Nyuddannet lærer: Jeg er på den rette hylde
Louise Balsløv

Nyuddannet lærer: Jeg er på den rette hylde

I sidste måned afleverede hun speciale, og nu underviser Louise Balsløv på Albertslund Gymnasium. Det har været en overvældende start på drømmejobbet, men hun tager en dag ad gangen og spørger sine kolleger til råds.

Hvad er et modalverbum, og hvordan bøjer du ‘at smile’ i førnutid? Spørgsmålene fra eleverne i 1.g er mange, men den nyuddannede Louise Balsløv navigerer roligt rundt blandt dem.

Hun afleverede speciale i slutningen af juli, og i dag er hun i fuld gang med undervisningen i almen sprogforståelse (AP) på Albertslund Gymnasium.

“Jeg er slet ikke i tvivl om, at jeg er på rette hylde. Selvom det er meget turbulent i starten og en smule overvældende at møde alle eleverne, så kan jeg mærke, at det er for fedt at undervise,” siger Louise Balsløv på 26 år, som underviser i spansk og religion.

Udfordringer i opstarten
Hun havde sin første rigtige undervisningstime i sidste uge. Selvfølgelig var hun nervøs for at skulle møde eleverne, men Louise Balsløv har helt bevidst spillet med åbne kort og fortalt til sine klasser, at hun også er helt grøn.

Du skal jo ikke opfinde den dybe tallerken som nyuddannet.

Louise Balsløv, lærer
Albertslund Gymnasium

Overfor de mange hold af 1.g’ere har det givet en fælles forståelse for at begge parter er nye på skolebænken.

“Den største udfordring er at finde ud af, hvor lang tid de enkelte ting tager. Hvor meget skal jeg forberede til hver time, og hvilke spørgsmål kan eleverne finde på at stille?” siger Louise Balsløv.

I AP-timen om verber er strukturen bundet sammen af en Power Point. Først tavlegennemgang og så øvelser. Mumlende og med bøjede hoveder går eleverne i gang med at scanne teksten for verber. De fleste bliver fundet, og Louise Balsløv går videre i programmet.

“Selvom du har en høj faglighed, så skal du tage udgangspunkt i eleverne. Jeg skal først og fremmest lære deres niveau at kende, så jeg ikke taler hen over hovedet på dem.”

Lige præcis tiden kan give udfordringer som nyuddannet lærer. Det er også kommet som en overraskelse for Louise Balsløv, hvor meget ekstra tid man bruger på møder, mails og at sætte sig ind i it-systemer.

“Jeg øver mig i at blive bedre til at prioritere og tilrettelægge min tid, for du kan ikke nå det hele,” siger Louise Balsløv.

Louise Balsløv forsøger at gøre sin undervisning så håndgribelig som muligt for eleverne.

Du skal ikke opfinde den dybe tallerken
Louise Balsløv har tilknyttet en mentor. En erfaren lærer, der også underviser i spansk, som hun kan spørge om både faglige og praktiske ting.

Det er en god støtte, og i det hele taget har Louise Balsløv brugt sine kolleger meget her i den første tid. Kollegerne har hjulpet med lån af tekster og øvelser og til at besvare forskellige spørgsmål.

“Du skal jo ikke opfinde den dybe tallerken som nyuddannet. Mine kolleger har været søde til at sende mig materiale, som jeg har hentet inspiration fra til min undervisning. Jeg synes, det er vigtigere at have overskud til at møde eleverne frem for at bruge hver aften på at lave nye undervisningsforløb,” siger Louise Balsløv.

Fra folkeskole til gymnasiet
Hun har længe vidst, at hun ville undervise. I sit sabbatår arbejdede hun som vikar på den lokale folkeskole, fordi hun er glad for at arbejde med unge mennesker.

“Jeg vil rigtig gerne gøre det til en god oplevelse for de unge at gå i skole. Eleverne i gymnasiet har en spændende alder, hvor der sker en stor udvikling på de tre år. Jeg kan godt lide at eleverne er nysgerrige og villige til at lære,” siger Louise Balsløv.

Den heldige jobsøger
Verbernes bøjning er gennemgået, og selvom den latinske betegnelse for førdatid ikke lige hænger fast hos eleverne, så er de nået igennem planen.

Timen sluttes af med en repetitionsøvelse udformet som en quiz. Den skal laves i grupper, og det udfordrer 1.g’ernes samarbejdsevne vel rigeligt.

“Den øvelse tager vi vist lige næste gang også,” afslutter Louise Balsløv med et smil.

Den nyuddannede lærer har været en af de heldige i forhold til at finde et arbejde lige efter kandidaten.

Hun søgte 10-15 job, før hun blev kaldt til samtale på Albertslund Gymnasium. En samtale, hvor hun mest af alt lagde vægt på sin store glæde ved at undervise.

“Det er bare helt fantastisk, at jeg fik et job så hurtigt. Jeg har været lidt rundt på gulvet de første arbejdsdage, så jeg har virkelig forsøgt at tage en dag af gangen, og så er jeg ikke bange for at spørge om hjælp,” siger Louise Balsløv.

Det næste år vil Gymnasieskolen følge Louise Balsløv som nyuddannet lærer.

Louise Balsløv

• Underviser i spansk og religion på Albertslund Gymnasium.
  • 27 år og bosat i København.
  • Gymnasieskolen følger Louise Balsløvs første år som nyuddannet lærer.