Annonce
Skip to content
Artikel
GL: Sådan skal arbejdstid håndteres på studieture
Til toppen
Find vej til
  • Job
  • Annonceinfo
  • Redaktionen
  • Artikler
  • Anmeldelser
  • Meninger
Skriv et debatindlæg
0
  • Gymnasiereform 2030
  • Kunstig intelligens
  • Tidsregistrering

Mere

  • Adgangskrav Afskedigelser Akademikerne Alkoholpolitik Almendannelse anvendelsesorienteret undervisning APV arb Arbejdsglæde Arbejdsmiljø Arbejdspres Arbejdstid AT Autisme Besparelse Brobygning campus Corona Dannelse
  • Dansk Deltid DGS Didaktik Digital dannelse Digital eksamensovervågning Digital krænkelse Digitalisering Efteruddannelse Eksamen Eksamensform Elevboom i gymnasiet Elever med handicap elevfor Elevfordeling Elevtrivsel Engelsk EOP Epx
  • EU Eux Fængsler Faglighed Feedback Filosofi Finanslov 2023 Finanslov 2024 Finanslov 2025 fjernundervisning Folkemøde 2023 Folkemøde 23 Folketingsvalg 2015 Folketingsvalg 2019 Folketingsvalg 2022 Frafald Fremmedsprog Fremmedsprogsstrategi fusion
  • gambling GDPR GL's hovedbestyrelsesvalg GLs internationale arbejde Grønland Grundforløb Gruppearbejde Gymnasiale suppleringskurser Gymnasielukning Gymnasiereform 2016 Gymnasiereform 2030 Hf Hhx Historie Høje følelsesmæssige krav Htx Idræt Indeklima Indflydelse
  • Innovation Integration It It i undervisning It-forbud Kandidatreform Karakterer Karakterkrav Karakterræs Karakterskala Karrierelæring kinesisk Klager Klasseledelse Klima Kollegial supervision Kommunikation og it Kompetenceudvikling Køn
  • Kunstig intelligens Lærer-elev-relation Lærerens dag Lærerliv læring Læsevejledning læsning Lectio Ledelse Lektier Litteratur Litteraturkanon Lokalaftale Lokalløn Løn Matematik Matematik B Min gymnasietid Mobiltelefon
  • Mødekultur Motivation Musik Naturgeografi Naturvidenskab Nedskæringer Ny lærer Nyt skoleår - nye ideer Observation af undervisning OK 13 OK 15 OK 21 OK 24 OK 26 Ordblind Overenskomst Pension politik Præstationskultur
  • Praktikant privatundervisning Professionel kapital Psykisk arbejdsmiljø Psykologisk tryghed regeringens gymnasieudspil Religion Repræsentantskabsmøde Repræsentantskabsmøde 2023 Repræsentantskabsmøde 2024 Rettestrategier samarbejde mellem uddannelser Seksualundervisning Selvcensur Seniorarbejdsliv serviceeftersyn Sexchikane Sexisme Skærmfri undervisning
  • Skriftlighed Snyd Sociale Medier Socialt taxameter SOP SRP Stress Studieretning Studietur Sverige Sygdom Taxameter Taxameterordning Teamsamarbejde Tekst Tidsregistrering Tillidsrepræsentant Tilsyn Tværfaglighed
  • Uddannelsespolitik Udveksling Undervisningsdifferentiering Undervisningsevaluering ungdomskultur valg Valgkamp Vejledning Vidensdeling Videregående uddannelse Vikar Virtuel undervisning VUC Ytringsfrihed
  • Gymnasiereform 2016 Eksamen Kunstig intelligens Corona Elevfordeling Fremmedsprog OK 13 Gymnasiereform 2030 Nedskæringer Tidsregistrering
luk
Magasin5_Tema_Banner_Studieture-GL-aspect-ratio-348-234
10. oktober 2022

GL: Sådan skal arbejdstid håndteres på studieture

OverenskomstUndervisning Studietur
Indhold
Tekst_ Johan Rasmussen
Link er kopieret

Enten laver ledelse og lærere en akkordaftale for studieture, eller også skal lærerne tidsregistrere. Det slår formanden for GL’s overenskomstudvalg fast.

