Hverdag: NEXT Sukkertoppen Gymnasium
Hverdag_banner

Hverdag: NEXT Sukkertoppen Gymnasium

Aiko Sho Nielsen og Annemette Bach Hansen har skåret en sild op. De underviser til hverdag i biologi og naturgeografi på Albertslund Gymnasium. I dag er de på efteruddannelseskursus. Temaet er plastikforurening i verdenshavene. De skal undersøge, om silden indeholder mikroplastik. “Det, I kan se her, er rognen, og her er der noget tarm,” siger cand.scient. i havbiologi Julie Larsen (th), der underviser på kurset.

Sted_ NEXT Sukkertoppen Gymnasium

Dato_ 28. oktober 2019

Kemilære på gefion gymnasium

Anne Lauridsen, der er kemilærer på Gefion Gymnasium, har sammen med sin makker fisket en lille fiber op fra petriskålen. Da de sætter ild til den, krøller den helt sammen. Det er bevis på, at det er plastik.

Plastik i sild

Alle lærerne på kurset finder plastik i deres sild. “Typisk finder man to til seks plastikfibre i en sild,” fortæller Julie Larsen. Inden forsøget har hun givet lærerne en masse baggrundsviden om plastik og de konsekvenser, det har for miljøet, når det havner i havet. Det anslås, at der globalt bliver udledt omkring otte millioner tons plastik i havet hvert år.

forsøg med sild

Maven og tarmen skal tages ud af sildene, klippes i mindre stykker og skylles igennem med vand. Lærerne bruger blandt andet en kolbe med vakuumfunktion, en elektrisk pumpe og filtreringspapir. Til sidst skal papiret op i en petriskål, og så undersøger de prøven ved hjælp en en lup.

sild under mikroskopet

“Jeg kan se nogle sorte prikker. Er det plastikfibre, eller har vi fået noget fiskeskæl med?” spørger Marie Brøndum, der underviser i biologi og bioteknologi på Rysensteen Gymnasium. Hun er begejstret for kurset, som GL-E står bag. “Det er et aktuelt emne, som interesserer eleverne, og det er rart med en praktisk øvelse, der er lige til at bruge,” siger hun.

Hverdag

Et skoleår består af cirka 200 skoledage og en næsten uendelig række af stunder. I denne serie indfanger Gymnasieskolen i billeder og tekst glimt fra hverdagens gymnasieliv.