Nyt nummer af Gymnasieskolen med fokus på OK 18 og merarbejde
GYM_2_2018_forside

Nyt nummer af Gymnasieskolen med fokus på OK 18 og merarbejde

Merarbejde, OK 18 og stress er de nogle af emnerne, som du kan læse om i det spritnye nummer af Gymnasieskolen.

Lige inden de offentlige arbejdstagere varslede konflikt, blev det nyeste nummer af Gymnasieskolen skrevet. Siden har arbejdsgiverne for både ansatte i staten, regionerne og kommunernerne varslet lockout.
Det gør dog ikke månedens nummer af Gymnasieskolen mindre aktuel. Bladet har nemlig fokus på konflikt – strejke og lockout.
Vi bringer blandt andet et interview med formanden for Gymnasieskolernes Lærerforening (GL), der fortæller om de historiske overenskomstforhandlinger og udsigten til konflikt.
Formanden: Nødvendigt at trække en streg i sandet

Jeg har været med i fagbevægelsen i rigtig mange år, og jeg har ikke oplevet noget lignende. Det er meget specielt, at fagbevægelsen står så tæt sammen både på statens, det kommunale og det regionale område. Jeg har ikke oplevet det sammenhold og den solidaritet før mellem de faglige organisationer. Det er en erkendelse af, at vi bliver nødt til at stå sammen, så ingen bliver isoleret og efterladt alene.

Annette Nordstrøm Hansen, formand
GL

Tema om merarbejde
Apropos arbejdsforhold så sætter bladet også fokus på merarbejde.
En undersøgelse viser, at halvdelen af gymnasielærerne har merarbejde, men en tredjedel af dem indberetter ikke merarbejdet til ledelsen. Vi skal tale åbent om problemet, fastslår tillidsrepræsentanter.

”Det er en farlig glidebane, at lærere på den måde arbejder gratis, for dermed gør vi et kollektivt problem til et individuelt problem. Vi skal ikke løse nedskæringerne på skolerne, ved at lærerne arbejder gratis,” siger Manisha de Montgomery Nørgård, der er tillidsrepræsentant og formand for netværksbestyrelsen for GL Frederiksberg.

Grundforløbet har krævet meget koordinering
Koordineringsarbejdet mellem lærerne har fyldt meget på det nye grundforløb, fortæller lærerne Morten Brok Gentsch og Henrik Mortensen på Teknisk Gymnasium Aars. Og det sene valg af studieretning har krævet mere fleksibilitet.

Vi skammer os til stress
Skam gør os mere modtagelige overfor stress. Men det er en overset faktor. Vi skal tale højt om skamfølelsen og tackle den helt anderledes end i dag, hvis færre skal gå ned med stress, fortæller stressforsker Pernille Steen Pedersen i et stort interview i Gymnasieskolen.

Skamfølelsen kan gøre, at gængse metoder til at håndtere stress – for eksempel anerkendende ledelse – ikke virker og kan være direkte skadelige.

Pernille Steen Pedersen, stressforsker
Institut for Ledelse, Politik og Filosofi, Copenhagen Business School

Find bladet i din postkasse eller læs det herunder

Tema om merarbejde