Nyt nummer af Gymnasieskolen med tema om den danske model
GYM_3_2018_forside

Nyt nummer af Gymnasieskolen med tema om den danske model

Den danske model i krise, hf efter reformen og erfaringer som nyuddannet lærer er nogle af emnerne, som man kan læse om i Gymnasieskolens nyeste nummer.

Den danske arbejdsmarkeds- og forhandlingsmodel har endnu en gang været genstand for stor diskussion i forbindelse med dette års overenskomstforhandlinger.
Månedens nummer af Gymnasieskoler ser nærmere på den danske model i krise.

“Problemet i den offentlige aftalemodel lige nu er, at normerne for, hvordan man opfører sig inden for modellen er skredet, og mistilliden mellem parterne er stor. Arbejdsgiverne har gjort modellen til et noget ensidigt udgiftspolitisk styringsværktøj, mens lønmodtagerne som modsvar søger rettigheder og beskyttelse, der ikke leverer fleksibilitet,” siger lektor Nana Wesley Hansen, Forskningscenter for Arbejdsmarkeds- og Organisationsstudier (FAOS) på Sociologisk Institut, Københavns Universitet.

Armslængde over Øresund
Selvom vi minder meget om vores naboer, så har både Sverige og Norge gjort mere for at sikre, at der ikke opstår kasketforvirring under offentlige overenskomstforhandlinger.
I Sverige har man for eksempel Arbetsgivarverket (arbejdsgiverstyrelsen).

”Der har man helt bevidst indsat en armslængde mellem politikerne og arbejdsgiverne på det offentlige område, ” fortæller arbejdsmarkedsforsker Laust Høgedahl, der er postdoc på Institut for Statskundskab på Aalborg Universitet.

Det er ikke for sjov at være nyuddannet
Som nyuddannet gymnasielærer var Jakob Svendsen usikker og manglede selvtillid. Han troede, at han skulle vide alt og altid have facit klar.
Med årene blev han mere tryg i sin undervisning, fordi han begyndte at nyde sine succeser i stedet for at undskylde dem. I dag er Jakob Svendsen stoppet som gymnasielærer og arbejder i stedet som komiker. Han bruger blandt andet sine erfaringer og refleksioner fra tiden som gymnasielærer i sit nye standupshow.

Hf-lærere: Elever kan få det svært med de øgede faglige krav
Nye prøveformer og øgede fag­­lige krav kan udfordre en del hf-­elever, mener lærerne Mette Bang Dons og Rudi Kurt Madsen, Solrød Gymnasium. Til gengæld kan projekt- og praktikforløbene gavne eleverne, så de bliver mere målrettede.

”Måske er der en større politisk plan om at ændre elevtypen på hf, men lige nu står vi jo med den samme slags elever som tidligere, og de kan blive meget udfordret af den øgede faglighed,” siger Mette Bang Dons.

Find bladet i postkassen eller læs det herunder

Tema om den danske model