Fokus: Studieture

Studieture er en fast del af de gymnasiale uddannelser, og langt de fleste lærere har prøvet at pakke kufferten og rejse ud i verden med en klasse. Men hvad skal eleverne have med hjem? Hvad er formålet med en studietur egentlig? Og er der forskel på den tid, lærerne får til planlægning og for at være afsted?

En studietur er på mange måder en anderledes arbejdsopgave end hverdagen hjemme på skolen. Arbejdsdagene kan være lange, og læreren har ansvaret for eleverne 24 timer i døgnet.

I Gymnasieskolernes Lærerforening (GL) understreger man, at lærerne naturligvis skal honoreres rimeligt for den forholdsvis store arbejdsopgave, det er at være i udlandet med en stor flok elever.

“Overordnet set er der to muligheder: Enten laver man på skolen en akkordaftale for studieture, eller også skal lærerne tidsregistrere,” siger Anne Sophie Huus Pedersen, som er formand for GL’s overenskomstudvalg.

GL har ikke et overblik over, hvordan studieturen håndteres på alle skoler, men det er indtrykket, at mange ledere har været interesseret i at lave akkordaftaler om studieture, fortæller Anne Sophie Huus Pedersen.

Rådighedstid skal honoreres
GL vil ikke fremhæve en model frem for en anden, men Anne Sophie Huus Pedersen understreger, at skolerne i begge tilfælde skal forholde sig til rådighedstiden. Det kan godt være, at læreren om aftenen sidder og puster ud på sit hotelværelse, men vedkommende har stadig ansvaret for eleverne.

Den tid, man er til rådighed, skal selvfølgelig honoreres.
Anne Sophie Huus Pedersen, formand
GL's overenskomstudvalg

“Du står til rådighed hele tiden, og du har ansvaret for elever, som eventuelt drikker alkohol i en fremmed storby. Du kan derfor ikke trække stikket og holde fri. Den tid, man er til rådighed, skal selvfølgelig honoreres,” siger Anne Sophie Huus Pedersen, som selv underviser på Tradium Tekniske Gymnasium.

Hun understreger, at hvis man på en skole har en aftale om, at lærerne tidsregistrerer, så skal ledelse og medarbejdere stadig forholde sig til rådighedstiden – for eksempel med et honorar.

“Det er ikke o.k., hvis ledelsen melder ud, at man kun forventer, at lærerne tidsregistrerer 7,4 timer om dagen, uden at tage højde for den specielle arbejdsopgave, en studietur er,” siger Anne Sophie Huus Pedersen.

Forskellige vilkår
Erhvervsskolelærere på erhvervsskoler under Uddannelsesforbundet har en central akkordaftale for studieture. Her får lærerne 12 arbejdstimer i døgnet plus 12 timers rådighedstjeneste. Rådighedstjeneste beregnes med en tredjedel arbejdstid eller udbetales. Med andre ord: Gymnasielærere og erhvervsskolelærere rejser på studietur med forskellige rammer.

“Det betyder, at lærere på samme erhvervsskole varetager sammenlignelige opgaver på helt forskellige vilkår,” siger Anne Sophie Huus Pedersen.   

Læs kapitel 5

”På rejsen bliver historien nærværende”

Læs næste artikel

Kommentar til artiklen
  1. Eva Fredtoft siger:
    3. november 2022 kl. 21:50

    Hvorfor mener Gymnasielærerforeningen at man har ansvar for eleverne døgnet rundt – på studieture, hvis man kun for løn for 7,4 timer?
    Er det ikke klart at lærerne IKKE har ansvar for elever- når læreren ikke er på arbejde?

    Log ind for at svare
  2. Finn Hartvig Nielsen siger:
    6. november 2022 kl. 14:25

    Det er vist ikke Gymnasielærerforeningen der mener, at man har ansvar døgnet rundt, hvis man kun får løn for 7,4 timer. Det er et tænkt eksempel fra Anne Sophie Huus Pedersen. Ingen skole vil sende en klasse på studietur, uden at der vil være en lærer, der skal stå til rådighed, hvis der skulle ske noget. Spørgsmålet er så, hvordan den rådighed skal aflønnes, men både GL, ledelse og ethvert menneske vil vel ikke mene, at der ikke skal være en voksen, der har ansvaret for en flok gymnasie-elever i en fremmed by?

