Formanden: Nødvendigt at trække en streg i sandet

Gymnasielærere løber stærkere på grund af nedskæringerne på uddannelsesområdet, så når den betalte frokostpause er i fare, er det nødvendigt at sige stop, mener formand for GL Annette Nordstrøm Hansen. Hun kalder situationen ved årets overenskomstforhandlinger ”historisk”.

Denne formiddag har formanden for Gymnasieskolernes Lærerforening (GL), Annette Nordstrøm Hansen, netop været til endnu et møde hos Akademikerne (AC) om udsigten til konflikt. Aftenen før blev der meldt om sammenbrud i overenskomstforhandlingerne mellem KL og lønmodtagerne, og en storkonflikt på det offentlige område er rykket endnu en tand nærmere.

På flere måder er forløbet om årets overenskomstforhandlinger og udsigten til en storkonflikt historiske, mener Annette Nordstrøm Hansen.

”Jeg har været med i fagbevægelsen i rigtig mange år, og jeg har ikke oplevet noget lignende. Det er meget specielt, at fagbevægelsen står så tæt sammen både på statens, det kommunale og det regionale område. Jeg har ikke oplevet det sammenhold og den solidaritet før mellem de faglige organisationer. Det er en erkendelse af, at vi bliver nødt til at stå sammen, så ingen bliver isoleret og efterladt alene,” siger Annette Nordstrøm Hansen og hentyder til folkeskolelærerne, som i 2013 blev lockoutet og derefter fik erstattet deres aftale om arbejdstid med lov 409.

Netop lærernes manglende arbejdstidsaftale kan være et af de springende punkter, som kan kaste hele det offentlige arbejdsmarked ud i en storkonflikt med strejker og/eller lockout.

Et alvorligt angreb
Gymnasielærerne hører som bekendt under det statslige område, og GL er en del af forhandlingsfællesskabet Akademikerne.

Netop Akademikerne har igen og igen påpeget, at den betalte frokostpause skal sikres ved disse overenskomstforhandlinger.

Lønmodtagerne så det som et angreb på frokostpausen, da Moderniseringsstyrelsen sidste år erklærede, at den betalte frokostpause er en lokal kutyme og ikke en del af overenskomsten.

Annette Nordstrøm Hansen mener, det er et alvorligt angreb på den betalte frokostpause og kan være en åbning til, at arbejdsplads efter arbejdsplads reelt set sætter arbejdstiden op med 2,5 timer om ugen uden betaling.

”Gymnasielærerne mærker nedskæringerne ved, at de skal løbe stærkere, og der er en generel frustration over, at der hele tiden bliver effektiviseret mere. Hvis frokostpausen fjernes, vil det svare til en yderligere effektivisering på over syv procent, og det er uacceptabelt,” siger Annette Nordstrøm Hansen.

Minister for offentlig innovation Sophie Løhde (V), som leder overenskomstforhandlingerne for staten, har været ude at sige, at hun ikke vil fjerne frokostpausen. Annette Nordstrøm Hansen mener dog, at ordene skal følges op med handling.

”Vi mangler, at ministeren så vil være med til at snakke om, hvordan vi sikrer frokostpausen. Når overenskomstforhandlingerne er brudt sammen, og vi bevæger os mod konflikt, så er det, fordi arbejdsgiverne ikke har været villige til at tale om vores krav. Vi har også sagt, at der skal ske noget på den økonomiske ramme i forhold til lønnen. Indtil videre ligger der et udspil, som knap nok forhindrer en reallønsnedgang. Vi har ikke sagt, at vi skal have mere end de ansatte i det private, men de offentligt ansatte skal også mærke en del af det økonomiske opsving, som vi har i Danmark nu,” siger Annette Nordstrøm Hansen.

Ingen ønsker konflikt
Meget tyder på konflikt nu, men der er vel ingen garanti for, at de offentligt ansatte vil få noget ud af en konflikt?

”Ingen ønsker en konflikt. Men vi er også nødt til at trække en streg i sandet. Vi har ikke oplevet, at arbejdsgiverne har været villige til at lytte til nogen af vores krav, og så kommer der på et tidspunkt et sammenbrud i forhandlingerne.”

Gymnasielærere og akademikere er ikke vant til konflikt, tror du, GL’s medlemmer har forståelse for, at de måske skal strejke?

”Det er mit indtryk fra de tilbagemel­dinger, vi får, og de medlemmer, jeg taler med, at de forventer, at vi står fast, og at de er klar over, at det kan betyde konflikt. Hvis det ender i konflikt, vil lærerne have det svært med, at eleverne mister undervisning, så det er bestemt en svær situation for lærerne,” siger Annette Nordstrøm Hansen.

Hun peger dog også på, at hvis konflikten kommer, er det vigtigt, at lærerne lader konflikten virke.

”Vi må have is i maven. Det nytter ikke, selv om man bekymrer sig om sine elever, at man for eksempel laver ’arbejd selv-materiale’ til konfliktperioden,” siger Annette Nordstrøm Hansen.

Vær opmærksom på, at tingene kan have ændret sig siden bladets deadline, torsdag den 1. marts.