Nyt nummer af Gymnasieskolen med tema om fremmedsprog
forside_08

Nyt nummer af Gymnasieskolen med tema om fremmedsprog

I det nyeste nummer af Gymnasieskolen kan du blandt andet læse om fremmedsprogene, der stadig er pressede, og at flere lærere går på deltid.

Endnu flere lærere går på deltid
Næsten en fjerdedel af gymnasielærerne er nu på nedsat tid. Især kvinderne vælger at gå på deltid. Et stigende arbejdspres er en del af forklaringen.

Tema: Sprogfattig ungdom
Reformen har ikke hjulpet. Det er fortsat få elever i gymnasiet, der vælger fremmedsprog. Og det bliver en svær kamp at ændre billedet.
Gymnasieskolen sætter spot på fremmedsprogenes kamp:

• Hun vil puste liv i fremmedsprogene
  • Få sproglige studieretninger
  • Sprogfagenes krise fortsætter
  • På en sproglig mission
  • Faglige foreninger: Her er de største problemer

Når sprogene ikke er en del af curriculum, så prioriterer de unge dem naturligvis ikke i en travl hverdag. Samtidig er det et problem, at de heller ikke ser, hvad sprogene kan bruges til.

Mette Skovgaard Andersen, leder
Det Nationale Center for Fremmedsprog

Mange unge er ude af balance
Mange gymnasielever er ude af balance. Professor i psykologi Jan Tønnesvang vil give vejledere og lærere værktøjer, der kan hjælpe dem med at åbne op for refleksion og selvbestemmelse hos eleverne.
Han har skrevet bogen Uddannelsesvitaliserende samtaler, hvor han opfordrer til at have større fokus på helhed og trivsel i gymnasiet.

Hverdag: Teknisk Gymnasium Viby
På Teknisk Gymnasium Viby arbejder en 3.g-klasse med bioethanol, når de ikke lige er ude at grave regnorme op til klassens akvarium med aborrer. Fiskene skal bruges til et eksamensprojekt.
Gymnasieskolen besøgte skolen og fulgte eleverne en dag med teknikfag på htx.

Jagten på den store læseoplevelse
I Gymnasieskolens serie Mig og mit fag fortæller dansklæreren Lise Fuur Andersen om sin passion for ny dansk litteratur, og hvordan hun integrerer det i undervisningen. Hun kan ikke forestille sig et bedre arbejde, fortæller hun.

Læs artiklerne her:
Gymnasieskolen 8 - 2018

Sprogfattig ungdom

Læs Gymnasieskolens tema om fremmedsprog.