Regeringen vil alligevel give penge til små handelsgymnasier
pernille-rosenkrantz-theil-08-HIGHRES-2-aspect-ratio-348-234

Regeringen vil alligevel give penge til små handelsgymnasier

Små handelsgymnasier følte sig snydt oven på regeringens finanslovsforslag. Men skolerne skal have flere penge til næste år, understreger børne- og undervisningsministeren.

Tekst_ Johan Rasmussen
Foto_ Les Kaner

Regeringen vil give de små handelsgymnasier ekstra penge til næste år.

Pernille Rosenkrantz-Theil (S) lover nu, at de små handelsgymnasier skal have flere penge på budgettet til næste år. Regeringen er klar til at stille et ændringsforslag til deres eget finanslovsforslag for at sikre de små handelsgymnasiers økonomi, fortæller ministeren til gymnasieskolen.dk.

“Regeringens ambition er, at der skal laves et permanent udkantstaxameter til de erhvervsgymnasiale uddannelser, som flugter stx. Hvis det ikke kan nås før finanslovsaftalen, vil vi lave et ændringsforslag til finanslovsforslaget, der som minimum sikrer skolerne det beløb, de har fået hidtil,” forklarer Pernille Rosenkrantz-Theil.

Efter regeringen i sidste uge havde fremlagt deres forslag om næste års finanslov, var de små handelsgymnasier dybt skuffede. Skolerne mister to tilskud, og det betyder for eksempel, at Handelsgymnasiet Vestfyn har 1,5 millioner kroner mindre på budgettet næste år.

Skolens rektor Carsten Hogrefe understregede, at det højst sandsynligt vil betyde skolens lukning.

De små erhvervsgymnasier i Danmark modtager et udkantstilskud på cirka 229.000 kroner om året. Men hvis de var almene gymnasier, havde de fået op til 2,7 millioner kroner i udkantstaxameter.

Pernille Rosenkrantz-Theil har flere gange sagt, at der skal rettes op på taxametrene, og det gentager hun nu igen overfor gymnasieskolen.dk.

“Regeringen ønsker, at taxameteret for de små erhvervsskoler ligestilles med stx,” siger hun.

Det har længe været på ministerens bord at forhandle en ny taxameteraftale og ny institutionslovgivning, og i den aftale skal der indgå en forhøjelse af udkantstaxameter for erhvervsskoler, mener ministeren.

Pengene er afsat, og jeg har ikke hørt nogen partier være imod, at disse skoler får flere penge.
Pernille Rosenkrantz-Theil (S)
Børne- og undervisningsminister

Der er afsat en reserve på 64 millioner kroner i forbindelse med en ny aftale om taxameter.

Mangler 15 millioner kroner
Der findes seks små handelsgymnasier med en størrelse, som ville udløse udkantstaxameter, hvis de var almene gymnasier. De seks skoler skønner, at det svarer til 15 millioner kroner i alt om året.

“Pengene er afsat, og jeg har ikke hørt nogen partier være imod, at disse skoler får flere penge,” siger børne- og undervisningsministeren.

Men problemet er tiden. Pernille Rosenkrantz-Theil skønner selv, det bliver svært at nå at lave en omfattende aftale om taxametersystemet og institutionslovgivning, før næste finanslov bliver vedtaget. Hvis det ikke nås, vil regeringen, som skrevet, lave et ændringsforslag til finansloven, hvor de små handelsgymnasier får bevilget penge fra reserven på 64 millioner kroner.

Hun kan ikke sige præcist, hvad skolerne i så fald skal have.

“Det bliver der regnet på i ministeriet nu, men som minimum skal skolerne have det, de får i år,” siger hun.

Inden da kan statsminister Mette Frederiksen dog nå at udskrive folketingsvalg, og så er det uvist, hvad der sker.

Det vil Pernille Rosenkrantz-Theil dog ikke forholde sig til.

“I min planlægning for efteråret skal der forhandles taxameter,” siger hun.

Regler om udkantstilskud

Erhvervsgymnasier/erhvervsskoler:
Erhvervsskoler i såkaldte udkantskommuner modtager 229.200 kroner om året.

Almene gymnasier:
Udkantstilskuddet kan maksimalt udgøre 13.230 kroner per elev og 2.758.323 kr. per institution. Skoler med under 430 elever, og hvor nærmeste gymnasium ligger mere end 20 kilometer væk, kan få udkantstilskud.

Tilskud forsvinder næste år

Med regeringens finanslovsforslag forsvinder to tilskud i 2023, som de små handelsgymnasier har modtaget.

• En særbevilling til gymnasier og erhvervsskoler i udkantsområder på 535.714 kroner om året per skole.
  • En pulje på 10 millioner kroner til små erhvervsskoler. Fem små handelsgymnasier modtager lidt over 1 million kroner om året