte en del af talen på at adressere den offentlige debat om de unges uddannelsesvalg. Og han gentog flere gange, at han mente, at der bliver skudt med skarpt på gymnasierne.

Drop snakken om snobberi. Det er ganske enkelt noget værre vrøvl.

Tomas Kepler, formand
GL

“Der er brug for de gymnasiale uddannelser. De løfter – og skal fortsat løfte – rigtig mange unge. Derfor skal vi have ændret retorikken omkring gymnasierne, og særligt retorikken om STX. Drop snakken om snobberi. Det er ganske enkelt noget værre vrøvl. I den offentlige debat tales der om uddannelsessnobberi. Jeg synes hellere, man skulle begynde at kalde det uddannelses-mobberi.” sagde Tomas Kepler.

20 procent unge uden uddannelse
Blandt de 25-årige unge er der 20 procent, der ikke har gennemført en ungdomsuddannelse. Tomas Kepler mener, at politikerne derfor skal flytte deres fokus over på dem, frem for at forsøge at få færre unge til at vælge gymnasierne.

“Det er afgørende nødvendigt at finde reelle løsninger for den gruppe af unge, som hverken får uddannelse eller arbejde. Det er umådeligt mere konstruktivt at se potentialet i disse unge, frem for at mene, at behovet for arbejdskraftudbud skal findes i en nulsumsløsning blandt de unge, der tager en uddannelse,” sagde Tomas Kepler.

Måske skal man acceptere, at erhvervsuddannelser er bedst for unge i 20’erne.

Tomas Kepler, formand
GL

Han peger også på, at mange unge falder fra erhvervsuddannelserne, og at gennemsnitsalderen for at afslutte en erhvervsuddannelse er noget højere end for unge, der tager en studentereksamen.

“Måske skal man acceptere, at erhvervsuddannelser er bedst for unge i 20’erne, og at de unge såvel som samfundet vinder ved, at de unge har en gymnasial uddannelse med sig,” sagde Tomas Kepler.

Mens Tomas Kepler var bekymret for debatten om de unges uddannelsesvalg, var han meget tilfreds med det seneste år . Ikke mindst fremhævede formanden, at der i år blev uddelt 250 millioner kroner til de gymnasiale uddannelser på finansloven. Efter flere års tilløb landede Folketinget også en aftale om elevfordeling. Begge dele har været mærkesager for GL.

“Stoppet for nedskæringer, elevfordelingsaftalens indhegning af selvejet og reinvesteringen af en kvart milliard kroner i vores uddannelser, betyder, at det sidste år har været et skelsættende år for GL. Vi har nu taget et første skridt – eller to, måske endda tre – fremad igen, for første gang i umindelige tider,” sagde Tomas Kepler.

Han fremhævede også den nye overenskomst, som ifølge ham er den første reelle forbedring siden OK13.

“Jeg er faktisk overbevist om, at OK21 er i færd med at skabe en udvikling i sektoren, som ikke kun lærerne, men også lederne på flere og flere skoler vil se muligheder i – hvis de ikke allerede gør det,” sagde han.

Læs formandens beretning her