Rektorernes udfordring: Hvem skal undervise, når alle skal have matematik B?
matematiklaerer

Rektorernes udfordring: Hvem skal undervise, når alle skal have matematik B?

Manglen på matematiklærere i gymnasiet betyder, at skolerne må ansætte underkvalificerede undervisere. Problemet bliver større, når næsten alle elever skal have matematik på B-niveau.

Gymnasieskolerne spejder langt efter matematiklærere, når de skal ansætte nye lærere.
Hvis regeringens forslag om matematik på B-niveau for de fleste gymnasieelever bliver en realitet, skal skolerne for alvor have kikkerten frem.

I Vestjylland er der for eksempel mangel på matematiklærere, og på VUC Vest i Esbjerg har de været nødt til at ansætte folkeskolelærere som årsvikarer. På nuværende tidspunkt mangler skolen tre matematiklærere. Det har de gjort i fem år.

”Jeg slår stillinger op hvert år, men vi får ikke nogen ansøgninger. Vi ligger i Vestjylland, og her stråler jo ikke ligefrem af akademisk arbejdskraft,” siger rektor Frants Jørn Regel.

Problemet er så stort, at han har været nødt til at ansætte nogle, som på papiret ikke er kvalificerede til at være årsvikarer.

”Vi har måttet trække på de lærere, vi har i forvejen, og give dem lidt ekstra for det. Jeg har en matematiklærer nu, der tager sig af B- og A-niveau. Så har vi folkeskolelærere ansat til at undervise på C-niveau,” siger han.

Sværest uden for universitetsbyerne
På Kalundborg HHX og HTX har man løst problemet ved at ansætte civilingeniører og efteruddanne dem. De har tre matematiklærere, og ingen af dem har læst klassisk matematik.

”Matematiklærere hænger ikke på trænerne. Vi får ikke voldsomt mange ansøgninger, fordi vi ligger i Kalundborg. Civilingeniørerne er dem, vi har kunnet få de seneste år, hvor der har været krise i forhold til at finde matematiklærere,” siger rektor Hanne Normann Michelsen.

Værst i de små byer
Det er især byer langt fra universiteterne, der lider mest, mener Frants Jørn Regel fra VUC Vest.

”Når der generelt er få matematiklærere, så spiser de store byer dem,” siger han.

Den teori er formanden for Danske Gymnasier, Anne Birgitte Rasmussen, enig i. Hun bekræfter, at gymnasierne generelt har svært ved at rekruttere matematiklærere.

”De skoler, der ligger tættest på universiteterne har en fordel, fordi de har mulighed for at trække på de studerende, der er ved at skrive speciale og på den måde holde dem til,” siger hun.

For få ansøgninger
Dorthe Heide er både rektor på Albertslund Gymnasium og HHX i Ballerup. På nuværende tidspunkt kan hun godt dække undervisningen med uddannede matematiklærere. Men Dorthe Heide genkender problemet, og hun kan tydeligt mærke, der er mangel på matematiklærere. Til en stilling som årsvikar i et andet fag, modtager skolen mellem 15-20 ansøgninger. Til en stilling som matematiklærer er antallet af ansøgere nede på et par stykker.

”Der er tydeligt forskel på fagene, og det er meget svært at finde matematiklærere. Det er noget, vi har fokus på, for jeg ved, det er et generelt problem på mange sjællandske gymnasier,” siger hun.

Stort problem i fremtiden
Udfordringerne bliver ikke mindre, hvis der kommer mere matematik på skoleskemaet.

Lige nu kan VUC Vest klare sig med folkeskolelærere, der underviser på C-niveau, men de vil komme til at mangle endnu flere lærere, hvis der skal ansættes lærere til matematik på B- og A-niveau.

”Hvis ikke de uddanner flere matematiklærere, er der jo ikke nogle at tage af. Så det vil være en udfordring for os,” siger Frants Jørn Regel fra VUC Vest.

Dorthe Heide fra Albertslund Gymnasium og HHX i Ballerup forudser, at det også bliver et fremtidigt problem, at mange matematiklærere nærmer sig pensionsalderen.

”I første omgang kan de matematiklærere, vi har, få mere matematik og mindre af deres andet fag for at klare problemet på sigt. Men det bliver et problem, fordi der er mange ældre matematiklærere, og der står jo netop ikke en flok unge og banker på,” siger hun.

Formand for Danske Gymnasier Anne Birgitte Rasmussen erkender, at det vil blive en større udfordring for gymnasierne at rekruttere matematiklærere, hvis der kommer et øget fokus på matematik.

”Hvis eleverne skal have flere matematiktimer, så er man nødt til at arbejde for på lang sigt at få flere til at læse matematik og flere til at komme ud i den anden ende som lærere.”