13 gode råd: Sådan sikrer du dine elever mod eksamensstress
Talblind

13 gode råd: Sådan sikrer du dine elever mod eksamensstress

Eksamensperioden er skudt i gang. For nogle elever betyder det stress og angst, men det kan du som lærer modvirke. Vi giver dig de bedste råd til, hvordan du støtter dine elever igennem den kommende tid.

Gang på gang viser undersøgelser, at gymnasieelever føler sig stressede. Især eksamensperioden tærer på elevernes nerver, og mange kæmper med eksamensangst og stress i læseferien.

I samarbejde med stressekspert Thomas Pape bringer vi her 13 gode råd, du som lærer kan give dine elever:

1. Fortæl dem, hvad de bliver bedømt på i hvert enkelt fag. Selvom de kan læse det i bagbeskrivelsen, så er der mange af dem, der ikke har gjort det. Det giver eleverne ro at vide, hvad de skal forberede sig på.

2. Fortæl dem, at du glæder dig til, at de kommer til eksamen. De har været igennem tre års træning med minikonkurrencer undervejs. Nu skal de til den afgørende konkurrence: eksamen. Hvis de var sportsfolk, ville de glæde sig, og det samme ville deres træner. Det er ikke en dag, de skal have overstået, men i stedet en, de skal se frem til.

3. Fortæl dem, hvordan de forbereder sig bedst til hvert enkelt fag. I idræt er det for eksempel rart at vide, om de bedste forbereder sig ved at forbedre konditallet, lave koordinationsøvelser eller smidighedsøvelser.

4. Introducér dem til Cornells notatteknik. Alle de studerende, som Thomas Pape har mødt, der bruger den, opnår gode resultater.

5. Fortæl dem, at læseperioden er en træningslejr, der kræver, at de ikke bliver forstyrret. Eleverne skal skabe luft og aflyse andre ting i perioden. Det er vigtigt, at de kommunikerer ordentligt ud til familie og venner på forhånd.

6. Lær eleverne at holde pauser. Den bedste model er 50 minutters læsning og 10 minutters pause, ellers lagres den nye viden ikke. De elever, der holder pause, bliver mere udholdende, motiverede og fokuserede.

7. Fortæl eleverne at de skal minimere forstyrrelser fra blandt andet mobiltelefoner. En amerikansk undersøgelse viser, at hvis du forstyrres i 2,8 sekunder fordobles din fejlrate i det, du laver. Eleverne bør lave aftaler med sig selv om, hvordan de forhindrer den slags forstyrrelser.

8. Den, der vil huske meget, skal sove meget. Den, der spiser ordentligt, får sin hjerne til at kapere mere. Den, der er fysisk aktiv, har en større hukommelse. Sørg for at eleverne gør alle tre ting.

9. Øvelse! Eleverne skal vænne sig til at gøre tingene som til eksamen. De skal sætte tid på øvelserne, øve sig i at tale højt, skrive på tavlen og bruge deres kropssprog. Det er vigtigt, at eleven træner den performance, som eksamen er, så eksamen ikke bliver første forsøg.

10. Tillad de negative tanker. Mange elever kæmper med at holde dem på afstand, men det gør det blot værre. Når de negative tanker dukker op, så sig hej til dem og byd dem velkommen. Så forsvinder de lettere. Det kan lyde banalt, men er ofte svært.

11. Lommelygteøvelsen: Betragt situationen som et mørkt rum, hvor du står med en lommelygte og kun kan lyse ind i et hjørne. I stedet for at lyse på hjørnet med frygt og pessimisme, så lys på hjørnet med alle de gode ting, du har gjort i forberedelsen.

12. På eksamensdagen bør eleverne gå eller løbe en tur i en halv time. Det påvirker hukommelsen godt. Lige inden de skal ind, kan de gå afsides og hoppe op og ned i to minutter. Det gør musklerne afslappede, gør åndedrættet dybere og giver større adgang til hukommelsescentret.

13. Få eleverne til at evaluere deres præstation. Der er stort set ingen elever, der gør det, selvom det kan hjælpe meget i forhold til kommende eksamener. Brug keep-drop-add-modellen: Hvad skal jeg beholde, hvad skal jeg droppe og hvad skal jeg tilføje?

Thomas Pape udgav tidligere på året bogen Studieliv uden stress, som du kan læse om her

Thomas Pape

• Uddannet fysioterapeut fra Fysioterapeutskolen i Aarhus i 2005.
  • Er privatpraktiserende fysioterapeut og stressrådgiver. Har siden 2005 drevet rådgivnings- og kursusvirksomheden Spine i Aarhus.
  • Forfatter til Studieliv uden stress, der udkom tidligere på året.