    Log ind for at svare
  3. Anne Sophie Huus Pedersen siger:
    9. november 2022 kl. 9:47

    Hej Eva.
    Som Finn skriver, står du som lærer til rådighed for din arbejdsgiver, når du er på studietur, og det skal naturligvis honoreres. Det er forskelligt, hvordan skolerne honorerer den tid, der ligger uden for egentligt program. På nogle skoler honoreres rådighedstiden med et honorar, på andre er der aftalt en akkord, som rækker ud over program, på andre igen er det aftalt, at den ene lærer “har vagten” og tidsregistrerer uden for program, imens den anden holder fri og ikke står til rådighed for eleverne. Sidstnævnte eksempel vil jeg dog ikke anbefale, da du som lærer stadig forventes at stå til rådighed i det tilfælde, at eleverne har brug for mere end én lærer, og du forventes at opholde dig på studietursdestinationen, så du er tilgængelig for arbejdsgiver. Naturligvis honoreres forberedelse samt program også. Hvis I hos jer oplever, at ledelsen dikterer, at I skal tidsregistrere 7,4 timer (eller blot programmet) og ikke honoreres for rådighedstid eller forberedelse, vil jeg opfordre jer til at drøfte spørgsmålet på et klubmøde og/eller kontakte GL via jeres TR. Jeg håber, at det var svar på dit spørgsmål.
    Venlig hilsen
    Anne Sophie

    Log ind for at svare

Skriv et svar Annuller svar

Du skal være logget ind for at skrive en kommentar.

Fortsæt med Facebook
Continue with Google
Fortsæt med Twitter

Eller opret med din email

Klik her, hvis du har glemt din adgangskode
Relaterede artikler
  • Fokus
    Magasin5_Tema_Banner_Forskel-aspect-ratio-348-234
    Overenskomst Undervisning

    Stor forskel på lærernes vilkår for studieturen

  • Foto_Feng-Shan_Taiwan-scaled-aspect-ratio-348-234
    Undervisning Ungdomskultur

    Gensidig dannelse og inspiration i udvekslingsbesøg

  • Studietur-2-aspect-ratio-348-234
    Uddannelsespolitik Undervisning

    Rektorer og elever uenige om ministers studieturs-udmelding

  • Mernild-340-scaled-aspect-ratio-348-234
    Undervisning Ungdomskultur

    Klimaforsker blåstempler studieture med fly

  • l-alkohol-fest_0-aspect-ratio-348-234
    Undervisning

    Rektorer er dybt splittede om alkoholforbud

Indhold Studieture

Studieture er en fast del af de gymnasiale uddannelser, og langt de fleste lærere har prøvet at pakke kufferten og rejse ud i verden med en klasse. Men hvad skal eleverne have med hjem? Hvad er formålet med en studietur egentlig? Og er der forskel på den tid, lærerne får til planlægning og for at være afsted?

  • Kapitel 1

    Når undervisningen rykker ud af klasselokalet

  • Kapitel 2

    Hårdt, men godt

  • Kapitel 3

    Stor forskel på lærernes vilkår for studieturen

  • Kapitel 4

    GL: Sådan skal arbejdstid håndteres på studieture

  • Kapitel 5

    “På rejsen bliver historien nærværende”

luk
  • Annonceinfo
  • Job
  • GL
  • Redaktionen
  • Artikler
  • Anmeldelser
  • Meninger
  • Skriv et debatindlæg

Tilmeld nyhedsbrev

Gå ikke glip af nyheder fra Gymnasieskolen

Indtast din email adresse
Copyright Gymnasieskolen 2025

Anbefalede stofområder
  • Arbejdsmiljø
  • Undervisning
  • Karriere
Anbefalede emner
  • Corona
  • Stress
  • Eksamen

Artikler

Meninger

Anmeldelser

Ingen resultater