Nyt skoleløb for ungdomsuddannelserne
No image

Nyt skoleløb for ungdomsuddannelserne

Sunde elever giver sund skole. Det er ikke ny viden. Men faktum er, at mange unge dropper idrætten i de sene teenageår. Et nyt landsdækkende motionsløb skal hjælpe de unge tilbage på løbesporet.

Tekst: Morten Jest ? Foto: Allerød Gymnasium

De seneste medlemstal fra Danmarks Idræts-Forbund og Idrættens Analyseinstitut viser, at op mod en fjerdedel af de unge stopper med at dyrke idræt i løbet af teenageårene. Det store fald i de unges aktivitetsniveau sker blandt andet, fordi skiftet fra barn til teenager er forbundet med mange livsændringer. ??Skolearbejdet begynder at fylde mere og mere og bliver for mange en stor byrde på ungdomsuddannelsen. Foruden lektier er der jo også fester, venner, kærester og måske et fritidsjob, der skal passes. Samtidig oplever mange af de idrætsaktive unge, at de ikke passer ind i klubben længere, fordi konkurrencekravene skærpes, ligesom de sociale relationer i klubberne ikke længere betyder det samme. Mange unge skærer derfor ned på, eller opgiver helt, deres idrætsaktiviteter.??Men den negative udvikling kan ændres. Det er skoleløbeklubben AG Runnerz på Allerød Gymnasium et godt eksempel på. Her startede man i samarbejde med Garmin, der er en af verdens største leverandører af gps-baseret træningsudstyr til sportsudøvere, skolens løbeklub for at motivere eleverne og fastholde dem i en sundere livsstil og for at styrke de sociale relationer mellem elever og lærere og på tværs af klassetrin. I dag er løbeklubben en kæmpe succes for skolen, der oplever øget fællesskabsånd og engagement blandt eleverne. AGRunnerz har desuden øget kendskabet til Allerød Gymnasium blandt eleverne i 9. og 10. klasser i både Allerød Kommune og de tilstødende kommuner.??Socialt og sjovt løbekoncept?Baseret på de gode erfaringer med AG Runnerz har Garmin Danmark nu udviklet skoleløbet Garmin SchoolsOnTheRun – et nyt årligt tilbagevendende motionsløb for alle landets ungdomsuddannelser, der modsat folkeskolerne ikke har en årlig motions- og idrætsdag. ??Det nye skoleløb er i virkeligheden et flerstrenget løbekoncept, der kombinerer motion, musik og sociale relationer via Facebook. Konceptet er udviklet sammen med lektor i psykologi og idræt på Allerød Gymnasium Anders Sandfuss Christensen. ??"Idéen med Garmin SchoolsOnTheRun er at give skolerne nogle konkrete værktøjer til at komme i gang med løbeklubber og at give eleverne nogle virtuelle sociale arenaer, der støtter deres motivation for træning, samt at skabe et sjovt og socialt stafetløb, der kan løbes af alle unge," fortæller Anders Sandfuss Christensen. ??"Vi har valgt at kombinere stafetløb med musik – naturligvis spillet af eleverne selv. På den måde rummer konceptet også et overordnet socialt og underholdende aspekt, der giver eleverne en positiv oplevelse med idræt uanset fysisk form."??Professionelle faciliteter?Med Garmin Danmark som hovedsponsor på SchoolsOnTheRun er det muligt at tilbyde eleverne et fuldt ud professionelt løbekoncept til en pris, de fleste skoler kan være med på. Skolerne får i pakken både onlineværktøjer, som kan tages i brug i træningsperioderne op til løbene, motiverende konkurrencer om lækre præmier igennem året, national musikkonkurrence for eleverne og så selve løbe-eventen. ??Løbene, der i september i år afholdes i Aarhus og København, indeholder forplejning til alle deltagere, individuel tidtagning, resultatservice via sms, målvideo, koncertanlæg med livemusik og flotte sponsorpræmier. Samtidig bliver løbene afholdt i professionelle omgivelser, på Jydsk Væddeløbsbane i Aarhus og Charlottenlund Travbane nord for København, hvor både tilskuertribuner, højttaleranlæg og gode faciliteter skaber de helt rigtige rammer for en sjov og social dag for op til 5.000 deltagere per dag.??"Vi er sikre på, at ungdomsuddannelserne vil tage godt imod Garmin SchoolsOnTheRun, så vi i fællesskab kan arbejde på, at flere unge finder det mere attraktivt at fortsætte eller starte med at dyrke motion og idræt. Det er jo kendt viden, at elevernes faglige præstationer hænger nøje sammen med deres fysiske velvære og sociale relationer på skolen, og det vil vi naturligvis gerne være med til at hjælpe skolerne med at styrke," siger Kenneth Aabenhus, der er administrerende direktør hos Garmin Danmark, som udover de filantropiske motiver naturligvis har nogle forretningsmæssige interesser i, at unge erkender vigtigheden af at dyrke sport hele livet – ligesom gps-mulighederne i dag har langt flere, og især sociale, muligheder, hvor det tidligere udelukkende handlede om ruter, stedangivelser og lokalitet. ??Se mere om GarminSchoolsOnTheRun på www.schoolsontherun.com.

Garmin SchoolsOnTheRun??Konceptet består af 3 elementer:??1. To store motionsløb for ungdomsuddannelserne inden for normal skoletid fredag den 21. sep­tember i Aarhus og fredag den 28. september i København. ??2. Onlineværktøjer, som skolerne kan bruge til at motivere eleverne og til at strukturere løbetræningen. Her kan de unge vinde præmier ved at registrere deres motionsaktiviteter (enten via mobil eller et løbeur), og lærerne kan hente inspiration og hjælp til løbeklubben.??3. En national onlinemusikkonkurrence forud for løbene, hvor de unge ved at stemme på hinanden vælger de 5 bedste ungdomsbands i øst og vest. Vinderne får adgang til et professionelt koncertanlæg på selve løbsdagen og et stort publikum at spille for – og publikum får en fed dag med både motion og musik.