Sådan hjælper du elever med eksamensangst
Eksamen 10

Sådan hjælper du elever med eksamensangst

Eksamen er ofte forbundet med nervøsitet, og for nogle elever udvikler det sig til eksamensangst. Som lærer er der flere ting, du kan gøre i undervisningen for at hjælpe eleverne, mener blandt andet en psykolog.

For de fleste gymnasieelever er eksamen forbundet med en eller anden grad af nervøsitet.

Den almindelige nervøsitet kan være en fordel, da den skærper din opmærksomhed. Det bliver først et alvorligt problem, hvis nervøsiteten tipper over og udvikler sig til eksamensangst.

I løbet af foråret afholder mange skoler kurser for elever, som døjer med eksamensangst. Men læreren på den anden side af det grønne bord kan også gøre sit for at hjælpe en elev med eksamensangst.

“En af de ting som kan skabe eksamensangst er usikkerhed omkring, hvordan eksamen foregår. Læreren kan med fordel afholde prøveeksamen og tale eksamen grundigt igennem med eleverne, så det er tydeligt, hvad der skal ske,” siger Lisbeth Lage, underviser i dansk og idræt og læsevejleder på Vejen Gymnasium og HF. Hvert år afholder hun kursus for elever med eksamensangst.

Frygtforestillinger om eksamen
Eksamensangsten kan komme til udtryk som en tilstand præget af ubehag, indre uro og bekymringer. Der findes utallige kurser, private rådgivningsforløb, youtube-videoer og en app, som kan hjælpe studerende, der lider af eksamensangst.

Det er forskelligt fra person til person, hvordan eksamensangsten viser sit ansigt. Psykolog Anna Stelvig, som også står bag firmaet StudyMind, fortæller, at hun oplever mange elever, som har frygtforestillinger omkring eksamen.

“Eleverne tror, at de ikke må holde pauser, de skal kunne svare på alting, og hvis de laver en fejl, så er det hele helt skidt. Men det passer ikke, og det er vigtigt, at læreren er med til at afmystificere elevernes forestilling om eksamen,” siger Anna Stelvig, Cand. mag. i psykologi og medstifter af StudyMind.

Øvelser mod eksamensangst
På Vejen Gymnasium og HF har de fået positiv respons for deres kurser om eksamensangst. Her skal eleverne blandt andet fortælle om deres egne erfaringer med eksamener, lave vejrtrækningsøvelser, og så snakker underviser Lisbeth Lage også med eleverne om deres rettigheder i eksamenssituationen.

Det er vigtigt, at læreren fortæller, at det er OK at være nervøs,

Anna Stelvig, psykolog
StudyMind

Når Lisbeth Lage underviser elever med eksamensangst, laver hun blandt andet forskellige øvelser, hvor eleverne bliver mere trygge ved at lave oplæg overfor hinanden. Først i små grupper og senere for hele klassen.

Desuden lægger hun vægt på at snakke med eleverne om helt lavpraktiske ting. Husk at få spist og sovet, og hold pauser, når du læser til eksamen.

Når Lisbeth Lage har elever på eksamenskurser opfordrer hun også eleverne til at tale med deres egen lærere om problemet. For det kan afhjælpe stressymptomerne og angsten, hvis eleven selv er åbne omkring det.

Det er OK at være nervøs
Eksamensangst er et slags opråb fra den pressede elev, og derfor er det vigtigt, at lærerne ved, hvad de kan gøre for at hjælpe.

Information om eksamen og en grundig snak om, hvad det er, eleverne er nervøse for, kan være en god forebyggende indsats, fortæller Anna Stelvig fra StudyMind.

“Mange elever skjuler deres nervøsitet, fordi de tror, at det vil ødelægge bedømmelsen. Derfor bruger de kræfter på at undertrykke nervøsiteten, og det betyder, at der er færre kræfter til faglige præstationer. Det er vigtigt, at læreren fortæller, at det er OK at være nervøs, og vi bedømmer dig kun på din faglige præstation,” siger Anna Stelvig.

Gode råd til gymnasielæreren

• Snak med dine elever om eksamen. Fortæl hvordan det kommer til at foregå, og hjælp med at afmystificere elevernes forestillinger om eksamen.
  • Det er OK at være nervøs. Giv eleverne rum til at trække vejret og tage en tår vand.
  • Fortæl eleverne, at du er der for at hjælpe dem.