Nyt nummer af Gymnasieskolen med tema om tid
Forside 9 2019

Nyt nummer af Gymnasieskolen med tema om tid

I årets sidste nummer af Gymnasieskolen zoomer vi blandt andet ind på lærernes manglende tid. Vi ser også nærmere på en kedelig tendens på skolerne, hvor nye lærere må se langt efter pædagogikum.

Mangel på tid går ud over kvaliteten, siger mange gymnasielærere i en ny spørgeskemaundersøgelse.
Derfor sætter vi fokus på tid i det nyeste nummer af Gymnasieskolen.

Der er blevet mindre tid til at være kreativ og nytænke sin undervisning, og på den måde er jeg lidt mere administrator i dag.

Andreas Rosenberg, lærer
Gribskov Gymnasium

Hun får hashrygerne til at føle noget igen
En helt bestemt episode fik Susanne Vadsholt til at indse, hvad elever med et hashmisbrug har allermest brug for. Det ændrede hendes tilgang til jobbet som rusmiddelvejleder.

Skoler overholder ikke regler: Nye lærere må klare sig uden pædagogikum
Lærerne rammes af, at skoler bryder reglerne om pædagogikum. Det er ikke rimeligt, mener gymnasielærernes formand. Han efterlyser, at ministeriet én gang for alle får gjort op med tendensen.

Læsning skaber et særligt rum – og det skal plejes
Det er værdifuldt at fordybe sig i skønlitteratur, siger læse- og fordybelsesforsker Kristiane Hauer. Gymnasielærerne skal hjælpe eleverne med at forstå, at læsning handler om andet end at kunne analysere og fortolke en tekst, mener hun.

Find artiklerne i årets sidste nummer af Gymnasieskolen, som lander i postkassen de næste par dage.
Eller læs allerede nu bladet digitalt.

Tema om tid

Læs Gymnasieskolens tema om tid: