Snyd med Lectio vil blive opdaget
shutterstock_111242519

Snyd med Lectio vil blive opdaget

En gymnasieelev blev i går dømt for at have logget sig ind på Lectio og ændret karakterer. Den slags snyd vil blive opdaget før eller siden, mener firmaet bag Lectio.

Det startede med, at en elev så sin lærers kode til Lectio. Eleven blev nysgerrig, loggede sig på, og ændrede karakterer for sig selv og nogle klassekammerater.

I går tilstod eleven og fik en betinget dom ved Retten i Helsingør, skriver Frederiksborg Amts Avis.

Martin Holbøll direktør i Macom, som er systemudvikler af Lectio, forklarer, at systemet med meget stor sandsynlighed vil opdage, hvis elever forsøger at snyde, som den dømte elev gjorde.

”Systemet vil før eller siden opdage, hvis en elev logger ind og ændrer noget. Alle logins bliver gemt, og systemet tjekker for usædvanlige ting,” siger Martin Holbøll.

Eksamensbevis
Desuden kan karakterer, som kommer til at stå på elevernes eksamensbevis, kun skrives ind og ændres af administrationen. En lærers adgangskode kan med andre ord ikke give en elev mulighed for at forbedre sit gennemsnit på uærlig vis. Til gengæld er det lærerne, som skriver standpunktskaraktererne ind i Lectio.

Alligevel opfordrer Martin Holbøll lærere til at behandle deres password til Lectio på samme måde, som de passer på deres kode til netbank.

”Det sker, at elever får fat i login fra lærere, og nogle har forsøgt at rette i deres fravær. Eleverne tænker måske ikke over, at det er en alvorlig forbrydelse, og derfor er der ingen grund til at friste dem,” siger Martin Holbøll.

Han anbefaler, at lærere ændrer deres password, hvis de er bange for, at elever kender det.

I sagen med den dømte elev, havde læreren opdaget, at karaktererne var blevet ændret, og kunne spore IP-adressen til gymnasieelevens forældres adresse.