Nyvalgt DGS-formand vil have penge til uddannelse
Martin Mejlgaard

Nyvalgt DGS-formand vil have penge til uddannelse

Martin Mejlgaard bliver gymnasieelevernes nye formand til sommer. Han vil blandt andet arbejde for at få geninvesteret penge i uddannelse og sænket klasseloftet.

Danske Gymnasieelevers Sammenslutning (DGS) har valgt en ny formand. Han hedder Martin Mejlgaard og går til dagligt på Århus Statsgymnasium.

Det første, som Martin Mejlgaard vil tage fat på, når han til sommer sætter sig i formandsstolen, er de besparelser, som landets gymnasier har været pålagt siden 2016.

“Jeg synes, at den allervigtigste kamp, vi står overfor lige nu, er kampen mod nedskæringerne, og de skal erstattes med langsigtede investeringer i uddannelse. Man har skåret helt ind til benet – og endnu længere,” siger Martin Mejlgaard til gymnasieskolen.dk.

Ifølge Martin Mejlgaard kan eleverne mærke, at besparelserne har påvirket undervisningen. Eleverne mærker, at deres lærere løber hurtigere, og at lærerne har mindre tid til forberedelse og at give feedback til den enkelte elev, fortæller han.

”For mig er det allervigtigste, at vi sikrer uddannelsens kvalitet, og det koster jo en masse penge. Jeg tror på, at uddannelseskvalitet hænger sammen med, hvor mange elever vi er i hver klasse,” siger han.

Færre elever i klasserne
Martin Mejlgaard har gået i en gymnasieklasse, hvor eleverne havde to forskellige studieretninger. Derfor har der i nogle af hans moduler været færre elever end hans normale klasse på 30 elever.

Den allervigtigste kamp, vi står overfor lige nu, er kampen mod nedskæringerne, og de skal erstattes med langsigtede investeringer.

Martin Mejlgaard, tiltrædende formand
Danske Gymnasieelevers Sammenslutning

Han fortæller, at det gjorde en stor forskel for undervisningen, og derfor foreslår han, at man sænker klasseloftet. I dag er der et fleksibelt klasseloft på 28 elever i gennemsnit.

”Når jeg selv har siddet i klasser med færre elever, har der været meget bedre tid til at komme i dialog med læreren og rigtig lære noget i sin undervisning,” fortæller den kommende DGS-formand.

Vil engagere elever til at mødes lokalt
Ud over sine forslag er der særligt en ting, som Martin Mejlgaard mener, at han kan bidrage med til ledelsen af DGS.

“Jeg tror, at jeg og resten af den ledelse, der tiltræder, kommer til at være rigtigt gode til at samle elevernes stemmer,” siger Martin Mejlgaard og uddyber:

“Vi kommer til at fokusere på at møde eleverne og sikre, at de sammen med os kan være tydelige om, hvad der skal forbedres.”

Han er lige nu regionsformand for DGS-Østjylland. Her har han tidligere haft succes med at engagere elever fra regionen i at mødes og diskutere uddannelsernes problemer og mulige løsninger, fortæller han. Og det er noget, som han vil tage med, når han tiltræder som formand.

“Jeg tror, at vi i løbet af det næste år kommer til at se en masse elever, der mødes lokalt på tværs af elevråd og diskuterer de problemer, der eksisterer på uddannelsesområdet,” siger Martin Mejlgaard.

En øget mistillid
Listen med udfordringer, som Martin Mejlgaard regner med at beskæftige sig med i sit år som formand, er lang. Ud over nedskæringer og klasseloftet nævner han karakterkravet, uddannelsesloftet og vejledning.

Der skal simpelthen være mere tillid til eleverne og mindre centralstyring.

Martin Mejlgaard, tiltrædende formand
Danske Gymnasieelevers Sammenslutning

Martin Mejlgaard fortæller derudover, at han det seneste år har bemærket en tendens, der bekymrer ham. En tendens til øget mistillid mellem politikere og uddannelsesinstitutionerne. Han nævner her den omdiskuterede digitale prøvevagt og fraværsreglerne.

”Det er også en af de ting, vi skal have fat i. Der skal simpelthen være mere tillid til eleverne og mindre centralstyring. Jeg tror, at vi får det bedste resultat, hvis rektorerne, lærerne og eleverne i fællesskab laver nogle lokale rammer for, hvordan man håndterer problemer i deres institution,” siger Martin Mejlgaard.

Martin Mejlgaard overtager formandskabet i DGS fra 1. juli efter den nuværende formand Malte Sauerland-Paulsen.