Tekst_
Johan Rasmussen
Foto_
Thomas Steen Sørensen
Studieture er en fast del af de gymnasiale uddannelser, og langt de fleste lærere har prøvet at pakke kufferten og rejse ud i verden med en klasse. Men hvad skal eleverne have med hjem? Hvad er formålet med en studietur egentlig? Og er der forskel på den tid, lærerne får til planlægning og for at være afsted?
Det er ikke blot destinationerne og det faglige indhold på studieturene, som varierer på de danske gymnasier. Den tid, lærerne har til at planlægge en studietur, og de timer, de får for at være afsted på turen, varierer også.
Det viser en rundringning til tillidsrepræsentanter på 13 gymnasier, som Gymnasieskolen har lavet.
Rundringningen viser, at der på skolerne er forskellige typer aftaler, eller at ledelsens planlægningstal – hvis de er synlige – kan variere meget, for eksempel mellem 50 og 100 timer.
Nogle steder får lærerne et kontant honorar for rådighedstid, andre steder ikke. Nogle steder er studieturen ren tidsregistrering, andre steder har man en mere akkordlignende aftale.
På Vejen Gymnasium tidsregistrerer lærerne den tid, de bruger på planlægning og afvikling af studieturen. Skolens planlægningstal er 75 til 80 timer, og derudover er der lavet en aftale for, hvordan rådighedstiden – når der ikke er fagligt program på turen – honoreres.
Tillidsrepræsentant Asbjørn Hansen mener, at planlægningstallene for turene og aftalen om rådighedstid er rimelige.
“Jeg elsker at være på studietur, men det er hårdt. Du er væk fra familien, og du er på, fra du møder i lufthavnen, til du er hjemme igen. Derfor skal der også være nogle ordentlige rammer for turen, der gør, at lærerne har lyst til at tage afsted og har tid til at planlægge et godt fagligt program hjemmefra,” siger han.
Rundspørgen til 13 tillidsrepræsentanter giver naturligvis ikke et fuldt overblik over, hvilke rammer landets gymnasier har for studieture, eller hvad der er den mest udbredte tendens for arbejdstiden, når lærere og elever drager på studietur.
Det er også vanskeligt og nok også misvisende at sammenligne rammerne en til en fra skole til skole, for eksempel er der skoler, hvor det er aftalt, at lærerne afvikler et vist antal undervisningsmoduler på studieturen ved siden af den arbejdstid, som registreres.
Tillæg på 2.000 kroner
På Frederiksberg HF-kursus er der netop lavet en ny aftale om studieture.
Her får de to deltagende lærere 48 timer til planlægning af program, transporttid og selve turen. Derudover er der seks ekstra timer til hver lærer, hvis der er elever under 18 år med. En af lærerne er tovholder og får syv ekstra timer til logistik – for eksempel bookning af transport, indkvartering, sørge for tilladelser, budget og så videre.
Derudover afvikles der to moduler á 95 minutter i hvert af de to fag, som er målrettet turen.
Endelig får hver lærer et tillæg på 2.000 kroner for at stå til rådighed uden for det faglige program. Sker der noget ekstraordinært, for eksempel at en elev skal til lægen, tidsregistrerer læreren tiden. Den nye aftale gælder fra dette skoleår.
“Vi sætter meget pris på gennemsigtigheden i aftalen, men det er også mit indtryk, at lærerne har brugt en del mere tid på forberedelsen af turene, end man forventer med aftalen,” siger tillidsrepræsentant Manisha de Montgomery Nørgård, som nævner, at aftalen skal evalueres, når den har været afprøvet i en periode.
Tid til aftenprogram
På stx på Rybners Gymnasium er ledelsens planlægningstal for planlægning af studietur, rejsetid, fagligt program og rådighedstid 100 timer. Lærerne tidsregistrerer ved siden af, og hvis en særlig situation opstår, kan timerne godt løbe op over 100 timer.
“Vi er glade for de rammer, og det betyder også, at lærerne har tid til at lave nogle gode faglige programmer,” siger tillidsrepræsentant Ane Cecilie Gabel Preuss.
Der skal være nogle ordentlige rammer for turen, der gør, at lærerne har lyst til at tage afsted.
Hun har selv været på studietur til Edinburgh for nylig, og her havde hun og hendes kollega også planlagt et aftenprogram med eleverne tre aftener. Ud over at aftenprogrammet giver noget ekstra socialt for klassen, er det også en god måde at have lidt mere styr på eleverne på, i forhold til hvis de havde fri fra klokken 16 hver dag, mener Ane Cecilie Gabel Preuss.
“Jeg tror ikke, vi ville planlægge tre aftener med eleverne, hvis der ikke var timer til det,” siger hun.
Rundspørgen viser også, at hvis skolens rammer for studieturene ikke er tilfredsstillende, kan det gå ud over kvaliteten af indholdet. Der er ikke tid til at lave et spændende fagligt program i en presset hverdag med en stor arbejdsportefølje, siger flere tillidsrepræsentanter.
Effektiviserer studieturen
På et teknisk gymnasium fortæller en tillidsrepræsentant, at ledelsen i år har meldt ud, at de fremover forventer, at planlægning og afvikling af en studietur nu tager 25 færre timer end sidste år. Før var planlægningstallet 85 timer, nu er det 60 timer.
Til gengæld skal lærere og elever på skolen tage til nogle få udvalgte destinationer og gerne gentage programmet fra år til år.
“Det er en måde at effektivisere studieturen på. Men det betyder også, at entusiasmen for at tage med på studietur er faldet,” siger skolens tillidsrepræsentant, som ikke ønsker at stå frem med navn.
Tillidsrepræsentant Louise Danielsen fra NEXT Vestskoven Gymnasium i Albertslund, som udbyder både hhx, htx og stx, fortæller, at skolen er inde i en god proces, hvor planlægningstal bliver mere gennemsigtige. Det betyder også, at der bliver sat planlægningstal på studieture. På skolen er planlægningstallet for en studietur inklusiv planlægning af turen 37 timer. Dertil bliver der lagt et antal undervisningsmoduler.
“Jeg tror, at planlægningstallet for studieture er i underkanten, og risikoen er, at lærerne så ikke ønsker at tage på studietur,” siger Louise Danielsen.
Hun understreger dog, at lærerne tidsregistrerer, og hvis tallene viser sig ikke at holde, er det et stærkt argument i dialogen med ledelsen om fastsættelsen af planlægningstallene.
Kommentar til artiklen
Eller opret med din email
Klik her, hvis du har glemt din adgangskode