Omstridt svensk kostskole genåbnet
Lundsbergsskola1

Omstridt svensk kostskole genåbnet

Den svenske rigmandskostskole Lundsberg, som blev lukket på grund af mishandling af elever i forbindelse med indvigelsesritual, er åbnet igen.

Den svenske kostskole Lundsberg, der i sommer blev lukket af Skolinspektionen, er nu åbnet midlertidigt. Skolen blev lukket efter det i august kom frem, at en gruppe ældre elever havde mishandlet to yngre elever med et tændt strygejern som en slags indvigelsesritual.

Skolinspektionen, der er tilsynsmyndighed på området, lukkede straks rigmandsskolen, der rummer både elever fra de øverste trin i grundskolen og gymnasiet.

Nu er skolen så åbnet igen, skriver Dagens Nyheter. Det sker efter en afgørelse i forvaltningsretten, hvori det lyder at ”Skolinspektionen ikke har haft beføjelse til at udøve tilsyn på de aktiviteter, der har fundet sted udenfor skoledagen”. Da episoden med strygejernet fandt sted om aftenen uden for skoletid, mener retten derfor, at Skolinspektionens lukning af Lundsberg var en fejl.

Skolinspektionen varsler, at de formentligt anker afgørelsen.

”Man kan næppe se to virksomheder med større sammenhæng end en skole og en kostafdeling, der hører sammen med skolen, især når det er den samme stiftelse, der finansierer begge dele,” siger Skolinspektionens generaldirektør Ann-Marie Begler til nyhedsbureauet TT.