Nyt blad med tema om sårbare unge
GS 2019 01_forside

Nyt blad med tema om sårbare unge

Det nyeste nummer af Gymnasieskolen sætter fokus på de mange sårbare unge. Du kan også læse et interview med Bjørn Hansen, der mener, at flere medarbejdere skal involveres, hvis arbejdslivets udfordringer skal løses.

Flere unge er sårbare. Stress, ensomhed og forventningspres spreder sig som ringe i vandet. Flere eksperter sætter uddannelsessystemet på anklagebænken, fordi fokus bør flyttes fra performance til læring.

Gymnasieskolen sætter i månedens tema fokus på sårbare unge og på, hvordan skolerne kan sikre god elevtrivsel.

På Viborg Handelsgymnasium arbejder de med at sikre en god skolestart igennem trivselsprogrammet Netwerk, og så tilbyder de ekstra samtaleforløb til eleverne hos skolens trivselskonsulent eller “bedstefar”.

”Mine elever skal kunne spørge om alt”
Det skal være tydeligt for eleverne, hvad de kan bruge matematik til, og de skal synes, at det er rart at være i klassen. Det er de to vigtigste mål for Dennis Pipenbring, når han underviser.
Mød ham i Gymnasieskolens serie Mig & mit fag.

Finansministeriet: Skattelettelse bedre investering end uddannelse
Finansministeriets regnemetoder måler ikke på effekter af nedskæringer eller øgede investeringer i udannelse og anden velfærd. Derimod medregnes de positive effekter af skattelettelser. Disse beregninger er dog behæftet med stor usikkerhed.
Overvismanden efterlyser bedre balance.

Mange flere skal involveres i at skabe et bedre arbejdsliv
Fagforeningerne skal i højere grad se medlemmerne som ressourcer og ikke bare som nogle, der betaler kontingent. Det mener Bjørn Hansen, som er direktør i Deltagerdanmark.
For nutidens udfordringer i arbejdslivet kan ikke løses af tillidsrepræsentanterne alene.

Find bladet i postkassen eller herunder.

Tema om sårbare unge

Læs hele Gymnasieskolens tema om sårbare unge.