Nyt nummer af Gymnasieskolen om TR og OK 15
forside

Nyt nummer af Gymnasieskolen om TR og OK 15

OK 15, tema om TR, tysk dannelsesdebat og videooptagelse af undervisningen er nogle af emnerne, som du kan læse om i det nyeste nummer af Gymnasieskolen.

"Man skal være klar over, at det kan være svært at stå i midten og fungere som mægler," fortæller tillidsrepræsentant Magnus Porse, Viborg Gymnasium & HF, om TR-rollen.

I det nyeste nummer af Gymnasieskolen, som udkommer i dag, zoomer vi ind på tillidsrepræsentanterne.

OK 13 fjernede som bekendt aftaleretten på arbejdstiden og ændrede dermed tillidsrepræsentanternes rolle.

"I dag handler TR-rollen i højere grad om konfliktløsning og om at diagnosticere, hvor forandringsprocesserne gør ondt," siger Kasper Bøcher Petersen, der er formand for GL's arbejdspladsudvalg (APU).

Delte meninger om OK 15
"Det bedste ved OK-resultatet er, at Moderniseringsstyrelsen erkender, at der er problemer ude på en række skoler, og dem er vi nødt til at tage fat på sammen," siger Annette Nordstrøm Hansen, formand for Gymnasieskolernes Lærerforening.

Det er dog delte meninger om den nye overenskomst.
Otte medlemmer af GL's hovedbestyrelse anbefaler at stemme ja til den, men fem siger nej.
Tomas Kepler er en af de fem. Han mener ikke, at aftalen er god nok, fordi der ikke er blevet aftalt "skal-bestemmelser" i overenskomsten.

"Jeg ville gerne have haft, at lederne var blevet bundet til nogle retningslinjer om, hvordan de håndterer tidsregistrering," siger han til Gymnasieskolen.

Lærere filmer hinandens undervisning
Kan to kameraer og en god kollega redde en klasse, der ikke fungerer?
Det mener de på Rødovre Gymnasium.
Læs om deres erfaringer i Gymnasieskolen.

Farvel litteratur – lad os få økonomi på skemaet
"Jeg er næsten 18 år og aner intet om skatter, husleje og forsikringer. Men jeg kan skrive en digtanalyse. På fire sprog," skrev en tysk gymnasieelev.
Det udløste en debatlavine om skolens rolle i samfundet og antyder et oprør mod gymnasiets "verdensfjerne dannelsesideal."
I Humboldts hjemland forbliver det ikke uimodsagt.
Gymnasieskolen bringer en reportage fra Tyskland.

Stop op og sig nej
Det er på tide at sige nej til den "udviklingstvang," der også gennemsyrer arbejdsmarkedet, mener Svend Brinkmann, professor i psykologi.
Gymnasieskolen har talt med ham.

Læs bladet her